Behöver råd, angående Intrum Justitia Sverige/Norge
Jag är så himla arg och ledsen ska berätta allt i detalj så hoppas jag någon kan svara mig på mina frågor.
I Februari förra året så felparkerade min man sin bil i Norge så han fick böter på 600 kroner. Han betalde inte räkningen då utan vi väntade på att den skulle bli postad till oss och efter ca 2 månader fick vi hem 2 räkningar, en Norsk på 666 kr och en Svensk på 855 kr. Vi ville veta vem vi skulle betala räkningen till så jag ringde till Intrum Justitia i Stockholm och frågade dem till vem vi skulle betala räkningen. Kvinnan jag snackade med sa att det var till dem i Stockholm som vi skulle betala till eftersom vi bor i Sverige så det gjorde vi, Vi betalade dem 855 kronerna till Intrum Justitia i Sthlm.
Efter ca en månad så fick vi yterligare en räkning från Intrum Justitia i Oslo, Norge!! Denna gången vart räkningen på 889 kr, då ringde min man dem och sa att vi redan betalt här i Sverige och den person han snackade med sa ok och att vi inte behövde betala den norska räkningen men sen har dem ändå fortsatt att varje månad skicka oss en räkning med höjt belopp hela tiden och vi har ringt flera gånger och sagt att räkningen är betald på svensk sida. Hela tiden säger dem olika saker vi ska göra och dem vägrar ringa Intrum Justitia i Sthlm och Intrum Justitia i Sthlm vägrar ringa dem i Oslo. Sist vi snackade med dem i December förra året så sa den person min man snackade med att nu var det nedlagt och vi skulle inte få fler räkningar hemskickade. Vad får vi då nu i Januari, jo en räkning på 706 kr!!! det står på räkningen: ""Vi har mottatt delvis av kravet, men for sent"""
På baksidan kan man läsa:
Hovedkrav: kr 96,17
Pålopte renter 9,75% : kr 60,10
Inkasso-omkostningar : kr 550,00
Och vi fattar INGET, vi betalde hela den svenska räkningen på 855 kr, vartenda öre!! Hur kan dem då kräva oss på yterligare 96 kr och dessutom lägga på en massa kostnader som är deras eget fel att det blivit så???? Det är inte vårt fel att dem krävt oss på pengar i snart ett år så deras inkassokostander borde dem stå för själva, eller? Vi talade om för dem omedelbart efter att vi fick räkningen att den avgiften redan vart betald, om vi från börja skulle betalt den norska räkningen då hade vi bara behövt betala 666 kr men vi gjorde som vi blev tillsagda att betala den som vart på 855 kr, nästan 200 kroner mer!
Iallafall, vi ringde dem yterligare en gång och frågade hur detta kommer sig och då säger dem till oss att vi bara betalt 553 kr alltså jag fattar inte alls vart dem fått den ciffran från? Så därför kräver dem oss nu på dessa pengar, vi sa att det inte alls stämmer utan vi har betalt hela räkningen som var på 855 kr! Då sa dem att dem vill ha ett kvito skickat till dem på att vi betalt räkningen så nu har jag beställt ett kontoutdrag som kostade 50 kr och jag väntar på att få hem det.
Mina frågor:
Har dem rätt att kräva oss på pengar när vi betalt hela den svenska räkningen?
Har vi gjort något fel som gör att dem kan kräva oss på pengar? Har vi inte gjort rätt ifrån oss när vi först har ringt och frågat vilken räkning vi skall betala och sedan betalt den räkning vi blivit ombedda att betala?
Vad händer om dem fortsätter att kräva oss på pengar efter att vi skickat kvittot? Kan dem göra det? Vart vänder man sig då? Gör man en polisanmällan?