Keeshond
Funderar på Keeshond och undrar därför om det är någon här på FL, som har en Keeshond eller har erfarenhet av den rasen?
Funderar på Keeshond och undrar därför om det är någon här på FL, som har en Keeshond eller har erfarenhet av den rasen?
Ingen?
Inte annan erfarenhet än att jag har badat en på jobbet några ggr. Den hunden är supertrevlig o mysig men har en förj... päls. Nu vet jag inte hur mkt matte lägger ner på den mellan gångerna den varit hos mig men den är lång o har enormt tjock päls så det är ingen hund för den som inte gillar pälsvård.
Har varit hos en uppfödare en gång o kikat på hennes hundar som var trevliga o sociala de oxå.
Kolla in rasklubbens sida så får du säkert en hel massa info :)
Lycka till!
Min mamma och pappa hade en sån. Jättefin. Fick lov att borsta den varje dag och det blev inte lite hår heller!!!! Han skällde så fort han såg nån och det var lite jobbigt men han vacktade bra!!!
Det låter ju bra..Förutom skällandet då...Var det bra hemmavid han skällde när någon kom eller vsr det "över allt" ?
Pälsvård är helt Ok..Har haft shelties förut och det var en del borstande då också...
Han skällde överallt utom när han var i husvagnen. Han var ganska vaktande av sej så när någon gick på gata så skällde han. Han hade finskspets i sej oxå så han var ganska mörk men såååå fin. Saknar han....Han blev 12 år.
något speciellt du undrar över? känner flera som har rasen och varit hos många uppfödare så kan en del om rasen.
en massa fakta om rasen...
www.keeshond.nu/hemsida.htm
Hur den fungerar med barn, dess psyke...
I och för sig skiljer det ju inom rasen...Har haft två shelties. Den förste var lugn, skällde bara vid lek eller när vi badade i havet Nonchalerade andra hundar som gruffade, väldigt social...Den andre var skällig och skygg...
puff
dem är väldigt trevliga, glada hundar. mycket familjekär. hälsar snabbt på folk som kommer och hälsar på, men sen bryr dem sig ofta inte så mycket.
rolig allrounhund om man vill träna tex lydnad, agility.
funkar väldigt bra med barn, så länge barnen såklart respekterar att dem får vara i fred ibland.
kännes en keesuppf som har 6barn hemma.
sen har dem lagom storlek och kräver lagom med motion och stimulans, så konstigt att inte fler hittat till denna ras.
sen kräver dem ju en del pälsvård, men inte så mycket som man kan tro.
sen kan ju en del ha benägenhet till att skälla en del, men det är ju även en träningssak.
Min uppfattning om rasen (träffat en i flera år) är att den är stirrig och skällig.
Jag tycker att det verkar vara en bra hund om den får rätt uppfostran och inte har för oroligt runt omkring sig.... Ser fram emot hundutställning vi ska på i mars!