• my boys

sockerfria produkter?

Mina killar är snart 1 år och jag har nyligen börjat ge dom nyponsoppa, saft ibland, och kräm, men jag har bara köpt sockerfria produkter för att jag inte vill vänja dom vid socker ännu. Men nu sa en bekant till mig att det är bättre att ge dessa produkter MED socker i än att ge sockerfria med sötningsmedel för att sötade produkter med sötningsmedel kan framkalla cancer! Nu undrar jag om nån av er har hört det förut och tipsa mig hur jag ska fortsätta göra?

Jag som trodde jag va smart och ge dom "nyttig" nyponsoppa. :)

• Svar på tråden sockerfria produkter?
  • Lyxmorsan

Det finns rykten som säger att sötningsmedel är både cancerframkallande och kan ge nervskador, in huruvida de är sanna vet jag inte. Men vad som är säkert är att sötningsmedel lurar kroppen att tro att det kommer socker och sedan kommer det inget socker, insulinet ökar i blodet och suget efter socker ökar därmed också (har lite svårt att förklara det så här dags...).

/\*Predikaren3*/\
  • 1980 längtar

Du kan ju ge dem den osötade!! Tror den inte innehåller nått skit alls men rätta mig om jag har helt fel!!
    Jo det är klart bättre att ge socker än sötningsmedel!! Jag ger inge godis eller fika till min 15 månaders tjej! Visst får hon ibland ett kex eller smaka en bit bulla om vi fikar, men det är inte så ofta! Men då ger jag frukt yohurt med socker i och sylt till tex havregrynsgröt de få gånger hon äter det!
    Socker panik i all ära, men det får ju inte gå till överdrift

• missteddy

jag skulle inte ge det med sötningsmedel heller pga jag har hört samma som din vän har läst det på en sida men minns inte vilken. jag ger inte min son med sötningsmedel gör eger fruktsoppa eller så

• hejlis

Det är väl Aspartam (sötningsmedel) som man tror (?) är cancerframkallnade. Jag ger inte produkter med sötningsmedel, och äter det inte själv heller. Dels pga av att man inte vet säkert hur "farligt" det är, samt att ur sötmasynpunkt så vänjer sig kroppen precis lika mkt vid det söta från sötningsmedel, som från vanligt socker. Och då tycker jag hellre lite vanligt socker, än "mycket" sötningsmedel. För tänderna är det väl dock bättre med sötningsmedel?

• firhilwen

Jag håller ju delvis med din bekant för om man vill vara riktigt nyttig så är det bättre att koka sin egen nyponsoppa på egenhändigt plockade nypon, och om det behöver sötas så kan man använda fruktsocker i stället för vanligt socker.

Men försök undvika att ge dina små sötningsmedel, det är en massa konstiga beståndsdelar i det... Om det kan framkalla cancer låter jag vara osagt...

Det går ju att kolla om det finns lättsockrade varianter istället, en del produkter har ju det.

• my boys

ok tack för svaren. Men att söta själv med fruktsocker är alltså helt okej om man kokar soppa/saft själv?

• Lejån

Kokar du själv behöver du väl inte tillsätta något socker? Det finns ju naturligt fruktsocker i bären/frukterna.

• liskari

med tanke på vad som händer när personer med PKU får i sig sötningsmedel (aspartam /fenylananin) så äter inte vi alls produkter i familjen. Det kan inte vara nyttigt när det hos en del personer med tiden framkallar CP-skador.

Svar på tråden sockerfria produkter?