• mariagbg

Ikeas fårskinn...

Kollade på testerna på Vi Föräldrars hemsida och hittade ett fårskinn från Ikea med bra testresultat. När jag senare kollade på Ikea finns inte detta kvr utan de har ett annat nu... Nån som har erfarenheter av "Ludde". Svara gärna snabbt, ska till Ikea ikväll!

/Maria

• Svar på tråden Ikeas fårskinn...
  • mariagbg

Glömde fråga vad ni andra har för fårskinn? För- och nackdelar?

/Maria

• Ardnaxela

Vi har ett skinn från Jysk. Det är litet o ryms i liften. Bra så länge de är små.

Nu när Casper åker i sittvagnen sitter han på ett vanligt skinn som man ska ha i bilen. Alltså inget "barntillbehör" Funkar utmärkt o är varmt o gossigt. Tror det är köpt på Mekonomen.

• vanja77

Har lamm skinn från Happyland, rätt så litet får plats i liften det ÄR bra men det är väldigt dyrt man kan köpa lika bra och något större till billigare peng. denna graviditeten skall jag köpa direkt från grosist och skära till själv.

• MammaHela

En stor skillnad på skinnen som man köper på tex Ikea elle någon annan "vanlöig" affär mot ett som man köper på en barnaffär, är att de sknnen som man köper på Ikea kan man bara ha utomhus som tex i vagnen eller i pulkan. De är behandlade med bla teflon och nått mer ämne som kan ge allergier och utslag.
    De skinnen som man köper på barnfackhandeln är inte behandlade på samma sätt och de kan man ha i bebisen säng (superbra) och även ha barnet ligga på naket hemma om man vill.
    Den stora fördelöen med att ha bebisen ligga på skinnet i sängen är att skinnen är konstruerade så att de är svalkande när det är varmt och värmer när det är kallt (gäller alla skinn), och eftersom att bebisarna har det för varmt är en faktor tillplötsligspädbanrsdöd så kan ett skinn i sängen hemma vara en bra ide.

• mariagbg

Tack för era svar! Det blen inget skinn från Ikea, tror jag ska vänta och köpa ett "riktigt" från en babyaffär. Det får kosta... Till nästa vinter får man väl köpa ett "billigt" att ha i pulkan.

/Maria

• Tin o Trolls mamma

Hmm jag köpte ett skinn från IKEA och mina barn har sovit på det både ute och inne. Menar du att det är farligt? Gäller det även om man tvättar dem?

Nu är ju barnen stora, så jag är inte så orolig, men jag har kvar skinnet och tänkte använda det till nästa barn också.. Kan jag inte göra det?

Ekorren.

• BellaH

Hej,

Vill bara förtydliga vad det gäller IKEA's fårskinn... Vet inte hur det är nu men tidigare har IKEA haft 2 olika, ett som hette LUDDE och som man köpte som matta... och ett (som jag inte kommer ihåg vad det hette) men som fanns att köpa på barnavdelningen som var speciellt anpassat för barn... dvs utan en massa farliga kemikalier!! Så Tin o Trolls mamma: om det är det senare du har så kan du lugnt använda det till nästa bebbe också. Men om man har handlat där nyligen så vet jag inte vad som gäller - om de har kvar båda eller inte...

• Tin o Trolls mamma

Oki, jag köpte Ludde. Jag trodde att det var säkert att använda till småbarn eftersom de angav det som användningsområde. Det stod att man kan ha det i vagnen, vaggan, bebissängen, på golvet.. etc.

Mina barn är nu 9 och 7 år gamla, så det är lite sent att bli orolig..

Frågan är då, kan jag använda Ludde inomhus till nästa barn? Ludde har åkt tvättmaskin ett antal gånger sedan han kom till oss.

Ekorren.

• mariagbg

Gulle hette det som fanns på Ikea förut och som är testat av Vi Föräldrar. Det som finns nu som ligger vid mattorna heter Ludde. Jag vågar inte chansa och köpa Ludde utan betalar hellre lite mer och köper ett "riktigt".

/Maria

• Hallonet

Jag har köpt Ludde, det är ju mycket finare och vitare än de kiss-gula som finns i babybutikerna. Var står att de är "besprutade" och kan ge allergier????

• MammaHela

Hallonet. Du har inte tänkt på varför de på Ikea är så vita och fina och de i barnvagnsaffärena är gulaktiga. Jo för att de på Ikea är blekta med dtarka medel för att varaVita och fina att ha som INREDNING, du kan fråga vilken anställd på Ikea som helst om skinnet är lämpligt att ha till en liten bebis.

• Tin o Trolls mamma

Mysanmaria:

Då är det nog GULLE jag har!! Jag kollade på LUDDE när vi var uppe på IKEA nu och det ser inte ut som den fällen vi har.. Phu! Då kan jag vara lugn ändå.. Tack!

Kram, Ekorren.

• mariagbg

Var på Ikea igår igen. Jag frågade om "LUDDE" var behandlade men fick till svar att det bara var garvade. Det är väl alla skinn, annars håller väl de inte.
    Har inte köpt nåt annant skinn ännu för jag har inte hittat nåt som jag tycker är tillräckligt mjukt. Kanske man vågar köpa "LUDDE" ändå?

/Maria

• Knytets mamma

Funderar på när jag klippte får...
    färgen på skinnet kan ju även bero på vilken fårart det kommer ifrån...
    Det går ju säkert att få reda på mer konkret om vilken behandling just det där fårskinnet genomgått, kolla med kundtjänst eller dylikt för att få reda på vart man skall vända sig...

Gå in och kolla på
    www.ullrike.com/lamfallar/index.htm

Där har de fina lammfällar

• ceci lia

Jag har Ludde... blir orolig nu. Men jag har alltid en babyfilt över det om Alma ligger på det. Har det som en mjuk matta där hon ligger ibland. Hon sov till och med på det förut. Använder det inte i sängen eller vagnen, men förut sov hon på det på golvet. Förhoppningsvis kan man kanske lita på dem när de säger att det bar är garvat? eller tvätta det?

• mariagbg

Hjälper det att bara tvätta det om det nu skulle vara behandlat? Ska nog ta och ringa deras kundtjänst och fråga.

/Maria

• miya

Hej
    Jag satt här o slö läste lite bara men ville ändå tillägga detta: Jag har fattat det som så här, IKEAS LUDDE fäller visst mer än vad som e bra förutom det här med blekningen så tappar den alltså ganska bra med hår, som bäbis kan få i sig. På BABYHÖRNAN Backaplan har dom jättebra skinn i olika storlekar och olika mjukhet, både långhåriga och mer välfriserade. Ta dig en liten tur dit o fråga dom, den äldre herren som jobbar där e riktigt duktig på att förklara skillnaderna på dom.
    Vi fick till våran minsta två st skinn, ett jättemyukt långhårigt som vi har i vagnen och ett större tjockare men mer kortklippt modell som vi har på golvet. Båda e köpta på BABYHÖRNAN. Man får dessutom ett speciellt rengörings medel till.

/Miya

Svar på tråden Ikeas fårskinn...