• Ampe

Flaskmatning

Min son är snart 5månader och nu har vi bestämt oss för att det är dax att sluta amma på dagtid så att jag ska kunna ta hand om honom själv under en längre tid. Han äter lite olika burkmat med glädje men inte så mycket.

Däremot är han ganska kritisk till att sitta i mitt knä och äta ur flaskan. Det är krångel med storlek på hål, typ av flaska, lufthål, tillräckligt löst åtskruvad men ändå inte läcka.
    Jag har testat att bära på honom men han äter inte mer, blir bara lite lugnare.

Tips?

• Svar på tråden Flaskmatning
  • durango

Hej

Har varit i samma sits som dig för ungefär två veckor sedan, vi har introducerat mat samtidigt som han fick bröstmjölk men det blev bara att han åt små portioner och han ville inte ta flaska med välling.

Vi provade med alla möjliga sorters flaskor och vällingar men det fungerade inte förrän mamman bestämde sig för att lägga ner aming. Det var som om han förstod att nu var det allvar

Det är ganska jobbigt att gå hemma själv och inte veta om bebisen får i sig nog med mat men kämpa på så löser det sig.

Vi fick ge vår son välling med päronsmak, egentligen för 15 månaders (han är 8,5 nu)...

Lycka till!

• Ampe

Hur gjorde ni när ni la ner amningen?

• durango

Hej

Vi trodde att det skulle gå att trappa ned succesivt men grabben gillade bröstmjölken så mycket att han bara ville ha det och inget annat nästan. Dessutom åt han hela nätterna (3-4 ggr) och vi tror att det gjorde att han inte hade någon aptit på dagen.

Nu är hans behov av näring så stort att det inte räcker med enbart bröstmjölk så att vi fick helt enkelt sluta helt tvärt.

Sambon fick krama ur brösten för hand och hade ont i några dagar, nu har det gått drygt en vecka och det är kvar mjölk men hon har inte ont.

Han äter numer inga jätteportioner med mat men jag har gjort så att jag erbjuder burkmat så toppar jag med välling så att han
    blir ordentligt mätt.

• Ampe

Från min sambos matdagbok: "MAM Ultivent. Jag investerade i två nappar med det största hålet för tillägg också"

Han slurpade i sig 100cc på 3 minuter Nu hoppas vi det håller i sig och att han även får sova lite bättre.

• ekano

Vår flicka gillade inte amningen, så det blev flaska ganska tidigt. Hon ligger helt still då hon ska dricka ur flaskan, men hatar välling. Hon föredrar babysemp och numera baby plus, hon är 6 månader. Barn är olika och har olika smak tror jag. Ett tips jag kan ge, som pappa då, är att inte ge upp. Kämpa på så hittar du din stil. Kan ta ett exempel, jag var hemma i februari och tog ´det mesta då, inklusive sovningen på kvällen. Min sambo hon brukar lägga henne i sängen, men jag gick runt med henne i rummet tills hon somnade. Nu jobbar jag igen och då tar min sambo sovningen, men orkar inte gå runt med henne i rummet som jag. Flickan protesterade ett tag, men min sambo gav inte upp utan hon körde sin stil och jag kör fortfarande min stil på helgerna. Det funkar jättebra, jag tror barnen lär sig att det kan vara olika beroende på om det är pappa eller mamma. Du blev kanske inte klokare av detta, men mitt råd är alltså. Ge inte upp, hitta din stil så blir det bra!

• Tvillingpappan

Vi slutade efter en månad för våra killar och det funkade hur bra som helst, för oss funkade NAN 1 bätre än semper.

• Raskolnikov

Vi hoppade allt vad välling heter och lät vår grabb äta gröt istället. Ibland gör vi ett försök att låta honom smaka välling för att det kanske vore enklare på resa och liknande, men han ser mest bara äcklad ut. Sempers grötar gillar han däremot skarpt. Vi har givit honom lite olika sorter ända från det att han började smaka annat än mjölk och allt har slunkit ned. Gröt är stadig mat som dessutom ger lång nattsömn.

Det var dock lite klurigt att få i honom tillräckligt med vätska när amningen började skäras ned. Nappflaska har grabben aldrig förstått sig på och pipmuggen tuggade han på och sölade mest. Till sist hittade vi en flaska med mjuk pip (NUK) som han lyckades dricka duktigt ur. Nu fungerar det fint att pytsa i vatten och man kan till och med använda det som något att pyssla med när han ska varva ned för att somna.

Vi började trappa bort dagamning ganska tidigt så att jag kunde påbörja min föräldraledighet efter 6 månader och sambon kunde återgå till studierna.

Svar på tråden Flaskmatning