• ghostwhisper

P-spruta :-(

Hej alla. Jag fick min första p-spruta 15nov. På första mensdagen. Jag har blött konstant sen dess. Fick min andra spruta 15 feb. BM sa att det skulle sluta blöda efter den, men jag har inte märkt nån minskning ännu. Någon som vet hur länge det håller på. Jag pallar inte hur länge som helst. Snälla svara...

• Svar på tråden P-spruta :-(
  • Skusan

Vet ej hur länge du kommer blöda... Men effekten av sprutan sitter ju i 3 månader hur som helst, så det är ju bara att vänta och se. Förhoppningsvis är det ju bara en fas, lika som det kan vara i början av ex minipiller.

När jag hade p-sprutan så blev jag efter nån månad helt blödningsfri. Så håll modet uppe om du inte kan ha andra preparat/skydd. Själv kommer jag aldrig använda mig av p-sprutan igen. Men det var inte vad du efterfrågade. .

Lycka till!

• firhilwen

Jag började ta p-spruta i augusti, har pga blödningar fått dem med 10 v mellanrum istället för de 12 som är annars...

Kan ju säga att jag har blött mer eller mindre hela tiden sedan första sprutan, de senaste 4 v har jag iofs varit blödningsfri men det beror inte på sprutan för den lät jag bli sist!

De säger att det är bara ca 15% som blir blödningsfria det första året, och förra gången jag testade hade jag tur... Då hörde jag till de 15%! Men den här gången är självkänslan i botten och humöret likaså för syftet att ta sprutan var ju att slippa mens!!!

• animamea

Det är tyvärr en rätt så vanlig biverkning. En del blir av med blödningen efter andra sprutan, men för vissa så slutar det inte... Jag kan ju berätta att jag har blödit mer eller mindre konstant i ett och ett halvt år efter jag slutade med p-sprutan, det är ett helvete.

• 1980 längtar

Jag blödde massor!! Tog sista sprutan i juli och började blöda strax efter och har blött fram till nu ungefär
    Tog bara tre stycken och kommer aldrig mera ta nått med hormoner då Pstaven gav mig massor med blod den med

• Anonym (se)

jag försökte med pspruta i ett år.. fungerade aldrig. Direkt när jag tagit sprutan var jag blödningsfri i ungefär 3 veckor för att sen blöda fram till nästa spruta. Efter den, 3 veckor blödningsfri för att sen blöda igen till nästa spruta..osv.. Efter ett år gav jag upp..

• MammatillSimon

Jag fick en lätt mellanblödning när jag nyss börjat med sprutan, men den avtog snabbt och sedan så hade jag sprutan i nästan 2 år, men var tvungen att sluta pga viktökning och sexlusten bara försvann

• sindrapindra

gå in på suverän så vet ni vad jag tycker.

• Peak

okej ingen med positiva erfarenheter alltså? Konstigt att de inte informerar bättre...jag tyckte inte mina minipiller funkade eftersom de gav mellanblödningar och fick p-sprutan föreslagen eftersom jag inte får äta vanliga p-piller, men täänkte på det nu att om den inte funkar så tar det typ 3 mån innan den går ur kroppen....

verkar vara många som går upp i vikt...
    spiral kan man väl blöda mer av, vad 17 ska man ha för preventivmedel??

• Ellieott

Jag ville ha p-spruta men min bm sa att jag inte fick det för de inte vill använda sig av det längre för ny forskning tyder på att man kan få benskörhet av den? Är det bara min bm som har fått för sig det eller?

• Lenalu

Tog p-spruta i 1,5 år och var i och för sig relativt blödningsfri men mådde pyton. Hamnade i liknande klimakteriet och efter sista sprutan tog det 1,5 år och 6 mån hormon beh innan jag kunde bli gravid igen. Skulle inte rekomendera någon p-spruta

• MammatillSimon

Min kompis slutade med sprutan november-05 för de ville skaffa barn.. än idag är det inga barn på g där, hon vet inte om det beror på sprutan, men har hört att det kan bli svårare att bli gravid efter den

• Anonym (usch..)

Hade p-spruta i 6-7 år inget som jag dock rekommenderar. Hade mer eller mindre ingen sexlust, fick sedan oxå vestibulit som jag verkligen inte kopplade till p-sprutan dumma jag. Gick med detta helvete i flera år, surfade sedan på nätet och bestämde mig för att sluta med alla hormoner överhuvudtaget. Nu 1,5 år efter mår jag mycket mycket bättre, lusten har kommit tillbaka och min vestibulit har läkt ut, synd bara att ja e nybliven singel.

När jag börja med p-sprutan tog det ca ett år innan jag slutade blöda, och sedan när jag sluta tog det ca ett år igen innan mensen numera kommer rätt regelbundet och tro det eller ej den är mer än varmt välkommen.

Angående benskörhet så ja, jag har läst om att de gjort en stor forskning på senaste om detta och att det visade sig stämma, P-spruta + benskörhet = sant.

• Southern Belle

Lenalu - Min BM varnade mej för p-sprutan av just den anledningen. Vill man ha fler barn bör man välja något annat p-medel eftersom det kan ta upp till 2 år innan ägglossningen kommer igång efter endast en p-spruta...

• Anonym (3barns mor)

Jag tog P-spruta i 10 år, var blödningsfri från första dagen och tyckte det var underbart. ingen speciell viktökning (överviktig ändå)eller annan biverkning. Efter ca 6 år började jag dock tappa väldigt mycket hår, var ca 25 år då.Såg inget samband då, men ju mer jag tappade och åren gick så började jag leta anledningar och är i dag övertygad om att det var sprutan som var anledningen.
    Även humöret var påverkat, inte så att jag gick och var deprimerad, men allt vart så mycket roligare i livet när jag slutade med den.
    Efter de sista tre månaderna ville jag inte ta några hormoner, utan ville se när mensen kom i gång naturligt, och det tog nästan 1,5 år som jag var utan preventivmedel.

Har nu kopparspiral som jag är helnöjd med , men en kort period mellan dessa åt jag minipiller, vilket resulterade i min älskade lilla pojke som är tre i dag.
    Skulle inte rekomendera p-spruta, välj vanlig spiral i ställlet.
    Jag har blödning i fyra dagar i en cykel på ca 26 dagar.Så man behöver inte ha mycket blödning heller.

Oj, det vart mycket text, men kände att jag kunde lite här.:)

• Mrs Smith

Jag fick supermycket problem av p-sprutan. Finnar, tappade hår, fick råmjölk i brösten, blev lite deppad, lång mens ingen mens osv osv plus att mensen kom tillbaka lång tid efter att jag slutat med med sprutan.

Jag skulle inte rekommendera någon att ta denna hemska spruta. Slute genast!

• Cecese
    MammatillSimon skrev 2007-03-12 11:30:52 följande:
    Min kompis slutade med sprutan november-05 för de ville skaffa barn.. än idag är det inga barn på g där, hon vet inte om det beror på sprutan, men har hört att det kan bli svårare att bli gravid efter den
    Det behöver inte bli svårare att bli gravid för att man tagit sprutan. Men det kan ta upp till 18 månader innan äl kommer tillbaka efter att sista sprutan gått ur kroppen, ibland kanske ännu längre. Bara äl kommer tillbaka borde det inte vara svårare att bli gravid.
  • Cecese

Jag har tagit p-spruta i 2 omgångar, både efter barn 1 och 2.
    Första gången tog jag sprutan i ett år, alltså 4 sprutor och hela första året blödde jag sgs dagligen, sen var jag blödningsfri ett år och sen blödde jag väldigt ofta i ca 1 år till.
    Andra gången tog jag bara 2 sprutor och blödde sgs dagligen i ungefär 1 år.
    Sen fick jag väl typ alla biverkningar som man kan få. Jag ökade massor i vikt, ingen sexlust, väldigt dåligt humör osv. Jag kan inte rekomendera någon att ta sprutan.

• MammatillSimon

Nej jag vet inte om det beror på det jag heller, men jag har hört av vissa BM och läkare att det kan ta längre tid, så då utgick jag ifrån det, men det är jue olika på olika människor

• Mrs Smith

Anledningen till att jag kom in på familjeliv var att jag sökte information om p-sprutan på nätet. Här fanns en tråd (en lång sådan) förut som handlade om sprutan och de förtvivlade kvinnorna som nu inte kunde få barn - ofta sekundär barnlöshet - efter att ha tagist sprutan. Det var hemsk läsning måste jag säga. Jag tycker att de ska ta bort preparatet från marknaden.

Svar på tråden P-spruta :-(