• Monem

bro bro brenna/breja? (Göteborg)

Kan någon av er denna sången (eller rättare sagt de sista meningarna - se nedan)? I sångböcker finns en variant som jag inte känner till och jag har hört på radion att det finns många lokala varianter. Jag är ute efter den "göteborgska" varianten:

Bro bro brenna, Klockan ringer elva, Kejsaren står på sitt höga majestät, så vit som snö, så svart som sot, Falleralle krigsman, döden skall dig finna...

• Svar på tråden bro bro brenna/breja? (Göteborg)
  • Jojo77

Jag är från Gbg och har sjungit en helt annan variant så det är nog olika, inte vara beroende på var man bor,

• pattisza

Bro bro bränna
    klockan ringer elva
    kejsaren står i sitt höga majestät
    så vit som snö
    så svart som sot
    Faller faller krigsman
    vem ska döden vinna?
    det skall han som faller i den stora svarta grytan!
    Samtidigt som ordet "han" (eller "grytan") sjungs fäller "bropelarna" ned sina händer så en deltagare blir instängd mellan dem. Denne gungas medan man sjunger:

Har du tagit prästens sko
    prästens sko, prästens sko
    har du tagit prästens sko
    ja eller nej?
    Den infångade viskar ett av alternativen till de som fångat in personen och ställer sig sedan bakom den person som representerar detta val. När alla blivit infångade följer en dragkamp mellan de båda sidorna.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Bro_bro_breja

• anne h

Bro bro breja stockar och stenar alla goda renar ingen slipper här fram, här fram förrän han säger sin kärestas namn, vad heter han?

så sjunger vi den här

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    anne h skrev 2007-02-25 19:38:59 följande:
     Bro bro breja
     stockar och stenar
     alla goda renar
     ingen slipper här fram, här fram
     förrän han säger sin kärestas namn,
    vad heter han
    ?

så sjunger vi den här
    "här"=dalarna skulle jag väl skrivit..
  • Monem

Tack för alla snabba svar!!!

Den som Pattisza skrev är den jag känner igen från min egna barndom (och som naturligtvis min dotter då måste lära sig.

Den versionen som du Anne H angav är den jag har hittat i t ex den silvriga barnkammarboken.

Monica

• Weronica

Här Jag kommer ifrån (småland) så sjunger man precis likadant som anne h skrivit

Nanzy och Fannie ska få en lillebror BF 16maj
  • Weronica

glömde ju skriva att fast i den vi sjunger här är även det när man sjunger "har du tagit prästens sko" med..

Nanzy och Fannie ska få en lillebror BF 16maj
  • anne h
    Weronica skrev 2007-02-25 20:15:19 följande:
    glömde ju skriva att fast i den vi sjunger här är även det när man sjunger "har du tagit prästens sko" med.. Nanzy och Fannie ska få en lillebror BF 16maj
    jo, det gör vi här också, men det stod där ovan så det skrev jag pga det inte dit.. ;)
  • elrovi

Monem och pattizta: den versionen har jag också lärt mig en gång i tiden, började nästan tro att det var vi kompisar som hade hittat på texten eftersom den inte går att finna i några böcker, och de flesta andra sjunger den andra varianten.

Svar på tråden bro bro brenna/breja? (Göteborg)