• Mamma Mysig

Min dotter skelar iväg med ena ögat

Hon är 7 veckor, ända sen hon föddes har hennes ögon ibland gått i kors, inte så konstigt, men det blev mindre o mindre men de senaste dagarna har det istället blivit mer o mer, o det verkar bara vara höger öga, det liksom går in mot näsan men det andra ligger kvar i rätt läge,

det ser läskigt ut

• Svar på tråden Min dotter skelar iväg med ena ögat
  • jeeri74

Min dotter skelade också när hon var liten, kommer dock inte ihåg när.. Vet att de tittade lite på det vid första läkarkollen på bvc, sen blev det lite bättre och sen har det gått upp och ner. Nu är hon 2.5 år och skelar fortfarande, med bägge ögonen. Hon fick glasögon för ett par veckor sedan, då det visade sig att hon var översynt.

Kolla med bvc om det är för tidigt att kolla upp eller om det kan göras nu. När hon skelar med ena ögat finns det risk att hon kan få brytningsfel på andra, eftersom hon mest använder ena (eller hur det nu är).

• Black

Skelar hon hela tiden eller bara ibland?

• Mamma Mysig

Skelade hon hela tiden eller "tappade" hon ögat ibland, det gör min dotter, hon skelar inte hela tiden-

• Black

"Det är inte ovanligt att nyfödda skelar då och då. Det beror på att synen inte är färdigutvecklad när barnet föds. Först efter ungefär tre till fyra månader samarbetar ögonen så pass bra att barnet kan rikta dem åt samma håll hela tiden."

www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True

• Camilla 85

jag skelade när jag var liten och gör det fortfarande men jag hade lapp för ögat när jag var liten för att träna ögat

• Bellahhh
    Mamma Mysig skrev 2007-02-26 11:33:46 följande:
    Hon är 7 veckor, ända sen hon föddes har hennes ögon ibland gått i kors, inte så konstigt, men det blev mindre o mindre men de senaste dagarna har det istället blivit mer o mer, o det verkar bara vara höger öga, det liksom går in mot näsan men det andra ligger kvar i rätt läge, det ser läskigt ut
    Jag tror inte du behöver oroa dig ett dugg, de ser inte så bra ännu! Noah kelade lite fram och tillbaka ibörjan när saker och ting flyttade på sig osv. de kan inte fokusera när de är så små, jag tror inte det är bestående. Jag bara skrattade åt Noah när han kelade så hehe! Men du kan ju fråga på Bvc om du är osäker, oavsett så är hon nog helt underbar din dotter ;)
    Min familj är finast
  • Bellahhh
    Black skrev 2007-02-26 11:40:59 följande:
    "Det är inte ovanligt att nyfödda skelar då och då. Det beror på att synen inte är färdigutvecklad när barnet föds. Först efter ungefär tre till fyra månader samarbetar ögonen så pass bra att barnet kan rikta dem åt samma håll hela tiden."www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp
    Oj såg inte ditt inlägg =)
    Min familj är finast
Svar på tråden Min dotter skelar iväg med ena ögat