• NobodysFool

Det här med kallrökt jag behöver hjälp...

jag har läst att man inte kan äta kallrökt fläsk eller bacon... är detta sant.. ?
    men om man steker det rätt då?
    ja som ni märker är jag lite snurrig när det gäller maten för min läkare sa att man inte ska vara så nojjig... han tyckte jag skulle undvika mögelost brie osv.. och insjäfisk men han nämnde inget om kallrökt..

• Svar på tråden Det här med kallrökt jag behöver hjälp...
  • listo

Orsaken till att man ska undvika kallrökta kött- och fiskprodukter är för att de inte är tillräckligt upphettade/tillagade för att ta död på eventuella fosterskadande bakterier och parasiter.

Listeria och toxoplasma, den bakterie och den parasit som kan orsaka fosterskador, dör båda vid upphettning till 65-70 grader. Det innebär att ALLA kött- och fiskprodukter som är kallrökta och sedan stekta, är helt okej. För upphettningen tar som sagt död på bakterierna.

• cleopatra2

mm..jag är inte helt säkert nu.men jag har förstått att man inte får äta kallrökta produkter (och varmrökt förpackad fisk) även om det är uppvärmd...bara ost kan man värma upp och sen äta det.

• listo

cleopatra2: Nej, det stämmer inte. Även kött är helt okej efter upphettning, eftersom upphettningen tar död på de skadliga bakterierna.

• Mizzz

Allt som man inte "får" äta pga bakterier "får" man äta om man hettar upp det eftersom bakterierna dör. Ganska enkelt!

Jag har en liten pojke i magen
  • lata kocken Johanna

njaaa upphettningen tar kål på mikroberna

det handlar ju itne bara om bakterier utan om parasiter oxå

(toxoplasma gondii är en parasit - den dör oxå vid 65-70grader precis som bakterien Listeria monocytogenes)

• cleopatra2

Det står ingenstans på nättet att man får äta det när man värma upp det,det gäller bara för ost..kallrökt ska man undvika helt står det överalt..

• Mitt hjärta är hemma

Jag undrar över rostbiff. Är den kall- eller varmrökt? Rostbiff i en cafémacka med rostbiff och potatissallad, är det ok? Rostbiff från delidisken?

Tyckte frågan passade in i denna tråd så jag skrev den här istället för att starta en ny, får se om jag får något svar.

• lata kocken Johanna

rostbiff är inte rökt överhuvudtaget

den är körd i ugn tills den är ung 58grader i centrumtemp

den köpta brukar vara sprutad med nitrit och körd till 60grader - den behåller den röda färgen tack vare nitriten

resten av svaret kan du hitta ovan

• Mitt hjärta är hemma

Lata kocken Johanna (varför du nu kallar dig lat förstår jag inte) ;) Du är en klippa!! Tack för ditt svar.

Svar på tråden Det här med kallrökt jag behöver hjälp...