• Fru Anders

Tips på bra hemsida hur man lär sig om aktier?

Hej

Vi vill lära oss mer om aktier, då min man har aktier från sitt företag ett slags bonussystem och vi tänkte kanske sälja några under våren. Men vi kan ingenting om aktier. Är det någon som har en bra hemsida om hur allt funkar med aktier?

• Svar på tråden Tips på bra hemsida hur man lär sig om aktier?
  • Houston Dogg

Vad har ni för bank? Jag har Länsförsäkringar Bank och de är kanon!! Jag ser på min översikt exakt hur mycket jag tjänat eller förlorat på en viss aktie och kan sälja och köpa när jag vill. Fungerar verkligen jättebra.

• Fru Anders

Vi har swedbank, igår sålde vi våra aktier , som tur var då det gick ner med 8 kronor idag!!! Mend et gick ju kanon via hemsidan på banken. Men hur mycket är det man skall skatta för nästa år? Någon som vet?

• A o E

Skatten är väl 33 % av reavinsten, om jag inte minns fel? Bra att du kollar det nu för man behöver ju lägga undan de pengarna (eller sätta in på skattekontot direkt)

• Fru Anders

MM 33 % av vinsten, ja det kan nog stämma. Ja vi tänkte skicka efter den blanketten från skatteverket redan nu så att man inte glömmer det.

• ande

Houston dog - Jag har också provköpt några aktier på Länsförsäkringar bara för att försöka lära mig lite. Men jag förstår inte hur man gör om man vill sälja dem.... Jag ser ju tydligt mitt aktieinnehav hur det pendlar upp och ner, men hur säljer jag. Hjälp!

• la dolce vita

Skatten är 30% av vinsten och skall för aktier redovisas på en K4-blankett. Denna kan man skriva ut från Skatteverkets hemsida.
    Jag svarar gärna på aktiefrågor; har jobbat som aktiemäklare under ett antal år.

• Fru Anders

la dolce vita:

hur räknar man ut skatten då? vi köpte de för 370:- och sålde dem för 400:-...hur räknar man lässast ut skatten?

• la dolce vita

Fru Anders, multiplicera kursen med antalet aktier först. För enkelhetens skull kan vi räkna att ni har 100 aktier, köpta för 370 kr styck = 100 * 370 = 37.000 kr. Sedan har ni betalat en avgift för att köpa aktierna, sk courtage. Detta skall läggas till anskaffningssumman 37.000 eftersom det är avdragsgillt. Säg att ni betalat 100 kronor i courtage så har ni en ankaffninssumma på 37.100 kronor. Vid försäljningen har ni fått 400 kronor per aktie vilket leder till 400 * 100 = 40.000 kronor. Från detta skall ni dra det courtage ni betalar, vi säger 100 kronor här också för enkelhetens skull. 39.900 är det ni fått vid försäljningen alltså. Detta gör att ni räknar 39.900 - 37.100 = 2800 i vinst. 30% av denna summan skall betalas i skatt och det motsvarar 840 kronor. OK? Lycka till!

• Fru Anders

La doce vita:
    Tack! det var lätt förstått och bra :) Nu skall här räknas!!

Svar på tråden Tips på bra hemsida hur man lär sig om aktier?