• Emma hstd

HJÄLP! Min bebis (1 vecka gammal) har jätte kletigt öga!

Min lille son som är en vecka gammal har ett öga som runnit hela tiden men inte så jag tyckt det varit något särskilt. BVC sa heller inget speciellt om det vid hembesöket.
    Men när han vaknade idag var det fullt av gult "klet" och nästan så han inte kunde öppna det.
    Tvättade försiktigt bort det men det rinner genast ut mer gult.

Känner som en jätte nojig mamma nu men är det någon som råkat ut för samma sak? Gjorde ni något åt det?

Hoppas någon kan hjälpa mig

• Svar på tråden HJÄLP! Min bebis (1 vecka gammal) har jätte kletigt öga!
  • Maria32

Min dotter föddes med det och det var en ögoninflammation som hon fick salva för.
    Tvätta noga med vatten några ggr om dan.

• idis78

Det kan vara att tårkanalerna inte öppnat sig rikigt ännu. Ring ändå till BVC och hör så att det inte är ögoninflammation.

• Emma hstd

Ja jag tänkte ringa BVC men det är ju Lördag idag o de har stängt *så typiskt*
    Undrar om det kan vänta tills måndag, hoppas det bara är tårkanalerna som inte öppnat sig då.

• maria1978

Om det är ögoninflamation så badda/torka ögat med ljumet vatten. uteifrån och in...Prova!! Men ring försäkerhets skull...

• Lenab79

jag skulle tippa på ögoninflamation det går över. Tvätta med ljummet vatten och se tilll att tvätta av dig själv om händerna så att du inte tar i dina egna så att du får det..

• Emma hstd

Tack för svaren!
    Kan man vänta med o ringa till måndag tror ni eller ska man ringa sjukvårdsupplysningen?

• idis78

Vänta och se vad som händer under dagen. Tvätta och hållrent. Blir det inte bättre eller blir sämre, så ring sjukvårdsupplysningen.

• Prins Liam

Min son var likadan när han var liten. Det var trånga tårkanaler. Det brukar oftast växa till sig av sig själv men min sons ville inte så han fick opereras när han var runt året. Jag blev uppmanad att masera vid tårkanalen samt tvätta med ljummet vatten.

• maria1978

Jag skulle ha väntat....Men badda med ljumet vatten...Blir det ännu värre tills i morgon kan du ju ringa då? Om du känner dig osäker...

• Emma hstd

Ska försöka badda med vatten nu, känner mig lite lugnare!
    Jätte tack för alla svar!

• Chiba

Min son hade precis sådär när han var bebis. BVC sa att det kan hålla på upp till 1 år innan tårkanalerna är färdigväxta(eller nåt sånt)..
    Efter 2-3 månader av kletande och baddande så fick vi detta tips: Ta ditt lillefinger och tryck lite lätt med knogen längst in på ögat(där det är som en uppbuktnad).. Upprepa några gånger och sen ska det va borta.
    Det funkade för oss, e värt att prova!!

Lycka till!

• Fru B

Det är jättevanligt att nya bebisar har problem med ögon och tårkanaler. Läs på www.vardguiden.se

Gör som alla skriver, tvätta med vatten utifrån och in. Om ögan är svullet och rött kan det vara ögoninflammation alt att han rivit sig i ögat eller fått skräp i ögat. Oftast läker det av sig själv.

• Maraschino

Vill bara säga att min son har ögoninflamation nu och han har just gult klet, som de andra redan sagt badda med vatten men vara noga med att koka vattnet innan!!! Det är vad mitt BVC sa till mig för två dagar sen!!!

• tissen82

neo hade så när han föddes oxå.. man fick "öppna" ögat på´honom o ta med paddar o tvätta rent med ljummet vatten eller renäsans (näsdroppar) gjorde vi o det gav med sig!

• Drakugglan

Du kan ju ringa till BB om du känner dig orolig. De kommer förmodligen svara det som alla har sagt här. Badda rent med vatten eller kokslatlösning. Kontakta BVC  på måndag om det är en infektion.

Men ibland kan det bara vara skönt att höra det från en som jobbar med barn.

• Smillla

Båda våra söner har haft så och efter ett tags rengörande med vatten blev det ganska rött runt ögat där huden är riktigt tunn. Vår läkare på BVC sa då att vi skulle ta bröstmjölk på en bomullsrondell i stället för kokat vatten. Det var toppen! inte uttorkande för huden och så är det alltid tillgängligt.

Det försvann på första sonen efter 5 månader och på andra redan efter 1 månad.

Lycka till och hoppas det blir bättre snart.

• skoggie

man får inte glömma att det kan vara en infektion och på så här små barn vill man helst utesluta detta innan man sluter sig till att det är tårkanalen. Boka därför tid hos läkare tycker jag. Det är som sagts innan här otroligt vanligt med problem i ögonen hos nyfödda. Massera tårkanalerna vid varje amningstillfälle och "spola" ögat med natriumklorid (finns på apotek) några gånger per dag och torka utifrån och in. Vatten brukar kännas hårt och otäckt i ögat även om det inte är farligt. Natriumklorid känns som linsvätska, d.v.s. inte alls. Mycket trevligare, tycker jag iaf. Min pojke hade två ögoninfektioner hos nyfödd inom loppet av tre veckor. behandling med ögondroppar gjorde att det försvann på nolltid. =) Lycka till!

• Rapunzella

Glöm inte att koka vattnet först och låt det svalna!

Tvätta dina händer noga innan, så att du inte tillför mer bakterier.

• Proppadero

DEt e fosterfett som sitter i tårkanalerna och det är det som gör det kletigt!Badda med vatten, det går över om ett par dagar!

• Liten blir stor

Vår dotter vaknade oxå upp igår morse med gul klet i ena ögat. Jag tvättade ögat med ljumet vatten och idag är det inget klet alls.
    Hur ser det ut idag?

Svar på tråden HJÄLP! Min bebis (1 vecka gammal) har jätte kletigt öga!