• emelie 05

kan man ta ut sitt pensionsparande i förtid

sitter i en ekonomisk knipa och min arbetsgivare har inte pengar att betala ut lönen.. har lån mm att betala på hus bil mm, kan man lösa in sina pengar ja sparat varje månad i pension????

handlar ju inte om några jätte summor.
    någon som vet??

• Svar på tråden kan man ta ut sitt pensionsparande i förtid
  • amasonas

jag har för mig att om man avslutar sitt pensionsparande så får man ändå inte röra pengarna på x antal år....kan ha fel men tror de förklarade det så när jag började spara för några år sen....

Jamie030405 Anton060524
  • turia

säkert inte..
    men ganska korkat om man inte skulle få?
    Vem vet man kan ju veta att man ska dö inom 1 år tex,, de borde ju få ta ut pengarna o utnytja dem de faller väl åt staten annars?
    *hmm*

• T0morrow

Nope, du får INTE ta ut ditt pensionssparande i förtid (dom är låsta iaf tills du är 55) , och skulle man mot förmodan dö innan... så tillfaller pengarna dödsboet och efterlevande....

Att man har dom i en IPS är ju för att du INTE ska kunna ta ut dom i förtid, då kan man ju placera dom i vanliga fonder isf?!? (detta är INTE riktat som kritik till TS - jag bara besvarar Turias inlägg om att det är korkat...)

• Twinkle Little Star

Tycker nog tvärtom mot turia; det är ganska smart att man inte kan ta ut pengarna.

Det är ju bara att fundera på hur mycket som kan ställa en person i tillfällig ekonomisk knipa under dess livstid... Skulle man då kunna få tillgång till pensionspengarna skulle det nog locka många att ta ut dem - men det skulle inte vara lika lätt att betala in det igen. Hipp som happ är man 65 bast och har knappt någon pension att leva för pga att bilen/värmepannan gick sönder, huset behövde en akut reparation eller vad som helst för 20 år sedan - hur smart är det?!

• turia

jaha ja men då vet jag hehe tur man lär sig varje dag nåt..

• Pysse

Om inte din arbetsgivare kan betala ut löner, så tror jag att man kan begära dem i konkurs och då får du lönen via statliga lönegarantin. Det kan ta några veckor med statliga lönegarantin, men om du ringer till dem du har räkningar hos, kan du kanske få uppskov.
    Ring också facket och kolla - förr tror jag man kunde få låna pengar av facket tills statliga lönegarantin fungerade. (det här var väldigt längesen-så nu vet jag inte om det går fortfarande)

• Noblesse

Jag kan inte alla regler och de kan ju ha ändrats...men när min pappa blev arbetslös runt 90, 91 nåt där, då tog han ut en del av sin pension. Den han hade sparat själv alltså, inte den som kommer av jobbet. Men som sagt, kanske inte går idag???

• sommartorpet

Man kan få ut sina pensionssparade i förväg men då krävs att vissa vilkor är uppfyllda:

Sparandet får avslutas genom en utbetalning i förtid om: kontobehållningen uppgår till högst ett prisbasbelopp och

- kontot inte är förenat med ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande, dvs att pensionsspararen inte kan ändra angiven förmånstagare och

- att inbetalning på kontot inte har skett senare än 10 år före utbetalningstillfället eller att pengarna vid pensionstidpunkten inte skulle uppgå till mer än 30% av ett prisbasbelopp.

I andra fall kan skattemyndigheten, om det finns synnerliga skäl, efter ansökan besluta om att kontot får avslutas och utbetalas i förtid. Förtida uttag beskattas som inkomst av tjänst.

Svar på tråden kan man ta ut sitt pensionsparande i förtid