• tvåäggstvillingar

Brännande smärta under bröstkorgen??

Tredje gången gravid med samma brännande symptom under bröstkorgen. Kan inte ligga eller sitta för då skaver det. Vaknar varje halvtimme och måste byta ställning för då bränner det som eld. Känns som ett stort brännsår/skavsår på insidan huden nedanför bröskorgen, som strålar ut så att det svider utanpå huden också. Ingen barnmorska har hittils kommit med någon hjälp som lindrat. Snälla finns det någon som har någe tips?! Har provat med kylklampar på natten och visst underlättar det för några minuter....

• Svar på tråden Brännande smärta under bröstkorgen??
  • Moa81

jag tror att jag hade liknande... precis vid kanten av revbenen brände det och gjorde väääldigt ont i ca tre veckor om jag satt, låg eller stod jag var helt frustrerad!! Den enda förklaringen jag fick var att magmusklerna flyttade på sig bla... ngn lindring gick itne att få utan det var bara att härda ut
    hoppas det går över för dig snart...

♥ Pyre i magen v.35 ♥
  • hanna98h

Känner igen det där också. Sitter främst på höger sida för mig. Jag har inte heller fått nån förklaring till det hela. Än så länge är smärtan hanterbar, men hoppas att det inte blir värre...

• Koukie

Samma här. Är också gravid med tvillingar (34+3) och den brännande känslan vid revbenen blir bara värre och värre. Först var det bara på ena sidan, nu är det på båda och mest hela tiden. Kan bara ligga ner i 45 min i sträck, sen börjas det. Så nätterna är pest. Känns som att det är några ligament eller något som dras ut (eller som inte orkar med tyngden på livmodern kanske). Har inte pratat med min BM om det ännu, men jag tvivlar på att hon har ngt svar.

Så om någon har något bra tips till lindring är jag också intresserad.

• Lia och bäbisen

Jag är i v 29+0 och har haft liknande smärta i ett par veckor, på vänster sida. Tror det är organ som trycks upp, samt magmusklerna som delar sig och att det då drar...eller nåt liknande. Tror inte det finns mycket mer att göra än att härda ut, fast om nån vet nåt ....=)
    Det kommer runt lunchtid och blir sen mer o mer hela dagen. Det som hjälper för mig är just när jag ligger, men bara om jag ligger på den sidan det gör ont, på nåt vis sträcks det ut lite eller så... Så natten är inget problem för mig, än iaf...

• FredrikaMaria

Samma här! Har tom tappat känseln där...
    Ett tips är att försöka hålla det svidande området sträckt, dvs att inte sjunka ihop. Gnugga på det så att det liksom blir blodflöde där så känns det bättre...jag har även värmt upp min vetekudde och lagt på området. Det hjälper litegrann.

Första barnet BF 4 juni!
  • tjej1979

En kompis till mig hade likadant. Det svaret hon fick var att det är nerv som kan komma i kläm när det blir trångt, ger brännande smärta och/eller känselbortfall. Tror det är svårt att göra så mkt åt, förhoppningsvis blir det bättre när bebis sjunker ner lite mot slutet. Annars kan man ju försöka sitta så man tänker att man får så mkt som möjligt med uttrymme åt det håller det gör ont, tex luta sig åt andra hållet. Nervsmärta är ju svårt att smärtlindra.

• Halane

Hej!
    Jag har också något liknande, brännande känsla ffa på höger sida precis nedanför revbenen, och flera har sagt till mig att magkatarr kan kännas precis så. Så om ni inte provat med magsyredämpande medel kanske det är värt ett försök?

• kvicken

Jag väntar också tvillingar och känner igen mig helt och hållet i det ni skriver. Mest under höger bröst men det har även kommit på vänster sida nu. Min barnmorska sa att man har väldigt mycket nervknutor där och att det är det som känns. Skänt att höra att det är fler som har samma symtom för jag började att misströsta över denna konstiga brännande svidande känsla.

• IdaN

Jag vet att jag hade det så när jag väntade sonen mot slutet av graviditeten och casper var rätt lång så dom sa att det kunde vara han som sparkade uppåt och tryckte på nerverna som sitter i det området och det lät som en bra förklaring men om det var det som orsakade det vet jag inte.

Men jag vet att det lindrade lite med att ha en varm vete kudde på området där det jobbiga satt.

• Disco

Låter som magkatarrbesvär eller gallstenssmärta. gallan kan ju ge smärta om barnet trycker/sparkar/buffrar på den. Hoppas smärtorna/obehagen ger med sig!

• zasata

så har jag med.. och gör så ont.. särskilt om jag äter eller något..

Svar på tråden Brännande smärta under bröstkorgen??