• Anonym

    Ska jag anmäla han för djurplågeri?

    usch vad irriterad jag blir på en "kompis" har länge velat anmäla han för vanvård av sina djur, men inte gjort det, dels är det lite känsligt då han är en kompis, dels handlar det om reptiler och dom i våran kommun kan inget om sådant..
    Sedan har jag helt enkelt inte tagit slag i sak och gjort en anmälan, men verkar som om jag slipper det, då han bestämt sej för att sälja sin dvärgpansarkajman, han haft i över 1år, den har bott för litet enligt lagen L80 och ändå är lagen väldigt liten gällande storlekar.. under det året han haft den har han ALDIRG bytt ut vattnet, som dessutom varit stillastående, ja listan på vad han gjort för fel kan göras lång!
    nu har han bestämt att sälja denna, men det som gör mej mest irriterad är hans sätt att resonera, han ska sälja sin Tigerpyton med, bara för att han tycker den är ojämn i humöret, den har ALDRIG bitigt han etc, väst någon gång, men han ska sälja den för att köpa en ny istället..
    Snacka om att byta ut djur!
    Han har även en grön leguan som bor på tok för trångt, får dåligt med mat, inge Uv ljus, och på senaste tiden inge värme, även denna ska han försöka sälja, och har nog bestämt mej för att ta an den själv..

    Han sålde nyligen en liten stäppvaran till en kille i en stad bredvid, hade jag vetat det hade jag stoppat affären, då stäppisen absolut inte fått den skötsel han ska ha, den var ca 30cm och 2år gammal, en så gammal stäppis ligger runt 50-80cm vid 2års ålder om dom sköts rätt..


    han har även en massa andra djur som han inte sköter som han ska, majsormarna har ingen som helst värmekälla, ett under att dom inte får förstoppning..


    Just nu är jag rätt kluven, när jag träffade han verkade han så bra, och han skötte sina djur exemplariskt, nu blir man ledsen och förbannad när man varit vid han, öms skit mm ligger kvar i flera månader, han har inge skydd för värmelampor till dom som har sådana, och ormarna har flera gånger haft ner dom, vilket bland annat resulterat i att det brunnit i ett av terrariumena mm..


    ÅÅ blir så förbannad......


    Men hur sjuton ska man gå till väga för att anmäla?

  • Svar på tråden Ska jag anmäla han för djurplågeri?
  • Anonym

    Jag tycker du ska försöka prata med honom först. Sen ring och fråga polisen, dom kan nog ge dig svar.

  • Anonym (Gör det)

    jag tycker att du ska anmäla det. Ring polisen.

  • Anonym

    Man anmäler till en djurskyddsinspektör på miljökontoret i den kommunen man bor i.

  • Anonym

    Polisen har inga befogenheter att omhänderta djur. Länsstyrelsen eller en länsveterinär tar sådana beslut.

  • Anonym (fy f-n!!)

    Anmäl!!
    Djuren kan inte själva göra något åt situationen, och kanske du är den enda som vet hur dom har det, och kan hjälpa dom?!
    Man kan anmäla anonymt! Vet inte vilken kommun du bor i, men ring till typ djurens vänner eller någon liknande förening, och fråga hur du ska gå till väga med anmälan... Finns det inget sånt i närheten, så finns det säkert någon veterinär som vet!
    Lycka till nu!!

  • Anonym

    Jag skulle anmäla det direkt, trots att det är kompisen djur. Djuren har ju inget val, men det har du!!! Välj det rätta och hjälp djuren....

  • Anonym

    Saken är det att i våran kommun, vet dom inte ens hur dom ska hantera ärenden som gäller reptiler.. men ska försöka ta tag i det nu medesamma

  • RebelRose

    Eftersom han vanvårdar dom ska han anmälas!
    ÅHHH,blir alltid lika ledsen när jag läser sånt här Gråter

  • Morticia

    Du kan anmäla på kommunen, men om jag inte missminner så är de skyldiga att föranmäla sina besök. Då brukar ägaren ha städat.


    Den här raden kostar 20 spänn i månaden
  • Anonym
    Morticia skrev 2007-02-25 22:27:19 följande:
    Du kan anmäla på kommunen, men om jag inte missminner så är de skyldiga att föranmäla sina besök. Då brukar ägaren ha städat. Den här raden kostar 20 spänn i månaden

    har han inte städat trots att vi tjatat över ett år lär han inte ha städat då..


    Och inte ett endaste djur har rätt förhållanden, vad gäller storlek mm på terrarium, så det blir vääldigt mycket snickrandes för han, och han har verkligen tummen i "röven"

  • Anonym (Absolut)

    Jag tycker absolut att du ska anmäla!

    Jag har själv anmält "kompisar" för att de verkligen inte tar hand om djuren som de ska. Man får vara anonym om man vill vid en anmälan!

    Jag ringde till djurskyddsinspektören, tyvärr har han i vår kommun ingen koll så om det blir en nästa gång blir det polisen också.

    Kolla gärna in denna sidan för mer info om hur det går till!

    www.djurskyddet.se/fragorochsvar/index.asp

  • Anonym

    okej jag gjorde en anmälan samma dag jag skrev härinne..

    Idag ringde han till min sambo, berättade att någon anmält han men han viste inte vem, han undrade om vi kunde ta några av hans djur så länge, eller om vi kunde låna ut terrarium till han så länge, sambon sa att vi inte hade något att låna ut osv..


    Fast sambon vet inte om att det är jag som lagt anmälan, utan har sagt till sambon att jag fått reda på det pg av att jag sitter med i stryelsen i föreningen osv, vill inte sätta sambon i en klämmig sits så att säga..


    I vilket fall som helst så är kompisen säker på att det är hans förra tjej som anmält han..


    Det som är lite "lustig" är dock att det var tidningen som ringde kompisen och frågade han om en massa saker, dom får tydligen reda på direkt någon blir anmäld för vanvård, väldigt fel tycker jag, så kompisen ska ringa miljöskyddsombudet eller vad det heter och fråga dom vad anmälan gäller osv idag..


    Hoppas bara dom inte berättar att det är jag som gjort anmälan, skrev att jag ville vara anonym när jag gjorde anmälan..


    Usch känns hemskt, men tänker på djuren

  • AnLeNo

    du gjorde helt rätt.


    Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
  • Anonym

    samtidigt som jag vet att jag gjort rätt, så känns det förjävligt elakt mot kompisen

  • AnLeNo

    Ja men han har själv valt att inte sköta sina djur som han borde. Djuren an inte välja om de vill eller inte vill o hos honom.


    Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
Svar på tråden Ska jag anmäla han för djurplågeri?