• Mia Wallace

Nån som har 2 gudföräldrar av samma kön?

Vi har lite problem att välja en gudmor åt vår dotter. Både jag och min man har två bröder var... Ogifta så det finns inte heller några ingifta tjejer i släkten. Inte ens några tjej-kusiner som vi kan tänka oss som gudmödrar.
    Jag föreslog 2 st gudfäder men min man sa att så kan man väl inte göra! :)

Så nu undrar jag om det är någon som har valt 2 gudmödrar eller gudfäder. Eller gör man inte så kanske?

• Svar på tråden Nån som har 2 gudföräldrar av samma kön?
  • älskarlivet81

Det spelar ingen roll.. Gudmor/gudfar är man endast vid dopet, dvs de som bär barnet då.. Det andra heter fadder och det kan man ha hur många som helst och av vilket kön som helst...

• fabri

Min son har två gudmödrar och ingen gudfader. Dessutom bar ingen av dem min son vid dopet utan det gjorde jag!

• miniGrynet

Jag är gudmor till min brorsdotter, och hon har två gudmödrar.

En av mina andra brorsbarn har två gudfäder (heter det så?! lät så konstigt, men du förstår nog vad jag menar!).

Så visst kan du ha det!

För mig är gudföräldrar och faddrar samma sak, och enligt mig är det personer som ska finnas lite extra för barnet i dens liv och stödja om det behövs.
    Så visst kan ni ha två av samma kön.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • LisaP

Klart man kan ha två av samma kön
    Min son har två gudmödrar och lika så yngsta dottern..

Älskar mina 3E
  • miniGrynet
    älskarlivet81 skrev 2007-02-23 23:50:55 följande:
    Det spelar ingen roll.. Gudmor/gudfar är man endast vid dopet, dvs de som bär barnet då.. Det andra heter fadder och det kan man ha hur många som helst och av vilket kön som helst...
    Inte är det bara vid dopet!

De som har varit gudföräldrar vid dopet har sedan fått ett fadderbevis ifrån kyrkan, så det är ju samma sak egentligen.

Det är, som jag fått förklarat för mig av en präst, bara olika vad man kallar det för nånting.
    ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • älskarlivet81

jag har fått förklarat för mig (och är dessutom väldigt aktiv i kyrkan) att gudmor/gudfar bär vid dopet. Det kan vara samma personer som faddrarna, men det man får i kyrkan är just ett fadderbevis.

Dvs, de som "tar hand" om barnet är faddrarna, de som bär är gudföräldrarna..

• Sinikkaa

Min svägerska (som är en rikigt sladdis) Har alla sina 4 bröder som faddrar..

• Mallaco

Nu vet jag inte om ni kanske ser skillnad på Gudmor/far och faddrar. Vi säger faddrar här och sonen har min bror och en av pappans bröder som faddrar.

Så det tycker jag att man kan. Har ju inte riktigt samma betydelse nu som förr.

• Pilla70

jag trodde fadder och gudmor/gudfar var samma sak
    har fått så sagt till mig att numer säger man fadder istället för gudmor/gudfar.

och självklart kan man da fler av samma kön, vet fler som har det.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • älskarlivet81

Nu för tiden säger man oftast bara fadder, men gudmor/gudfar är de som bär inför Gud, dvs vid dopet...

• Dixie

Numera "finns" inte gudmor och gudfar - alla heter faddrar!
    Sonen har två manliga faddrar och hans kusin har fyra manliga faddrar, så där kan man välja själv hur man vill, det viktiga är att faddrarna själva är döpta!

• smurfis75

Vi har 2 gudmödrar/faddrar och en gudfar/fadder till äldsta sonen.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Jewell

Vi har två unga killar till gudfäder åt vår minsta dotter.
    Den ena är min bror och den andra är min systers pojkvän. 17 och 23år.

• soffan82

vi har 3 stycken  gudföräldrar till våran alva min bästa tjej kompios  gubbens  kill kompis å sen min syster

• Snäckan05

Vår dotter har sambons två systrar till faddrar (gudmödrar).

• Flätad

Vår dotter har har faster och moster som faddrar.

• maria1978

JA, äldsta grabben har sin farbror och morbror som gudföräldrar Funkar bra och ingen som tyckte det va konstigt!!

Så visst kan ni ha det så!!!

• Maria70

Jag är, tillsammans med en annan kvinna, fadder till min systers båda barn.

• glassen

Vi ska ha dop på lördag och min bror och en av min sambos bröder ska bli faddrar.

• Majspuree

Jag själv har min faster och moster som faddrar

Svar på tråden Nån som har 2 gudföräldrar av samma kön?