• egil

Barnvagn i trapphus

Hej
    Skall när som helst få en bebis och bor i ett hus utan hiss.
    Det finns ett cykelförråd en trappa ned som är bökigt att komma fram till.
    Vi är enda barnfamiljen i huset och styrelsen vill egentligen tillåta oss att ha vagnen i porten men har förbjudit det pga. en dom i ett liknande fall. Styrelsen är orolig att försäkringar int skall gälla vi en brand om våran barnvagn står där.
    Jag tror inte att så är fallet och om jag kan bevisa det för styrelsen tillåter dom nog att vi har vagnen framme.
    Nu undrar jag om någon här vet exakt vad som gäller?
    Om inte kanske ni vet vart man kan vända sig för att få juridisk rådgivning?

• Svar på tråden Barnvagn i trapphus
  • nassepånken

juridisk lingo är verkligen inte min grej, men om jag har förstått det rätt så har hyresvärdar och föreningar numer MÖJLIGHETEN att förbjuda barnvagnar i trapphus. med styrelsen på din sida är det väl bara att ringa och fråga försäkringsbolaget?

• Spirre

Det är väl brandmyndigheten som utreder såna saker?

• Isfjord

Fråga brandchefen i din kommun vad h*n anser om utrymmet i just ditt trapphus. Trapphuset är utrymningsväg, ofta enda möjligheten utöver stegbil. Orsakerna är att det är svårt att hitta ut ur ett rökfyllt trapphus ändå, och det blir mycket svårare om man samtidigt ska snubbla över rulatorer, barnvagnar, cyklar mm.
    Kan du ställa barnvagnen i under trappan i "dött utrymme" kan de gå med på det. Men då kommer den andra orsaken att inte förvara sådant i trapphusen. Brännbart material uppmuntrar pyromaner, barn, knarkare mfl att leka lite med eld. Och oavsett antändningsorsak orsakar en barnvagn rök, vilket är en orsak till att man till varje pris vill undvika brandfarligt material i trapphus. Det kan ni argumentera mot att ni ALLID tar med er insatsen in i lägenheten.

Svar på tråden Barnvagn i trapphus