• Anonym (2)

Hur många dör i cancer varje år?

Måste bara ställa en snabb fråga. Jag ställer inte en sån här tragisk fråga utan anledning, om det är nån som tar illa vid sig ber jag om ursäkt.

Hur många av de som drabbas av cancer dör? Finns det nån statistik på hur stor dödssiffran är?

• Svar på tråden Hur många dör i cancer varje år?
  • Anonym

Menar du cancer i största allmänhet eller någon speciell cancer som t.ex. bröstcancer?

• Anonym (2)
    Anonym

Både och, både i största allmänhet och i livmoderscancer.
  • Anonym

Hur många dör av sjukdomen?
    Under 2003 diagnostiserades 48676 cancerfall i Sverige. Man räknar med att drygt hälften av alla patienter blir botade, det betyder att knappt hälften dör i sin cancersjukdom. Många patienter får dock lindrande, så kallad palliativ, behandling och lever länge med sin sjukdom.

• Anonym (2)
    Anonym

Vad räknas som länge? Pratar vi om år?
  • Anonym

Livmodercancer:
    Goda chanser att bli frisk

Tack vare att sjukdomen upptäcks tidigt är möjligheterna att bota cancern mycket goda. Cirka fyra av fem kvinnor blir friska efter behandling.

• Anonym

TS: jag vet faktiskt inte, hittade lite information på nätet, vet alltså inte om de menar år eller månader. Har du fått ett cancerbesked?

• Anonym

Prognos
    Om det visar sig att man har livmodercancer och om man blir opererad, blir man vanligen helt frisk efter behandling.

• Minna07

År 2003 dog 22553 personer i cancer. Några andra år hittar jag ingen info om.

När det gäller överlevnad ska man inte titta på antalet som överlevt 5 år. Där inräknas även de som dör dagen efter 5-årsgränsen, de som fått återfall på återfall osv. De har överlevt, men långt ifrån alla är friska.

• Anonym (2)
    Anonym skrev 2007-02-25 11:19:48 följande:
    TS: jag vet faktiskt inte, hittade lite information på nätet, vet alltså inte om de menar år eller månader. Har du fått ett cancerbesked?
    Nej, men de har upplevt cellförändringar och skall ta hudprov på det. Tänk om det är cancer, då tänker man ju genast "jaha nu är livet slut" jag har så mycket att göra och som jag vill uppleva, man vill inte dö vid 24 års ålder.

Nu känns det dock bättre, speciellt efter inlägget om just livmoderscancer, att så många blir friska.

Måste kila ut igen, vara bara inne snabbt men tusen tack till alla er som svarat, ni är faktiskt underbara och har gjort min dag mindre orolig.  TACK 
Svar på tråden Hur många dör i cancer varje år?