• Tindra 00

Är det synd om ridskolehästar och andra djur som "arbetar" åt oss människor?

Ibland blir jag så lessen, för börjar tycka synd om hästarna på ridskolan....har särskilt en underbar favorit, det sliter i hjärtat att lämna han varje gång...ofta undrar jag hur väl de behandlas egentligen..?? Är det synd om hästarna på ridskolor? Vår ridskola är bra generellt, men jag undrar hur mår djur av att vara tvungna att arbeta på våra villkor? Morötterna räcker inte till....vill bara släppa dom fria....att de ska behöva va inlåsta så, hur mår de av det??

Samma sak med andra arbetande djur, som t.ex. hundar? Sökhundar, jakthundar, blindhundar m.m. Ja, de behöver ej bära nån på ryggen, men de måste lyda rätt hårt.....

Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det synd om ridskolehästar och andra djur som "arbetar" åt oss människor?
  • Familjen Snuffsis

Har sett bra ridskolor och jag har sett dåliga..

Hästar och hundar mår bra av att få arbeta. Sen kan man ju diskutera hur en del ridskolor behandlar sina kusar.. En häst ska inte behöva gå flera lektioner i rad samt att få lugn o ro mellan varven. dvs inte gå in och kela med dom när de är lediga hur gulliga dem än är. Inlåsta? dem får väl gå i hage, eller?

• identitet

Jag har också sett både bra och dåliga ridskolor....

Men på en bra ridskola där hästarna får rutiner (rutiner ger trygghet), mat på bestämda tider (uträknade foderstater), skötsel av kunnig personal, motion i lagom dos, vila, vidareutbildning av kunnig personal, mycket utevistelse och regelbundet verkas/skos, vaccineras, avmaskas, kollas tänder, tillpassas utrustning - på en sådan ridskola har hästarna det mycket bättre än hos en okunnig hästägare (som ju tyvärr också finns..)

Sedan finns det tyvärr dåliga ridskolor som "missbrukar" hästarna och ser dem som redskap. Mina ridskoleponnyer är min personal och för att ridskolan ska gå bra måste min personal trivas och må bra!

konsten att undervisa är att veta hur man uppmuntrar
  • Tindra 00

Mmmm...det låter ju bra. Men är de inte skapta för att vara ute i det fria? Eller mår de bra av att "jobba" så här? Blir de inte stressade av alla olika människor som ständigt ska springa runt dom och även rida dom??

• Zaria

Tindra: Det är väldigt olika, en del hästar stortrivs på ridskola en del gör det inte, en bra ridskola säljer de hästar som inte trivs, fick tag i min egna på det viset.

Håller med "Identitet" om hur en bra ridskola ser ut.

På den ridskolan jag jobbat på gick hästarna ut vid 8 på morgon och kom in runt 2-3 tiden på eftermiddagen, sedan kom eleverna vid 4-5 och pysslade med hästarna, springet hos hästarna varade bara ett par timmar då det främst är småtjejer som håller på med "springet" och de brukade rida i de grupperna som gick först, sedan var det äldre duktigare som red senare och de springer ju inte in och ut till hästarna.Några hästar satt det dessutom lapp på dörren till att de skulle slippa allt spring.
    Hästarna reds dessutom till ofta vilket är viktigt.

Den ridskolan tycker jag var toppenbra.

Ang utevistelse så är det lika illa om inte sämre för många privathästar som kanske bara får gå ute i en liten "frimärkshage" någon timme om dagen, eller inte alls pga skaderisken.

• nilla85

det är väl mer synd om dom hästarna som bara får gå och skrota på en gård? här i jönköping är det status att ha häst, sen om man inte rider eller pysslar med den spelar ingen roll, bara man kan skryta med att man är hästägare....

• romeo julia

jag håller med om att djuren behöver arbeta, MEN, ridskole hästar borde få mera pauser att återhämta sig på, samt byta "liv " emellanåt. Vad jag menar ´med att byta liv är att få ta semester på landet ibland och slippa känna stressen och det hårda arbetet hela tiden. Men det är bara min åsikt!

Att de bara ska få komma på landet på sommaren är kanske inte tillräckligt för dem , kanske vissa behöver det oftare egentligen.

• Zaria

Romeo Julia: Det veror ju på vad man menar med hårt arbete, många lektioner är ju inte ens hårda så att säga.

Säger du likadant med en tävlingshäst som drillas stenhårt, visserligen kortare pass men dock hårdare träning?

• Tindra 00

Mår dom bra av att arbeta åt människor överhuvudtaget?

Ibland när man ska sadla, ser dom inte så glada ut...och genast tänker jag att de kanske inte mår bra av att det är folk omkring jämt, och olika personer som sadlar och rider....

• Niccan

Jag tror att man kan dra en parallell till oss människor faktiskt. Även om jag generellt ogillar när man "förmänskligar" djur...

Inte heller VI är skapta för särskilt många av de "arbeten" vi utför eller den miljö vi vistas i större delen av våra dagar! För många är nog arbetslivets villkor som vilket ridskolehöstliv som helst. Man har arbetskamrater som man antingen gillar eller ogillar. I sämsta fall tvingas man både umgås och samarbeta och i bästa fall förgyller de ens tillvaro och vänskap utvecklas. Man har en eller flera chefer som gör ett mer eller mindre bra jobb och man har vissa lediga dagar och lite semester att vila upp sig under.

För många är både frivilligheten och valmöjligheterna begränsade även om vi inte är inlåsta, och jag tror många känner sig ganska så "fångade" faktiskt och även mår rent fysiskt dåligt...? Medan andra både stortrivs och mår hur bra som helst!

Din fråga ligger nog mer på ett meta-plan rent etiskt, än huruvida hästarna på ridskolor generellt (eller andra djur) mår bra av att hållas i fångenskap och arbeta för oss människor. Om det etiskt är rätt kan man alltid diskutera men jag tror inte du behöver oroa dig generellt för de enskilda djuren, så länge de tas om hand väl och får sina behov tillfredsställda. Men naturligtvis är man skyldig att hitta "rätt jobb" åt rätt häst/hund/djur och vara uppmärksam på hur de trivs! Många ridskolehästar borde kanske inte vara just ridskolehästar, medan andra verkligen passar som "fisken i vattnet"!

mvh/Niccan

• Zaria

Tindra00: Jag tycker det är så himla olika från häst till häst, känner en häst som gick på ridskola tills han var över 30, han såldes och pensionerades såklart men trivdes inte med det,han slutade äta och mådde inte alls bra, eftersom han stod kvar på klubben fick han gå en lätt lektion om dagen, snacka om att trivas med sitt jobb, men det räckte för att han skulle bli häst igen.

Min egen blev helt stirrig av att stå på ridskola eller när det kom för mycket folk, så det är väldigt olika.

Som Niccan skrev: "Men naturligtvis är man skyldig att hitta "rätt jobb" åt rätt häst/hund/djur och vara uppmärksam på hur de trivs! Många ridskolehästar borde kanske inte vara just ridskolehästar, medan andra verkligen passar som "fisken i vattnet"!

det tycker jag stämmer väldigt bra.
    Många hästar gillar inte ridskolan alls, medan vissa älskar uppmärksamheten från alla barn tex.

Min häst ser ut som en ilsken drake när man sadlar henne och gillar det inte alls, men när sadeln väl är på är hon hur förväntansfull som helst.

Svar på tråden Är det synd om ridskolehästar och andra djur som "arbetar" åt oss människor?