• Åsalie

:-) ni som fick bäckenbottenbedövning / pudendusblockad!

Vad jag har förstått så är det inte alls lika populärt att få denna typ av smärtlindring längre...

Man använde den rätt frekvent under 80 talet vet jag...

Ni som fått denna, vad tyckte ni? Gjorde nålsticken ont?

jag har tittat på nålen, den ser väldigt grov ut....

Man får två stick, ett på vardera sida av slidväggen.

Vill jättegärna höra era reflektioner!! Har ni någon annan förlossning att jämföra med vore det super!

tack!

• Svar på tråden :-) ni som fick bäckenbottenbedövning / pudendusblockad!
  • Åsalie

sen vill jag givetvis veta vad ni tyckte om effekten :) ?
    Sprack ni och kändes detta? BM säger att smärtan försvinner men det kraftiga trycket finns kvar....

någon reflektion över detta??

• solrosblad

Puttar upp din tråd lite, är oxå nyfiken och vill veta

• Ahrodie

Jag fick på egen begäran denna bedövning när jag födde min första son -85. Anledningen till att jag ville ha den var att jag inte ville bli stucken efteråt ifall jag skulle behöva sys . Nu är det länge sedan, men jag kan inte minnas att det gjorde speciellt ont. Sammandragningarna i sig gjorde bra mycket ondare än själva sticket, men jag fick min ganska sent och under täta sammandragningar. Nu sprack jag knappt och fick bara 3 inre stygn som ändå kändes rejält . Efter detta har jag fött 4 barn till utan bristningar varav 3 på bara lustgas och 1 med EDA, men skulle nog säga att för mig så gjorde det varken till eller från . Jag skulle inte ta det igen, skulle jag behöva mer än lustgas så skulle jag gå för EDA.

• Åsalie

tack ahrodie!

Men EDA bedövar ingenting runt slidöppning/anus, utan den använder man ju bara under öppningsfasen vad jag förstått.

Och nu har jag varit på såå många lektioner

Konstigt att dina stygn ändå kändes? Jättemkt? Lite?

Bäckenbottenbedövning sätter dem först när man är 10 cm öppen. Allstå den är enbart till för utdrivningen, och inte öppningen..

Jag hade tänkt att ha EDA under öppningen och BBB under utdrivningen....

• malmötjej76

jag hade bäckenbotten(för 8 år sedan)och var hur nöjd som helst..det är ju till för i slutet och jag kände absolut ingenting av sprutan...10 min senare kom dottern....

kan tänka mig det igen....fast man kommer ganska långt med lustgas med!

• Åsalie

malmötjej76

skönt å höra!!

Vet du nåt om spinal? Hörde att den åxå tar bort smärtan vid utdrivningen!!

• morre

spinal tar bort all smärta och användes på mig vid operation efter förlossningen. Kanon o slippa smärtan när de sydde!

• Åsalie

MORRE - jag kan tänka mig det ! Vet du ifall man får välja den vid förlossning? (jag är förstföderska)

Hörde att man kanske inte får välja själv... :/ ???

• Läängtar

Jag fick bäckenbottensbedövning. Märkte inte ens att jag fick det, det läste jag senare  mina papper!! Vet dock inte om man får välja det bara sådär, jag fick den i samband med klipp!

• Åsalie

Jo, det ska man få bestämma själv.

BM kanske inte rek. den för att de vill ju att man ska känna krystvärkarna...men d vill jag inte göra...

Däremot undrar jag om spinalen.....får man välja DET själv åxå?

Svar på tråden :-) ni som fick bäckenbottenbedövning / pudendusblockad!