• Anonym (urk)

Några tips vid springmask? Ska man säga till på dagis?

Dottern har fått springmask. Det kliade i rumpan igår kväll så jag tittade. jo visst där kröp en äckel-päckel-mask. Plockade tre maskar under kvällen, är det normalt?

Ska inleda saneringen idag. Tur att Apoteket har öppet på söndagar nuförtiden.

Vad ska man tänka på?

Ska man säga till på dagis?

• Svar på tråden Några tips vid springmask? Ska man säga till på dagis?
  • Anonym (masken)

Usch, det är min skräck. Mask. Det kliar bara jag läser om det. Och smittar ju nåt fruktansvärt. Till och med via luften läste jag nånstans, i damm osv. Snacka om sanering.

Kliade din dotter väldigt mycket i baken? Min dotter brukar klia sig och jag är supernervös att hitta nån amsk, men hittills har jag inte sett nåt. Det är ju så vanligt annars..

Jag har läst att man ska hålla naglar korta, tvätta händer ofta, sanera hela huset, tvätta sängkläder och byta handdukar varje dag. Sen är det viktigt med ny kur efter 3 veckor eller så.

Lycka till!

• Anonym (masken)

Glömde svara, ja man bör säga till på dagis. Jag skulle inte ens lämna min dotter där förrän jag vet att även de har sanerat och uppmanat föräldrar till försiktighet och koll. Oftast är det ju därifrån det kommer..

• Anonym

Mitt barn har haft springmask, hon går hos dagmamma, jag berättade för henne...¨Dels för att medecinen färgar bajset rött, så hon inte får en chock vid blöjbyte å dels för att don måste tvätta händerna extra mycket på barnen så att det inte sprids...

• Hannah76

Tvätta handukar+sängkläder varje dag. Ta medicinen (helst den receptbelagda) hela familjen + en dos till om två veckor. Damsug (äggen ligger kvar i damm) o våttorka ordentligt. Tvätta händerna extremt noga.

Tydligen behöver man inte säga till på dagis eller ens ha barnet hemma, men jag tycker att man ka göra det. Det smittar ju så himla lätt o sen går det bara runt, runt, runt på dagis. JAg hade m in dotter hemma i två dagar för att vara på den säkra sidan.

• Anonym (ojoj)

Jag jobbar på dagis och det är _alltid_ nåt barn som har mask.
    Inget allvarligt med det, och inget vi informerar er andra föräldrar om.
    Men som sagt, god handhygien, korta naglar, byt sängkläder.

• Anonym (urk)

Anonym (masken)
    Dottern var riktigt besvärad. Halvskrek ajajaj och låg och vände och vred sig så man kan nog inte ta miste.

Hanna76
    Receptbelagd medicin? På Apoteket tog de fram Vanqin men den är inte receptbelagd.

Det började i torsdags kväll men då var vi lite osäkra på om det var just mask eller kanske växvärk. Pratade med Apoteket i fredags och då sa hon att vi skulle titta för man ser om de har mask. Kollade i fredags kväll, även då sa hon ajajaj och låg och vred sig, och så i går kväll fanns de där.

Det värsta är att när jag tittade i rumpan i fredags kväll såg jag att hon hade ett litet extra hudveck precis vid "rumphålet" (vad kallas det egentligen???). Och igår kväll så har det blivit som en extra hudflik där, kanske 3-5 mm som står rakt ut. Måste ringa BVC imorgon o fråga.

Man får aldrig kolla henne, ge henne medicin, göra nåt som hon inte vill... Hon är så jäkla envis och jag fasar inför att ge henne maskmedicinen. Apoteket sa att den färgar vääääldigt mycket. Roligt att ha det överallt .

Håller på att tvätta lakanen nu. Har ingen möjlighet att tvätta täcke här, vår maskin är så liten. Räcker det med att lägga i frysen under dagen?

• mamman05

Säg till på dagis för 17!!

• Anonym (masken)

Vad bra, då var det nog bara vanligt kli min dotter hade för det försvann sen. En sån hudflik du nämner har även min dotter, bara en liten en, men så fort hon har diarré eller är trög i magen så brukar den svullna litegrann. Inget konstigt sa de på BVC.

Och jag tycker självklart att föräldrar ska säga till på dagis samt att även förskolepersonal ska informera. Jag trodde det var obligatoriskt. Hur fräscht är det att _alltid_ ha något barn som har mask på dagis?????

Nää upp med en lapp "Det går mask här", så föräldrarna vet och kan hålla rent och vara uppmärksamma. Detta måste jag kolla på vårt dagis. Hövvaligen!!!

• Anonym (masken)

P.S. Häng ut täcken i kylan och skaka dem ordentligt. Tvätta dotterns täcke för det är väl inte så stort. Förhoppningsvis har inga ägg hunnit sprida sig så långt. Samma med kuddar.

Sen är det väl bara att storstäda. Dammsuga, torka golv, dammtorka samt skura leksaker som barnet leker med ofta. Ja en riktig sanering. Byta, tvätta sängkläder och handdukar varje dag. Usch, vilket jobb. Men hellre det.

Sen göra om samma extrema procedur efter nästa kur om 2-3 veckor eller vad de ordinerar.

• Anonym

du måste verkligen säga till på dagis!!!!!!!!!!
    O inte glömma att behandla igen om 2 veckor även behandla resten av familjen o byta säg kläder de kommer gärna ut på natten nämligen!!!
    Men det är inte alls svårt att få bort bara man e noga med hygienen ....det är värre när man får löss!!!
    lycka till

Svar på tråden Några tips vid springmask? Ska man säga till på dagis?