• Anonym

Behöver råd, angående Intrum Justitia Sverige/Norge

Jag är så himla arg och ledsen ska berätta allt i detalj så hoppas jag någon kan svara mig på mina frågor.

I Februari förra året så felparkerade min man sin bil i Norge så han fick böter på 600 kroner. Han betalde inte räkningen då utan vi väntade på att den skulle bli postad till oss och efter ca 2 månader fick vi hem 2 räkningar, en Norsk på 666 kr och en Svensk på 855 kr. Vi ville veta vem vi skulle betala räkningen till så jag ringde till Intrum Justitia i Stockholm och frågade dem till vem vi skulle betala räkningen. Kvinnan jag snackade med sa att det var till dem i Stockholm som vi skulle betala till eftersom vi bor i Sverige så det gjorde vi, Vi betalade dem 855 kronerna till Intrum Justitia i Sthlm.

Efter ca en månad så fick vi yterligare en räkning från Intrum Justitia i Oslo, Norge!! Denna gången vart räkningen på 889 kr, då ringde min man dem och sa att vi redan betalt här i Sverige och den person han snackade med sa ok och att vi inte behövde betala den norska räkningen men sen har dem ändå fortsatt att varje månad skicka oss en räkning med höjt belopp hela tiden och vi har ringt flera gånger och sagt att räkningen är betald på svensk sida. Hela tiden säger dem olika saker vi ska göra och dem vägrar ringa Intrum Justitia i Sthlm och Intrum Justitia i Sthlm vägrar ringa dem i Oslo. Sist vi snackade med dem i December förra året så sa den person min man snackade med att nu var det nedlagt och vi skulle inte få fler räkningar hemskickade. Vad får vi då nu i Januari, jo en räkning på 706 kr!!! det står på räkningen: ""Vi har mottatt delvis av kravet, men for sent"""

På baksidan kan man läsa:

Hovedkrav: kr 96,17

Pålopte renter 9,75% : kr 60,10

Inkasso-omkostningar : kr 550,00

Och vi fattar INGET, vi betalde hela den svenska räkningen på 855 kr, vartenda öre!! Hur kan dem då kräva oss på yterligare 96 kr och dessutom lägga på en massa kostnader som är deras eget fel att det blivit så???? Det är inte vårt fel att dem krävt oss på pengar i snart ett år så deras inkassokostander borde dem stå för själva, eller? Vi talade om för dem omedelbart efter att vi fick räkningen att den avgiften redan vart betald, om vi från börja skulle betalt den norska räkningen då hade vi bara behövt betala 666 kr men vi gjorde som vi blev tillsagda att betala den som vart på 855 kr, nästan 200 kroner mer!

Iallafall, vi ringde dem yterligare en gång och frågade hur detta kommer sig och då säger dem till oss att vi bara betalt 553 kr alltså jag fattar inte alls vart dem fått den ciffran från? Så därför kräver dem oss nu på dessa pengar, vi sa att det inte alls stämmer utan vi har betalt hela räkningen som var på 855 kr! Då sa dem att dem vill ha ett kvito skickat till dem på att vi betalt räkningen så nu har jag beställt ett kontoutdrag som kostade 50 kr och jag väntar på att få hem det.

Mina frågor:

Har dem rätt att kräva oss på pengar när vi betalt hela den svenska räkningen?

Har vi gjort något fel som gör att dem kan kräva oss på pengar? Har vi inte gjort rätt ifrån oss när vi först har ringt och frågat vilken räkning vi skall betala och sedan betalt den räkning vi blivit ombedda att betala?

Vad händer om dem fortsätter att kräva oss på pengar efter att vi skickat kvittot? Kan dem göra det? Vart vänder man sig då? Gör man en polisanmällan? 

• Svar på tråden Behöver råd, angående Intrum Justitia Sverige/Norge
  • Ungen

Jag kanske kan hjälpa dig att reda ut lite frågetecken, har arbetat som inkassohandläggare.

Jag behöver i så fall veta:
    Den norska fakturan, vad innehöll den? Ta gärna fram den och se vad det står att ni ska betala för.
    Det svenska kravet på 855 kr, vad innehåll det? Är det samma fordran? Ta gärna fram det och se vad det står.

Vad hade kravet ni betalade för förfallodatum? Hur (giro, internet, Kassasercive) betalade ni och när enligt kontoutdraget?

Vilka var ni i kontakt med som meddelade att ni hade betalat 553 kr (Sverige eller Norge)

Om du har tid och lust att svara på mina frågor skulle jag kunna ge dig ett mer ingående svar om du ska betala resterande, vad det är som kan ha hänt etc.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Anonym

Tack för att du vill hjälpa oss Jag har alla räkningarna här, vill du veta vad ursprungsbellopet var på parkeringsbötern eller på räkingarna från Intrum?

"Vilka var ni i kontakt med som meddelade att ni hade betalat 553 kr (Sverige eller Norge)"

Det är Norge, den Svenska sidan har lagt ner detta eftersom vi betalde räkningen.

• Anonym

"Vad hade kravet ni betalade för förfallodatum? Hur (giro, internet, Kassasercive) betalade ni och när enligt kontoutdraget?"

Jag tror jag betalde samma dag som förfallodatumet till deras plusgiro konto via internet.

• Ungen

Självklart hjälper jag om jag kan. Det är ett snår att hänga med annars

Om jag har fattat detta rätt har ni fått en parkeringsbot från ett norskt företag och sedan ett inkassokrav från Intrum?

Det jag tänkte på var,  det brevet från Sverige, vad står det på det? Det borde vara uppdelat i poster ungefär så här

Kapitalskuld, där skall det stå ett belopp, vad står det? Står det att det är parkeringsboten som är grunden?
    Ränta. Vilken räntesats? Enligt räntelagen eller något annat?
    Inkassokostnad, 160 spänn
    ev. påminnelseavgift på 45-50 kr.

Står det på restkravet ni fick sist vad inkassoomkostningar är? Annars skulle jag be dem specificera vilka kostnader de menar. I Sverige får man som inkassobolag ta ut
    160 kr som inkassokostnad, att man har skickat ett krav
    om man sedan ansöker om betalningsföreläggande kostar det
    300 kr i ansökningsavgift till kronofogden
    340 kr får bolaget ta ut som ett arvode.

Har ni namnet på handläggaren som meddelat att allt är ok på intrum? Jag skulle även be dem att skicka en kriftlig bekräftelse på att ärendet är slutbetalat.

Det låter jätte skumt att alla pengarna inte kommit fram. Förmodligen är det så att någon extra kostnad har uppstått och därför saknas det.

• Anonym

"Om jag har fattat detta rätt har ni fått en parkeringsbot från ett norskt företag och sedan ett inkassokrav från Intrum?"

Ja precis, det Norska företaget heter CARPARK AS

"Det jag tänkte på var,  det brevet från Sverige, vad står det på det? Det borde vara uppdelat i poster ungefär så här

Kapitalskuld, där skall det stå ett belopp, vad står det? Står det att det är parkeringsboten som är grunden?"

Där står:
    Kapitalbellop: 695,10 Inkassokostnad: 160 Summa: 855,10
    Sedan står det fodran avser: Kontrollavgift Reg.Nr *** *** Datum 060210 Stitelse anker studentboliger og hotel, osla
    Fodringsägare CARPARK AS

"Ränta. Vilken räntesats? Enligt räntelagen eller något annat?
    Inkassokostnad, 160 spänn
    ev. påminnelseavgift på 45-50 kr. "

Vi har inte fått någon påminelse kostnad från svenska sidan.

"Står det på restkravet ni fick sist vad inkassoomkostningar är? Annars skulle jag be dem specificera vilka kostnader de menar. I Sverige får man som inkassobolag ta ut
    160 kr som inkassokostnad, att man har skickat ett krav
    om man sedan ansöker om betalningsföreläggande kostar det
    300 kr i ansökningsavgift till kronofogden
    340 kr får bolaget ta ut som ett arvode."

Det står 550 kr i inkasso omkostninger

"Har ni namnet på handläggaren som meddelat att allt är ok på intrum? Jag skulle även be dem att skicka en kriftlig bekräftelse på att ärendet är slutbetalat."

Ja detta bad vi om när vi talade med dem i december och då sa dem att dem skulle göra det men istället skickar dem denna räkning

"Det låter jätte skumt att alla pengarna inte kommit fram. Förmodligen är det så att någon extra kostnad har uppstått och därför saknas det."

Om det blivit någon extra kostnad borde inte vi då fått veta det direkt? istället skickar dem brev på det nu att vi betalat 96 kr för lite ochdärför måste vi dessutom betala 550 kr, det är ju inte vi som gjort fel, vi betalde hela räkninge och hade vi vetat att det fans en extra avgift skulle vi naturligtvis betalt det då men inget här käns rätt för vi gjorde vad vi blev tillsagda att göra sedan så kräver dem i norge oss på pengar

• Ungen

Okej då har jag fått en total bild.

det låter som att det antingen har
    a) blivit någon miss mellan intrum och carpark
    b) ni har betalat sent vilket gör att de har hunnit ansöka om betalningsföreläggande

Ett inkassokrav har ganska kort förfallotid (8 dagar) och det betyder att man bör betala 3 bankdagar innna förfallodagen för att vara säker på att betalningen är inne hos dem i tid. Tyvärr betyder inte att ett dragande från kontot att det hamnar hos mottagaren vilket man ju självklart tror. Därför blir det lätt missförstånd.

Som jag förstår det har ni nu varit i kontakt med Carpark och de avvaktar att ni skickar ett kvitto på betalningen så att de inte vidtar ytterligare åtgärder. Klargör för dem att ni bestrider fordran (om ni inte redan har gjort det).

Jag ser det nog som att ni får avvakta utredning hos Carpark när ni har skickat dem en kopia på betalningen. Mer än så kan ni nog inte göra i nuläget utan det måste undersökas hos dem var resterande pengar har tagit vägen.

Du får jätte gärna inboxa mig/ skriva igen om du undrar något efter att du har fått svar från Carpark.

• Anonym

Nej vi har inte vart i kontakt med Carpark, borde vi ringa dem? Vi har bara ringt intrum i Norge eftersom det är dem som skickar räkningarna.
    Jag tror att alternativ a kan stämma för det är vad vi misstänkt men eftersom vi betalde på förfallodatumet och om vi inte gjort det då skulle väl dem i sverige kontakta oss men vi har ringt dem och dem har sagt att vi gjort rätt ifrån oss och dem har lagt ner ärendet då förra året när vi betalde. Tusen tack för hjälpen ska göra som du säger avvakta fram tills dem beslutat sig för hur dem skall göra, hoppas verkligen dem reder ut detta för man mår verkligen dåligt när man blir behandlad så här och får räkningar på det viset.

• Ungen

Förlåt, jag ber om ursäkt missade helt att ni fått något från intrum i Norge också. (Lång text och trötta ögon Generad)

Okej, då vill jag att du jämför det svenska kravet med det norska.

Kolla så att kapitalbeloppen är samma (att det rör sig om samma krav).

Nej, glöm Carpark då, utan meddela intrum i Norge att ni bestrider om ni inte redan har gjort det.

Då är det ÄNNU skummare. Varför skickar intrum i Norge ett krav och intrum i Sverige ett krav? Nej, då skulle jag inte vilja betala!

• Anonym
    Ungen skrev 2007-02-24 16:28:19 följande:
    Förlåt, jag ber om ursäkt missade helt att ni fått något från intrum i Norge också. (Lång text och trötta ögon )Okej, då vill jag att du jämför det svenska kravet med det norska.Kolla så att kapitalbeloppen är samma (att det rör sig om samma krav). Nej, glöm Carpark då, utan meddela intrum i Norge att ni bestrider om ni inte redan har gjort det. Då är det ÄNNU skummare. Varför skickar intrum i Norge ett krav och intrum i Sverige ett krav? Nej, då skulle jag inte vilja betala! Id quot circumiret, circumveniat.
    Ja det är samma, i dem första räkningarna (Svenska och Norska från Intrum) så står det samma plats och datum och summa på bötern (600kr) men belloppet vi skulle betala var 666 kr på den Norska räkningen medan det var 855 kr på den svenska räkningen så därför ringde vi till Intrum i Sthlm och frågade vilken vi skulle betala och då blev vi ombedda att betala den Svenska räkningen eftersom vi bor i Sverige vilket även vi tyckte vart mest logiskt då det var den högsta summan och att vi bor i Sverige. Det jag tror hänt sedan är att Carpark AS inte har medelat Intrum i Norge att bötern har blivit betald via Svenska intrum och att det är därför dem fortsatt skicka räkningen hem till oss men jag förstår inte hur dem nu kan säga att vi betalt 96 kr för lite när vi betalde hela beloppet på räkningen och om vi betalt 96 kr för lite varför kräver då inte svenska intrum oss på dem pengarna?
    Vi får se vad dem säger efter att dem fått mitt kontoutdrag men jag kommer att bli helt knäckt om dem forsätter att skicka räkningar jag tycker ju att det är inte vi som gjort fel det är dem! så varför ska vi betala för deras misstag när vi gjort rätt ifrån oss? Om dem sagt från början att det blivit ett fel och att vi ska betala yterligare 96 kroner då hade det varit OK för oss men nu har det gått snart ett år och dem medelar oss detta först nu och säger att vi dessutom skall betala 610 kroner, nej detta käns inte alls rätt.
    Det käns så jobbigt att vänta man vill ju bara ha det avklarat, jag inboxar dig sen och berättar vad som händer.
Svar på tråden Behöver råd, angående Intrum Justitia Sverige/Norge