• Anonym

Eksem pga av stress inombords...

Hej,
    Jag får ofta eksem i armvecket när jag mår dåligt. Det kan vara när jag känner stress eller oro inför något eller om jag har ångest. Det svider jättemycket och eksemet blir stort som botten på ett glas! Just nu har jag det... Jag undrar om det är vanligt eller om det bara är jag som får sånnna symptom?

• Svar på tråden Eksem pga av stress inombords...
  • Anonym

Jag har det under fötterna och ett par st på jobbet har det i handflatorna, det kallas för ppp. det kommer i från hormon rubbningar i sköld skörteln, tror jag det stavas. Röker du, de är oftast de som råkar ut för detta. Det börjar blomma upp när man har jobbiga perioder och det är en slags psoreasis (tror det stavas så). Det som hjälper att det dämpas är att vara i solen och sola solarium får man göra på sjukhuset om det blir allt för j*vligt. Mitt försvann när jag slutade röka, jag har hört att det är fler som har fått bort det efter det.

Lycka till!!!

• Anonym

Nä, jag har aldrig rökt i hela mitt liv... konstigt...

• Anonym (sensitive)

Jag känner igen det! Har oxå mått dåligt och vart stressad en period. Och huden känner absolut av det. Jag får även finnar!
    Det sägs ju att immunförsvaret får sig en törn när man är nere och inte mår bra och när man stessar mycket, och då kan eksem blåssa upp mer än vanligt. Man blir mer känslig och mottaglig! Å så kan man få en massa andra sjukdomar oxå för den delen. Själv hade jag konstant urinvägsinfektion i 5 mån. för att jag inte mådde bra + att jag ser ut som värsta tonåringen i ansiktet.
    Försök att varva ner och sköta om dig så hoppas jag att det blir bättre för dig.

• Fru Engman

Jag hade det när jag var liten...
    Det dök upp bla när mina föräldrar skildes då jag var 9 år, när min morfar dog för 8 år sen eller om jag bara blev riktigt ledsen...

Har inte haft det nu på  några år så jag antar att det försvunnit?

(Jag har aldrig rökt!)

Att smörja med Idominsalva hjälper bra!

♥Hanna&Lillis♥
  • Anonym

Tack snälla för era inlägg! Skönt att man inte är ensam. Även om det inte är något som man önskar andra...

• BebbeBubbe

När jag åkte in på barnhem vid 10 års ålder fick jag mina första eksem. Först NU, när jag är 29 år gammal, har jag fått bekräftat att det berodde mest på stress och oro. Vet också fler som drabbas av det. Så "vi" är många... Idag yttrar det sig på andra sätt, som magsåret som börjar påminna sig, sömnlöshet osv...

• Anonym (AtopiskEks)

Hej TS
    Jag är själv sjuk i Atopiska Eksem (böjvecks eksem hos vuxna). Jag insjuknade för drygt två år sedan och är rätt illa däran. Alla läkare jag vart hos säger att det beror på bla stress. Har testat allt dem gett mig, salvor (dermovat, flutivat, emovat, propyless, miniderm osv..) inget hjälpte, har ätit kortisontabletter, sandimmun tabletter, fungural, provat sola, inget biter på mig. Båda min händer är helt trasiga, i övrigt har jag eksem i stort sätt hela kroppen inkl hårbotten. Är sjukskriven sedan en tid tillbaka och det enda som tycks hjälpa lite är att bada Cali-oljebad på sjukhuset. De säger att om man haft böjvecks eksem som barn så kan man få det som vuxen. Lär dig hantera stressen, och ta reda på varför du känner dig stressad. Det är nog det bästa jag har att säga. Det finns nämligen inget "bote medel" för problemen. Inte enligt läkarna här uppe i norr.

• eisa

en kompis till mig får jämt eksem vid stress, är nog ganska vanligt.

Svar på tråden Eksem pga av stress inombords...