• Tina83

kan man måla vattenbaserad färg ovanpå en oljebaserad?

vi köpte skoltavellack igår..oljebaserad tyvärr, o målade ett lager, i sonens rum o i köket.

det luktar så förbaskat att vi inte kan måla det andra lagret med oljebaserd färg, utan tänkte köpa en vattenbaserad istället.

går det att måla över andra lagret med vattenbaserad?

• Svar på tråden kan man måla vattenbaserad färg ovanpå en oljebaserad?
  • uniMog

Nope. Det lär inte bli bra, då ska ni ha en väldig tur

Nullus Anxietus
  • Karate

Det finns vattenbaserad oljefärg. Alltså färg som sitter som berget men som inte är lika starkt och som sen går att rensa bort ur penslar med vanligt vatten. Är det sån ni redan använt kanske?

• uniMog

ja jag är ju inte målare så jag ska inte svära på något, min svärfar som ÄR målare brukar iaf säga att man alltid ska använda samma typ av färg eller ta bort den underliggande.

Nullus Anxietus
  • Venna

Nu har ju vi visserligen inte använt skoltavelfärg, men vi har målat i princip rubbet invändigt hos oss med först en oljebaserad färg, och sen nästa lager med en vattenbaserad. Det har gått hur bra som helst och jag har faktiskt aldrig hört att man inte kan använda olika slags färg.

• Tina83

venna: hade ni barn då`?

jag har så dåligt samvete för att jag råkat köpa oljebaserad färg...

jag kan INTE få ur färgen ur penseln eller rollern. så det är nog en ren oljebaserad...tyvärr!

• Venna

Nej, vi hade inga barn då visserligen...Eller jo, en på jäsning!

När vi målade med oljefärgen sov jag borta en natt för att slippa andas in eländet och riskera att bebisen inte skulle må bra. Men när vi målade med vattenbaserad färg sen så var det inga problem. Den vattenbaserade färgen var också lättare att stryka på.

• barnglad

Vi använde oljebaserad först sen vatten baserad över när vi skulle täcka våra fd fuktfläckar i taket.. O det funkade perfekt. om vi inte hade gjort så hade fuktfläckarna trätt fram igen.

• Tina83

men varför säger vissa att det inte går?

jag måste nog prova att amnvända vattenbasera, kan inte måla ett lager till med den. luktar så fruktansvärt..

• Karate

eller köp en vattenbaserad oljefärg...?

Svar på tråden kan man måla vattenbaserad färg ovanpå en oljebaserad?