• lakritstrollet

Hip seat - är det nåt att ha??

Jag funderar på att köpa en hip seat - en slags kudde som man sätter på höften, så kan man ha barnet på höften utan att man blir så sned. Men jag har inte hört någon som har prövat en sån. Är det någon här som har det? Vad tyckte ni om det, var det praktiskt eller inte?

• Svar på tråden Hip seat - är det nåt att ha??
  • ThisIsMe

Kan säkert vara bra om man har ett lite större barn som vill upp och ner hela tiden. Lite borde den avlasta iaf. Men annars skulle jag nog tipsa om sjal eller bärsele.

• Akita

Hej!

Vi har använt Hip seat till vår dotter ända sen hon föddes. I och för sig inte som det är tänkt men den var toppen för oss!

Jag hade det runt midjan och mitt fram för att vila hennes rumpa på när jag bar henne. Vi bar VÄLDIGT mycket och det avlastade skönt. När hon blev stadigare (ca 4 mån) fick hon sitta på det vänd framåt(som en stol). Hon gillade inte barnvagnen förrän hon blev 8 mån så det avlastade oss mycket.

När hon sen blev större och jag satte Hip seat "rätt" tyckte jag att det blev tungt för höferna och använde den väldigt lite. Men det är en bra "uppfinning"!

• Veni vidi vici

Jag tycker den är bra, man blir mindre send och får stöd. Jag har inga bautahöfter att bära på. Men använde den bara till dottern var 1,5.

• MBert

Jag rekommenderar en bärsjal.
    En ringsjal som den på www.barabarn.se är så smidig. Bara att trä över huvudet och kan användas länge. Tar också mindre plats. Den fördelar tyngden bättre än höftkudden och belastar axeln istället för höften.

• Veni vidi vici

Tillägg: vi hade en babybjörn-sele (jag tyckte den var krånglig. bara pappan använde den). Jag använde ringsjal, tyckte det var perfekt. Hippy chic seat (tror jag den heter) som vi pratar om här använde jag som komplement. Jättebra för kortare stunder när man vill slippa böka med selar och sjalar.

• MBert

Det är inget bök med en ringsjal om man väl använt den en gång så är den trädd och bara att dra över huvudet. Och bara att trä över huvudet/kroppen på barnet medan man lyfter upp det.
    Kan väl inte bli enklare.

• Veni vidi vici

Precis, ringsjal är jätteenkelt jämfört med "vanliga sjalar" och babybjörnsele.

Svar på tråden Hip seat - är det nåt att ha??