• Signatur

Hoppa över en storlek på kläder?

Min son fyller 2 i maj har haft storlek 80 på sina regnbyxor och 86 på vindfleece och skaljacka. Dessa passar precis nu men jag tror inte de kommer räcka hela säsongen och definitivt inte till hösten.

Funderar på om man kan hoppa över en storlek (och spara lite pengar) och gå direkt på 92 resp 96 eller om det blir alldeles för stort. Jag har mätt lite och det skiljer ca 5 cm på längden. På PoPs hemsida rekommenderar de storlek 98 till 2-3åringar, men jag antar att alla barn inte passar in på den mallen.

Hur gör ni? Hur mycket växer de egentligen i den här åldern?

Vågar man chansa på för stort (det kommer han ju växa i förr eller senare) och riskera att han snubblar omkring i för stora kläder eller ska man chansa på nästa storlek och riskera att det blir för litet och att man blir utan (de säljer inte dessa 3-i-1 set på hösten har de talat om).

• Svar på tråden Hoppa över en storlek på kläder?
  • silverkatt

Ta en större storlek. min yngsta är snart två och ett halvt och har vuxit jättemycket de senaste månaderna, han kan ha 98 nu.
    Det går ju alltid att vika upp i början, både ärm- och benslut

• Tutilure

Sa de verkligen att de inte säljer 3-i-1-set på hösten? Låter konstigt, jag har för mig att jag har sett dem även på hösten.

Hur som helst, PoP:s kläder brukar vara lite stora, vi köpte en Windstopper till vår son nu och den är i strl 92 och den är ganska stor. 86 passar precis nu, så jag räknar kallt med att han kommer att kunna ha den under våren och sommaren och ev. en bit in på hösten.
    98 hade han drunknat i så det var det inte tal om.

Jag skulle ha köpt 92 om jag vore du, 98 blir nog alldeles för stort!

Min son blir förresten 2 om en månad.

• Signatur

Oj, det var skilda bud!

Någon som kan ge en avgörande röst?

• game set match

Grejen med de här kläderna är att det är kanonbra resår vid bensluten och att det är bra kardborrestängning vid ärmlsuten. Lägg därtill att materialet är smidigt att röra sig i...

Köp den större storleken och prova hemma i lugn och ro på sonen. Kan han röra sig utan några problem och det inte ser på tok för stort ut så kör på det. Åk annars och byt.

• puttris

PÅ dagis så vill dom alltid att regnkläder ska vara ett nummer större så att det blir lättare över overoller osv.
    Jag köper för det mesta en storlek över om inte två och det funkar alldeles utmärkt

• Signatur

Tack så jättemycket för hjälpen!!

• lilllinda

Skaljackan (den tunna jackan man köper ws till i alla stl) som är en vår/höst jacka säljs på våren.
    3-i-1 jackan (den tjockare jackan som har en medföljande fleecejacka iaf upp tom stl 92) som är en vinterjacka säljs på hösten/vintern

Det bästa du kan göra är att ta med barnet till affären och prova dig fram med hjälp av personalen!

• Signatur

Problemet är att de är så himla otrevliga och ohjälpsamma på PoP häristan. Vi var nästan ensamma i butiken när vi köpte grejorna men fick ändå ingen hjälp fastän vi bad om det.

Nåväl, jag ska prova på sonen igen och så får jag väl stå på mig lite mer i butiken.

• Stora

Ella har alltid hoppat över  en stl vi gick från 80 till 92 De räcker så länge och man kan ha tex vindjackan fast den är lång o sen växa i den och ha den länge. de är så smidiga och ser inte"för stora ut" Till Edvin 10 månader köpte jag 86 direkt. Han är iofs stor har 80 i vissa kläder nu.

• Stora

Pop brukar annars vara snälla o hämta fram kläder ur sina gömmor även då de inte är säsong. Jag har köpt både flecceoveralll i maj och en vindoverall på vintern....jag har bara frågat......

Svar på tråden Hoppa över en storlek på kläder?