• Gumlan

JÄTTE ont i tandköttet av förkyldning? eller av graviditet? kombination?

Jag är gravid i v.37 och har åkt på en förkyldning med feber o snuva + ont i halsen. på kvällarna börjar ja få ont i tandköttet o det blir bara värre o värre, på natten kan ja knappt sova för det värker och dunkar i hela käken :-O helt sjukt!!  gör såå ont! Vad kan det vara? Varför blir det så? ofta är ja torr i munnen på natten fast ja dricker mycket på kvällen. Någon som varit med om något liknande???

• Svar på tråden JÄTTE ont i tandköttet av förkyldning? eller av graviditet? kombination?
  • Gumlan

kan de vara det? :-O hur snabbt kan man få det? Mina järnvärden har alltid sett jätte bra ut hos bm, var där senast för 2 veckor sedan

• Maggis

Hela tandköttet? Eller på något speciellt ställe? Har du bara ont nattetid?
    Låter ju rätt skumt...

//Maggis
  • Gumlan

mest längst in på utsidan om du fattar hur jag menar? där gör det mest ont, dunkar o värker liksom, sen gör det ont hela vägen fram i tandkött/käke, men inte lika mycket. mest nattetid, ömmar o kliar lite på dagarna bara. tror det har något med om ja ligger eller står att göra, att det blir värre när ja ligger.

• Gumlan

nja lite gran, men det har de gjort hela graviditeten. detta är mer inne i liksom, inte ytligt ont på tandköttet.

• Maggis

Bara funderar på om du fått någon infektion där. Det är inte svullet eller så? Gör det ont när du borstar på det?

Har nämligen haft något liknande, i högra underkäken från visdomstanden (har en liten tandköttsficka precis bakom) och framåt. Det var så det gjorde ont att svälja och smärtade även ut mot örat och längs käken. Fick det inte i samband med någon förkylning utan mer som ett resultat av småätandet i början av graviditeten (illamående) och svårigheten att göra rent ordentligt just pga kräkreflexen. Fick åka till tandläkare och spola rent för att sedan borsta och gurgla mig med Corsodyl.

Det var också värst nattetid och om jag låg ner så jag sov halvsittande i soffan (det jag sov, vill säga).

Vet du, tycker du ska kontakta tandläkare imorgon. Så att du åtminstone kan få en bedömning.

//Maggis
  • Gumlan

det är skönt när ja borstar på det, när de börjar göra ont så lindrar de lite om ja sitter o gnuggar på de lite.

jaa men ja har dragit ut en visdomstand där inne o har en ficka typ, det kanske är det då?? o så är det svårt att lokalisera när det gör så ont?

• Maggis

Just att du skriver att det dunkar och värker får mig att tro att det nog kan vara lite infekterat. Låter ju inte riktigt så gravt som det jag hade men ändå.

Nej, jag tycker nog ändå att du ska ringa din tandläkare. Det kan förvärras så attans snabbt (om det nu är en infektion) och det kan vara bra om han/hon får kika på det.

Hoppas det lugnar sig!
    Och lycka till med förlossningen; du ligger någon vecka före mig.

//Maggis
  • Gumlan

hihi tack detsamma :D är du med i "våran" tråd?? mitt minne e kasst såhär på slutspurten ju :p

Svar på tråden JÄTTE ont i tandköttet av förkyldning? eller av graviditet? kombination?