• Kakan83

Kortavgift i butiker

Hej!

Är det nån här inne som vet hur det egentligen ligger till med det här om kortavgift som vissa affärer tar när man betalar med kort? Jag har för mig att man inte får ta ut denna avgift?
    Senast igår fick jag betala FEM extra kronor på mitt belopp. Tycker att det är helt sanslöst. Jag sa till dom att det var sista gången jag handlade där. Vet om minst två ställen till i stan som tar tre respektive fem kronor i avgift, oavsett om man handlar över eller under 50 kronor.
    Nästa gång jag är i banken hade jag tänkt å fråga hur det är, men är så nyfiken. Först betalar man en årsavgift för att ens få ha VISA kort och sen ska man betala avgift för att man använder kortet?! Tycker att det är helt sanslöst. Undviker så klart dessa affärerna, men igår insåg jag det för sent.

Vad tycker ni? Hur ligger det till?

BF + 2! Tycker du inte att det är dax att komma nu hjärtat?
  • Svar på tråden Kortavgift i butiker
  • LilJ

ingen aning om hur det ligger till egentligen.
    men jag åller med om att det är väääldigt irriterande FAST det bara handlar om ynka kronor. men de är sällan jag är på sånna affärer och jag försöker se till att jag alltid har några kontanter i plånboken

• Cuthalion

"Sedan sommaren 2004 står det nämligen uttryckligen i Visas regelverk att inga extra avgifter får tas ut i samband med kortköp."

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=253363

• Kakan83

LilJ

Visst handlar det inte om mkt pengar. Men i långa loppet så kan det ju bli en slant. Undrar vad dessa pengar som dom tar extra går till egentligen?

BF + 2! Kom nu älsklingen!
  • Cuthalion

Så gå tillbaka med kvittot och påtala Visas reglerverk

• Rigmor Mortis

Nej, de får inte ta ut kortavgift, åtminstone inte på visa-kort. Men väldigt många gör det ändå (jag har sagt emot en gång och fick då svaret att jag i så fall inte fick handla) :-/

• Kakan83
    Cinzano skrev 2007-02-24 10:25:30 följande:
    "Sedan sommaren 2004 står det nämligen uttryckligen i Visas regelverk att inga extra avgifter får tas ut i samband med kortköp."www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp
    tack! funderar på att skriva ut den artikeln å ta med den till dessa affärer!
  • Kakan83
    EKJ76 skrev 2007-02-24 10:27:03 följande:
    Nej, de får inte ta ut kortavgift, åtminstone inte på visa-kort. Men väldigt många gör det ändå (jag har sagt emot en gång och fick då svaret att jag i så fall inte fick handla) :-/
    Åh, jag kan reta mig sjuk på sånt här! Undra om dom inte vill ha nöjda kunder eller vad det handlar om!
  • Pneu

Vissa affärer har ju gått runt förbudet och infört en lägsta köpgräns (ofta uppemot 150 kr!) för att få handla med kort istället. Vet inte vilket jag tycker är mest irriterande.

• Cuthalion

EKJ76 - Det är synd att man sällan orkar driva en sådan sak vidare till Visa. Hade varit rätt intressant att se affären när de inte längre får ta emot Visa-kort

• Mitt hjärta är hemma

Det kostar ju för butiken när man betalar med kort. Att du betalar med kort är alltså en förlustaffär för dem. Då vill de väl hellre att du inte handlar där alls eftersom derast förtjänst äts upp av bankernas kortavgifter.

Men jag håller mer er alla, det är lite irriterande och dåligt.

Svar på tråden Kortavgift i butiker