• Nilina

ladugårda renovering

Någon här som har eller håller på att renovera sin ladugård?
    Skulle vara kul att få lite tips och ideer =)
    Vår ladugård är på ca 500kvm och vi gör om den totalt.
    Vart får man tag i billigt bra material? Finns det någon kul sida på nätet man kan kika på?

• Svar på tråden ladugårda renovering
  • Maxelina

Tyvärr inte, men blev så nyfiken när jag läste din tråd. Vad har ni för kor?

• Nilina

Vi har inga kor alls, ska dock inreda en del av ladugården för ev djurhållning. Men än är det mycket jobb innan vi är där. I förra året så gjorde vi grovjobbet med att tömma, nu är det nästan bara det roligaste kvar ;) Att planera och inreda, dock är det just den biten som kostar mest pengar =/ Tänk bara på all ny el som måste dras, och cement som ska ut.. ojoj därav min fråga på billigt och bra material ;)

• snuttran

Tänk bara på att ombyggnationen ska förprövas hos länsstyrelsen, om den innebär en större förändring, så att du inte åker på en straffavgift i efterhand när du stallar in djuren.

• Gnista

Ta hjälp av en byggrådgivare! Det krävs mycket planering för att få igång en väl fungderande djurhållning. Och bygg inte billigt, bygg funktionellt. Djuren måste bo i en bra miljö. Vad ska ni ha för produktion? Kan ni detta med ventilation och djurens fukt- och värmeavgivning? Mått på båspallar eller boxar (beroende på djurslag)? Vad ska ni ha för utgödslingssystem (glöm inte gödeselgasventilationen!)? Lutning på golvet i gödselrännor (om kor)? Och förprövning ska göras som snuttran skrev. Bla ska en miljökonsekvensbeskrivning göras.
    www.hush.se (hushållningssällskapet, hjälper till med planering)
    www.jordbruksaktuellt.se (har många bra länkar)
    Lycka till med det nya stallet

• majzzan

länsstyrelsen ja glöm inte dom..... vi har byggt om vårt... vi hade 2 stallplatser tidigare.... nu har vi 6 st.... å dom har varit å 'godkänt' stallet....  man får tydligen inte ändra hur som hellst!!

lycka till

Majzolla... mamma till 1 ängla barn + 5 jordbarn!!
  • Gnista

majzzan: nä, man får inte ändra hur som helst. Det har med hur många djurenher man har (obs, inte djur, djurenheter). Läs om djurenheter på djurskyddsmyndighetens hemsida. Om du hade byggt så du hade totalt fem boxar hade du inte behövt inspektion

• Gnista

majzzan: nä, precis skulle det stå. Nu lät det som om jag inte höll med dig, men det gör jag ju

Svar på tråden ladugårda renovering