Hur vet man om barnet är cp-skadat?
vilka symtom är det på det?
Min bebis är så fixerad att titta åt ena hållet bara, nu vill bebisen inte ens amma på den andra sidan på natten, jag får liksom tvinga huvudet till bröstet
Känner mig orolig
vilka symtom är det på det?
Min bebis är så fixerad att titta åt ena hållet bara, nu vill bebisen inte ens amma på den andra sidan på natten, jag får liksom tvinga huvudet till bröstet
Känner mig orolig
vad har det m cp skadan att göra??
vet ej hur man upptäcker sånt men kontakta bvc så du får tala med nån som kunnig på det...
Vad har det med cp skada att göra? Vet du vad cp skada är?
Så var min ena grabb också, men han hade bara fått pippi på att ligga så med huvet. Han var liksom lite plattare på den sidan, och jag fick rådet av BVC att se till att han låg på andra sidan på huvet så skulle det bli bättre - och det blev det.
Det är klart att jag vet, men man ska inte göra förhastiga slutsatser!
Har aldrig hört talas om att cp-skada skulle visa sig på det viset!?
Många bebisar har en favoritsida, och det gäller som sagt att lura dem att ligga och titta åt andra hållet, samt att använda en liten mjuk kudde, så att skallen inte blir FÖR platt på ena sidan!
Sök på torticollis på google och se om det kan vara det. Ibland kan det vara en så lindrig sort att man kan träna bort det själv.
Vad är symtomet på cp då? Jag vill veta
På vår äldsta dotter misstänkte läkaren att det kunde vara en lätt cp skada i hennes ben eller rygg när hon darrade och inte hade någon muskelstyrka. Hon vägrade att stödja på benen och var väldigt ostadig länge. Nu visade det sig att det vara en muskelförsvagning i kombination med att hon var sån dvs ville inte stödja på benen förän hon var redo
CP cerebral pares - dvs en rörselehinder. Du behöver nog inte vara orolig för att ditt barn bara tittar åt ett hål. Tips är att vända på barnet och hålla barnet åt olika håll i famnen, sätta upp hängande leksaker i vagn/spjälsäng/skötbord som fångar barnets intresse "åt andra hållet" och även att använda en liten handduk eller filt att bulla upp med när barnet ska sova för att stödja upp och försiktigt vända barnets huvud. Barnet kan ha en förkortad muskel i nacken på "favoritsidan". Tänk själv när du tex ligger på mage i sängen så finns det oftast EN sida där du känner att huvudet ligger bäst = normalt!
Det finns inga "synptom" på cp-skada.. En felaktighet är ju att de flesta tror att bara för man har eb sp-skada så är man uyvecklingsförstörd också.
Symptomen kan va allt från muskelspänningar i en tumme till gravt cp-skadad där den inte klarar något själv.
Dom gör inga undersökningar än när ditt barn är så litet på om det har en skada eller inte..
När mitt barn va året o fortfarande inte satt själv eller vände sig ordentligt då gjordes en ct-skalle= röntgen av hjärnan..
Jag tror ju inte att ditt barns "symptomer" är det samma som cp-skada.
Cp är inte det samma som rörelsehindrad.
Cerebral pares=hjärn förlamning. Alltså en del i hjärnan är förlamad eller inte fungerar som den ska. En hjärnskada.
Så du menar då om man endast har en muskel spänning i lillfingret så är man rörelsehindrad? För en cp-skada behöver inte va större. Jag är själv både förälder till ett cp-skadat barn och dessutom utbildad habiliterings assistent. Så har sett olika former o nivåer av cp-skada.