37.9 feber?
Nu på morgonen när min son har varit uppe i 1,5 timme har han 37.9 i temp.
Räknas det som feber? Alltså måste han vara hemma i morgon från dagmamman?
Han har haft feber från och till sen i tisdags.
Han är ganska pigg annars.
Nu på morgonen när min son har varit uppe i 1,5 timme har han 37.9 i temp.
Räknas det som feber? Alltså måste han vara hemma i morgon från dagmamman?
Han har haft feber från och till sen i tisdags.
Han är ganska pigg annars.
på bvc sa dom att 38 grader är feber på småbarn, när jag frågade. Känns lite konstigt man har ju alltid hört att över 37 är feber hmmm.
Jag bedömmer som så att min son har feber när han har 37,9. Hans normala kroppstemperatur ligger på 36,6 ca.
Grundtempen kan ju skifta en del från person till person..
Helt klart på gränsen iallafall..
Vi frågade vår barnläk vad som räknas som feber och han svarade såhär:
37,0-37,7= Normaltemp
37,7-38,0= Förhöjd temp, men kan bero på att man busat osv
38,0 och mer = feber
Jag hade avvaktat under dagen och kollat hur hans temp varit senare.
Tänk på att ta tempen när han tex har varit helt lugn och inte lekt och gått omkring.. Som det står ovan så kan man lätt få en temp på 38 grader efter lite lek.. Barn har högre temp än oss vuxna dessutom!
Ligger tempen under 38 ikväll så hade jag skickat honom till dagmamman imorrn! Men du märker ju på honom med om han är hänging och så! Bättre att hålla dom hemma en dag för mycket än för lite! ![]()
*ger lite krya på kramar*
Vid 37,8 signalerar min termometer för feber.
Jag tycker att det är ett tecken på att han inte är helt frisk och att du ska ha honom hemma en dag till. Om man är för snabb med att gå tillbaka till vardagen kan det bli bakslag.
Jag skulle nog hållt honom hemma. Bättre en dag för mycket än en dag för lite.
Men visst är det svårt ibland att avgöra när tempen ligger lite på gränsen till feber. Min son har 37.9 just nu. Inte så mkt med tanke på att det snart är kväll och så... men när han är helt frisk så ligger den runt 37, så en liten förhöjning är det. Dessutom är han väldigt förkyld och just nu har han ansiktet fullt av kliande nässelutslag... så det får nog bli ytterligare en dag hemma för hans del.
Det är väldigt svårt att säga vad som är feber och vad som inte är det. Man borde "lära sig" vad ens barns normala temp är.
Jag vet att jag själv känner mig väldigt feberig vid +37 redan. Jag har rätt så låg temp normalt.
I Finland så finns det ett ord, "stegring", för just den här temperaturen +37 uppåt till +38. Innan det kan räknas som feber.
Jag saknar det ordet i rikssvenskan.