• ying yang

Vit prick på halsmandeln-tips?

Jag får då och då sådana där äckliga vita prickar på halsmandeln, ni vet sådana som stinker APA. Nu har jag haft den i några dagar och den vill inte släppa, och det skaver som sjutton i halsen.
    Någon som har något tips på att få bort den lättare? Kan man skölja med något munvatten?

• Svar på tråden Vit prick på halsmandeln-tips?
  • Hipo

Sitter den så långt upp att du kan se den? I så fall kan du pröva att ta nåt å peta/trycka på den så kan den lossna. HAr också haft så, men trodde jag var ensam om det.. Har tagit baksidan på en pincett och tryckt och då har det ploppat ut en liten klump ur som ett "hål".. skitäckligt. Vet du varför det blir så?

• ying yang

Jag ser den ja vissa får sådana här lättare och det beror på vita blodkroppar som sammlat sig där har jag hört...eller matrester.

Får försöka peta på den, men risken finns att jag får kväljningar.

• jennypennypannkaka

Jag brukar få såna efter förkylningar. Brukar peta bort dem med tops. Akta så du inte tuggar på dem bara.. smakar vider..

• ying yang

Jag råkar svälja dem ibland och då spyr jag nästan när de släpper. Eller ibland på natten åker de upp i munnen och jag vaknar av det. Hur äckligt som helst!

• Hipo

JA, det är inte trevligt, men jag tycler att man ibland kan känna att det smakar apa också, även om de ff sitter fast.. bläää..
    HAr sett att jag har som små gropar längst bak i svalget.. skumt.. men inte konstigt att det samlas en massa skit där då kanske. Fast jag tycker att groparna blev mer efter att jag varit å petat där en gång.. Sen kommer de vita klumparna som i perioder. kansek stämmer att det är efter förkylningar, har inte tänkt på det, bara att jag hade ett tag för flera år sen, sen var det lugnt tills kanske för ett halvår sen då det kom igen.

• ying yang

Ja de kommer i perioder, har den senaste tiden haft ett par. Ofta får man ju ärr eller fickor där vid mandlarna om man haft mycket halsfluss, vilket jag haft förr,så det är väll därför. Jo jag känner också att jag inte luktar såå fräscht i munnen eller smaka haha. Usch

• Hipo

DEt låter ju rimligt. Vad pinsamt, jag har aldrig vågat säga nåt om det här till nån, trodde att jag var alldeles ensam om att ha nåt sånt.. *pinsamt*

• Hipo

Men det tror man väl alltid..

• javalady

I ett annant samtal om just halsinfektioner sade de på sjukvårdsupplysningen att om man har "varpluppar" (eller vad man nu ska kalla dem, för det är väl sådana ni menar?) så tyder det på att det är en infektion i halsen och att man ska söka för dem. Vet inte vad eller varför, det var sambon som pratade med sjukvårdsupplysningen den gången.

Har iofs aldrig sökt för dem - de brukar försvinna av sig själv, och om man väl börjar prata med någon om det så visar det sig att alla nog har haft sådana någon gång...

• ying yang

javalady, jag söker bara om jag får ont i halsen har haft sånt här måånga ggr och det går om av sig själv. Däremot har man ont i halsen kan det vara halsfluss på g.

Svar på tråden Vit prick på halsmandeln-tips?