• Beatrize74

Hur har ni organiserat era digitala fotografier på datorn?

Tusentals och åter tusentals fotografier inlagda i mappar efter det datum de laddats in i datorn.

Och fler lär det bli.

Nu har jag suttit i en evighet och letat efter ett särskilt fotografi. Jag skulle behöva ett system där jag kan söka på "Hugo" så jag ex. bara får upp alla fotografier på honom.

Finns det något suveränt organisationsprogram man kan använda sig av?

• Svar på tråden Hur har ni organiserat era digitala fotografier på datorn?
  • Dino78

Jag har mina sorterade efter kategori och så bränner jag lite då och då.
    När jag inte hittar en bild jag söker så kör jag med datorns sökfunktion, fast det är ju lite trixigt att veta vad alla bilder heter.
    men heter alla med Hugo just Hugo så kommer ju alla med det filnamnet upp om du kör "SÖK" i datorn.

Men annars har jag ingen aning, skulle vara bra om det fanns! Ska ögna igenom den där listan med gratisprogram jag slet ut ur Aftonbladet förra veckan!

DIF i själ och hjärta
  • Frosk

Hehe..ingen aning hur man får det bra, men jag lägger alla bilder månadsvis och jag har ganska bra koll på dom. Sen försöker jag sortera bort en del så jag inte har 8 st nästan likadana.

• Dino78

Tyvärr fanns inget matnyttigt på den listan

DIF i själ och hjärta
  • Beatrize74

Men....det borde väl finnas något slags program som har en vettig sorteringsfunktion?
    Särskilt när alla människor sitter där med sådan MÄNGDER med fotografier som det blir när man har digitalkamera.

• Pappa06

Finns ett bra katalogiseringsprogram som heter ACDSee 9.0 det kostar en slant. Men där kan man ge varje bild en "tag", som man sedan kan sortera efter. Man kan lägga till egna taggar tex "Hugo".

• Panna82

Photoshop har en funktion där man kan sortera in bilderna i kataloger.. Man kan t.ex. välja att en bild ska visas om man söker både på "Hugo" och "Kalas".

• tisteln

Varje gång vi tagit fram kameran och fotat, har vi sedan lagt in det på dator. Så första gången efter nyår sattes de in under mappen 2007, och mappen döptes till "1. Mia leker i snön" osv.. "34. Svenssons hälsade på"...

• R Franklin

Finns mängder av katalogiseringsprogram, både gratis och sådana som kostar. Bland de som kostar är väl (För privatpersoner) Photoshop Element 5 (Som tagit över funktionaliteten ifrån Photoshop Album) ett av de populärare. Bland proffs så är tex program som detta populära www.iview-multimedia.com.

Ett av de bättre gratisalternativ är t.ex Googles Picasa picasa.google.com/

• Beatrize74

Tack för tipsen!

Jag sökte runt lite och hittade den här Picajet - ett freewareprogram.

Jag har laddat hem det och verkar helt ok. Det går att lägga in bilder utifrån om det är en person, händelse, plats eller något annat. Sedan lägga till enskilda sökbara namn och en lättare bildredigering finns också (ljusa upp, beskära etc.)

http://www.newfreedownloads.com/Multimedia-Graphics/Cataloging/PicaJet-FX.html

• inze

Photoshop Album Starter Edition 3.0 finns att ladda ner gratis och där kan man tagga bilderna så att man sedan lätt kan hitta dem. Är väl en variant på sorteringsfunktionen som finns i Photoshop Elements.
    www.adobe.com/se/products/photoshopalbum/starter.html

där finns även hjälptext till programmet att ladda ner.

Svar på tråden Hur har ni organiserat era digitala fotografier på datorn?