Har ni nånsin ätit fetaost på restauranger som INTE vart upphettad?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:55:51:
Som gravida alltså.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:55:51:
Som gravida alltså.
Ja, fetaost brukar ju vara kall i sallader, fyllningar etc.
Fetaost brukar jag äta. kall som varm.
Feta som är opastöriserad får man ju aktivt leta efter, så jag utgår från att den är pastöriserad faktiskt.
japp många gånger
Som gravida alltså.
Skulle ni äta en pizza där det stod att den hade som "pålägg" fyllda oliver med fetaost. Kalla alltså? Utan att gå fram till pizzabagaren och fråga vart fetosten kommer, om den är pastöriserad osv. ?
Ja, herregud, det skulle jag. Jag kan inte leva så strikt bara för att jag är gravid. I Sverige är den mesta osten pastöriserad.
Spänn av
japp som gravid...
Ja, men jag frågade alltid om den var pastöriserad...
Självklart, som gravid Ja !
Japp det hade jag gjort. Fetaost behövs inte värmas för att vara ok. Däremot är det väl lite annorlunda med fårost men det är ju kalasdyrt och smakar apa så det märker man. Har du ätit det? Mår du bra? Då är det ingen fara. Du märker att du har blivit smittad av listeria (enligt min bm iallafall).
Alltså, är du inte sjuk så har bebisen inte tagit skada. Dessutom är listeria vääääääldigt ovanligt i sverige.
Jag äter massor av fetaost, senast idag, det är jättesvårt att hitta opastöriserad fetaost i sverige.
Är du osäker så fråga, fråga, fråga!!
Kan tillägga att när vi som finns här låg i våra mammors magar var det inte lika petigt med mat, dryck och annat och det verkar ju gå bra det med.
Jajjamensan! Tror inte ens att jag sett opastöriserad fetaost!
Äter för övrigt all pastöriserad ost.
Opastöriserad fetaost brukar (i bästa fall) säljas i delikatessbutiker och marknadsföras med just argumentet att den är opastöriserad. Det anses vara godare och mer exklusivt, och därmed stiger också priset.
Käkar man en sallad, en pizza eller liknande med fetaost i, så kan man nog rätt lugnt utgå från att den INTE innehåller en exklusiv och dyr ost utan en billig pastöriserad variant.
Och pastöriserad feta är som bekant helt okej att äta om man är gravid, UTAN upphettning.
Men på pizza är det väl aldrig ett problem eftersom pizzan ju är tillagad...
ja, flera gånger.