• Taffer

Barnvakt en hel helg..

Om två veckor é d tänkt att min mamma ska vara barnvakt åt vår son. Hon vill gärna ha honom hela helgen och d känns ganska ok för oss. Men så é han bara 9 månader och d känns lite låg tid samtidigt.
    Vad tycker ni? Barnvakt fredag-söndag till en 9 månaders, é d för mycket och för tidigt? Jag funderar sjävl lite över vad jag tycker.

• Svar på tråden Barnvakt en hel helg..
  • SofiaO

Jag vet inte, men jag har hört att en natt per år som barnet är gammalt är lämpligt att låta dem sova borta.
    Jag vet inte huruvuda det stämmer som sagt, men jag tycker att du ska gå på magkänsla. Känns det bra, så kör! Men känner du dig tveksam, så är ju frågan hur bra du kan slappna av den barnfria helgen.... Då kanske det är bättre att hon bara tar sonen över dagen eller kanske EN natt.

Lycka till ändå med vad du än väljer! En utvilad mamma och pappa är aldrig fel..

• mamma37

Ååååå så underbart det låter!!

Precis som SofiaB säger så gå på magkänslan men om ni inte bor så lång ifrån varandra så skulle det uppstå nå´t så får man väl avbryta sin barnfria helg!!

Ta vara på varandra och vila ut!! Aldrig fel!!

• Taffer

SofiaB: D känns i alla fall bäst om d nu skulle bli med min mamma Litar på henne bäst och på att hon klarar av d bäst. Hon har haft honom över natten en gång innan och d gick jättebra. Sen har han sovit borta två gånger innan och d gick oxå jättebra

• Taffer

mamma37: D é ju en bit ifrån, men inte så att d ksulle vara omöjligt att avbryta om d skulle vara nått. D skulle vara skönt med en barnfri helg, men samtidigt känner man sej lite hemsk som vill "slippa" honom, om ni förstår? Men sen samtidigt, jag lär ju sakna honom jättemycket, och d kan nog behövas lite oxå. Både från vår sida och hans.

• Mälaröbo

Som sagt, alla barn är olika, och alla föräldrar är olika.
    Vissa pratar om att man ska undvika att lämna bort dem vid vissa speciella utvecklingsfaser.
    Vi har INTE lyssnat på dessa råd, utan gått på hur trygga våra barn varit vid varje tidpunkt och med utvald barnvakt.
    Min syster hade tex hand om min äldsta i 4 dygn när dottern var 7 månader och sen någon helg då och då ganska regelbundet.

Nr 2 hade syrran en hel helg när han var 3 månader, men sen har han varit kinkig och vi har legat lågt med barnvakt mer än ett dygn under en period.

Gå på vad du tror och vet om dítt barn!! Att det känns konstigt för dig behöver INTE betyda att barnet inte klarar av det, det gör det ändå hur länge ni än väntar!

• Taffer

Mälaröbo: Hmm..utvecklingsfas ja. Just nu hållarhan på att lära sej sin balans och så vidare och é väldigt gnällig och mammig, har varit så ca en vecka nu. Kanske ingen vidare idé då? Men å andra sidan, men vet ju inte hur d é om 2 veckor.

• SofiaO

TS: Man behöver verkligen få känna saknad efter sina barn! De är ju bara sååå goa, MEN även fast man är förälder så är man fortfarande människa; man vill (och behöver dessutom) få vara själv ibland. Vilken gullig mamma du har som ställer upp så! Känns det som sagt bra, så tycker jag att ni ska gå efter magkänslan. Har han dessutom sovit hos mormor förut, så borde det ju vara grönt!

Ha så mysigt och rå om varann så mycket ni bara orkar

• Mälaröbo

Nej, ni vet inte hur det är om 2 veckor.
    Jag skulle nog också kolla på om han är mammig när mormor är med (det var väl hon som skulle vakta). Mina har nämligen ratat mig totalt om mormor eller moster är med oavsett tidigare mammighet

• Nbottning

mitt råd är kort: Lämna bort era ungar och njut av barnledigheten!

• Taffer

SofiaB: Jo, just nu behöver jag verkligen att få sakna honom. Håller på att bli galen om dagarna Men han é underbar ändå
    Ja min mamam é bäst Hon undrade om hon fick ha honom Haha, ja så kan man oxå se på d.

Mälaröbo: Jag har faktiskt inte tänkt på hur han é då. Sist hon var här så hade dom inte setts på ett tag och då var han lite sådär. men sen efetr en stund var han som vanligt, även mot henne.

• Taffer

Nbottning: Jo antagligen blir d så. Men får se när d väl börjar närma sej mer. Just nu é han ganska mammig, men d verkar som d håller på att bli bättre.

• Nbottning

Ja, fast tror du det skadar mer att lämna bort ett mammigt/pappigt barn? Det tror jag inte. Men man ska ju givetvis skapa en trygg värld för sina barn. Vilket jag tror din mamma är en del av för ditt barn.

Jag har två barn. De första var nog 6 mån innan han hade bvakt första gången. Mitt andra barn föddes på tok för tidigt och har haft "barnvakt" i form av sjukhuspersonal från dag ett. Hon är en trygg liten tjej på 13månader nu som jag inte tror tagit skada en sekund av att fått omvårdnad o kärlek av många mäniskor.

www.mejas.nu

• Mälaröbo

Vi fattade ett medvetet beslut att försöka undvika mammighet och pappighet redan innan våra barn föddes.
    Vi bestämde helt enkelt att för att vi skulle må bra som par och föräldrar så skulle vi, från första stund, se till att våra barn var trygga tillsammans med andra människor än oss två!
    Detta resulterade i att vi lämnade bort våra barn ganska tidigt och ganska regelbundet!

Vi får idag ofta höra kommentarer om hur sociala och trygga barn vi har. Inga tapetblommor som man måste lära känna för att gilla, och sånna barn passar bra i vår familj!

• Kajak

TS

Jaa du kan lämna pojken hos din mamma.

Min mamma var barnvakt till dottern då hon var 4,5 mån gammal.
    Jag var på en helgkurs.

Vi var hos min mamma o min sambo skulle följa med men fick förhindrad pga jobbet.
    Så min mamma hade kul med dottern under dagen då jag var borta.

Det gick JÄTTEBRA!

Jag tycker du kan lämna honom till din mamma.
    Är han mammig så det går nog bra ändå, lycka till!

• Taffer

Nbottning: Nej jag tror inte d skulle skada. Jag tror mer att han vill vara uppe hos nån, än att han é just mammig och pappig.

Mälaröbo: Jag tror själv att d é bättre att lämna nångång till nån annan då och då ganska tidigt, än att inte ha barnvakt alls och sen när han é 2 år så ska man ha barnvakt, d hade inte funkat för vår son.

MammaNova: Jo alla é vi olika Känns d inte alls bra så ska man ju säklart inte göra d.

Kajak: Jo jag tror d komemr gå bra

Svar på tråden Barnvakt en hel helg..