• Anonym (förvirrad)

Samboavtal, SNÄLLA hjälp?

Jag måste få hjälp med en fråga o hoppas det finns nån här som vet.. Jag o min sambo har separerat. Nu tvistar vi om lägenheten som vi skaffat gemensamt o bott i länge. Min fråga som jag inte vet vart jag ska vända mig med gäller sambolagen. Jag har bra koll på den i sig, men undrar när man vill lägga vantarna på lägenheten så måste man inom 3 månader efter separation göra anspråk på den. Och då skriva ett papper men vart ska detta papper skickas? Vart vänder man sig? Har ju inte direkt råd med en jurist nu när man är ensamstående..? Snälla finns det någon som vet? Sambon vägrar prata med mig och tänker inte samarbeta gällande detta. Tack på förhand! Vet inte ens vart jag ska lägga tråden? Myndighetskontakt eller här..? Eller nån annanstans.

• Svar på tråden Samboavtal, SNÄLLA hjälp?
  • Carro1978

Kan ha fel, men är det inte tingsrätten?

Mamma till Rasmus 8½ månad & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Anonym (förvirrad)

Får ta o kolla det alternativet, känns bara som en djungel o speciellt när man inte alls vet. Tack!

• Carro1978

Jag och min sambo har själva kollat upp det där med sambolagen och allt runt omkring vad som gäller. Men jag tycker att man fattar nada av att läsa det

Mamma till Rasmus 8½ månad & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Jambosana

Om du/ni har en hemförsäkring skulle jag nog ta kontakt med en jurist som är på din sida s a s.

• fröken Anna

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt?

Lägenheten "tilldöms" (eller vad man nu säger) den som anses ha störst behov av den. Lägst inkomst, vårdnad av barn osv.

Jag kontaktade advokat när jag separerade. Han tog 4000 för att skicka ett brev till mitt ex. Vet inte exakt vad där stod, men något som att jag hade rätt till lägenheten och om han inte flyttade skulle jag gå till domstol. Sambon flyttade inte och jag blev erbjuden en lght av en kompis med kontakter. För att komma bort från allt bråk flyttade jag. Jag gav mig alltså. Men fick lite husfrid.

Vet hur jobbigt en separation kan vara.

• Anonym (samma)

Skriv ett brev till tingsrätten om situationen samt bådas personnummer i. Har själv gjort så nu..och det hela är på G..så får du betala in ansökningsavgift på 375kr (iaf i sthlm) . Sen har inte jag kommit längre än så..väntar på svar här.

Men ring till din tingsrätt annars. När jag ringde min sa dom att jag skulle skriva ett brev att jag ville att dom skulle besluta vem som har mest behov av lägenheten och att tingsrätten skulle utdela en bodelningsförrättare som beslutar om detta. Hon jag prata med sa att det skulle kosta några tusen. Jag skrev inte att jag ville ha en bodelningsförättare eftersom det främst verkade gälla gifta/registrerade sambo eller nått.. och att det kostade. 

Kolla även om din försäkring täcker rättshjälp..  själv har jag ingen.. hoppas att det blir billigt i slutändan för mig

• Sannive

Mitt råd är att ta kontakt med en Familjerättsjurist. Många jurister ger kostnadsfri rådgivning per telefon, kolla upp det först.
    Var noga med att aldrig ha ett gemensamt ombud.
    När det gäller bostäder så är det i allmänhet så, att har man skaffat bostaden tillsammans så skall den bytas till två bostäder, alternativt så skall den som bo kvar lösa ut den som flyttar. Det finns omständigheter som ändrar denna regel, och det är svårt att svara på hur det är i ditt fall.

Vem står på kontraktet?

Har någon utav er flyttat ut?

Har ni barn? och om ja, vem har isåfall hand om barnen till största del?

Att gå via tingsrätten kan bli jätte-dyrt, särskilt om det kallas in en sk bodelningsman som är opartisk. Det bästa är att försöka lösa det via ombud först.

Det är inte alltid som hemförsäkringen täcker advokat/juridiska kostnader, det gjorde inte det i mitt fall då en separation är något man själv väljer att göra.

Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Samboavtal, SNÄLLA hjälp?