• marcink

Barn som bits (och tycker det är busigt kul)

Hej!

Vår ettåring har ett gäng med små sylvassa tänder, och har nu börjat bitas. När jag sökte på det på FL hittade jag en massa trådar, men det gemensamma där var att barnet bets när det var argt. Vår lille kotte bits och verkar tycka att det är roligt, lite busigt så där.

När vi säger till på skarpen, "ajaj!", sätter ner honom och ser arga ut osv så ser han mest lycklig ut, och tror att vi försöker busa med honom.

Är det någon av er här som har något förslag eller tips?

• Svar på tråden Barn som bits (och tycker det är busigt kul)
  • lammet

Avled, avled, avled. Så fort du ser att ett bett är nära så tar du bort honom från situationen. När tillfälle aldrig ges så kommer han tillslut glömma bort det där med bitandet.

• marcink

Jo, problemet är väl i så fall att han biter nästan uteslutande när man myser med honom, tex när han sitter i famnen och har det riktigt trevligt. Det är varken så att han är på jakt efter att bitas eller att han gör det när han blir sur.

• Kissekatt

Jag kan bara instämma. Att avleda är det bästa. Skulle det hända ändå så markera tydligt med ögonkontakt att det är fel att bitas och lyft bort barnet från situationen där det började bitas. Om barnet känner att det här får jag inte ut något av så upphör bitandet snart. Börjar man skrika och skälla blir barnet istället fascinerat över vad det lyckats ställa till med och måste testa igen och igen. Det är ju bra om man får bort bitandet innan man börjar dagis där det är svårt att hålla koll på alla barn ständigt och där andra barn kan drabbas.
    Men det är klart det är lite spännande när man fått tänder att man plötsligt kan bitas. Testa måste man ju...lite...

• marcink

Det verkar ju onekligen vara väldigt skoj att precis ha fått tänder. Som tur är är det bara oss föräldrar han bits, och det har rätt nyligen börjat så min tanke är att vi ska komma tillrätta med det här.

Tack för tips, dock!

• kroko

Just precis! Så har min son gjort också! Han har även lärt sig att säga: "Nänä, nänä", samtidigt som han gör något han inte får - med en tindrande förväntansfull blick fäst mot mamma eller pappa. Jag tror mestadels på att avleda, fast har varit lite mer sträng just när det gäller bitandet eftersom det känns rätt viktigt att få bukt med - måste dock ta till riktiga brösttoner för att han inte ska uppfatta det som skoj. Han har mer eller mindre lagt ner det nu, fast det verkar delvis komma och gå lite i samband med att han får tänder. En schysst bitring kan också vara ett tips om du märker att det hänger ihop med tänderna.

• Moonis

Vår son gjorde likadant o tyckte det va jätte kul. Men vi tittade han i ögonen o sa till att det gör ont o så gör vi inte. Sa oxå att gör du så en gång till så får du inte sitta hos mig.
    I början gjorde han det självklart igen o då tog vi ner honom direkt o förklarade igen varför han fick gå ner.
    Det har funkat för oss i alla fall o visst kan han få sina infall ibland men inte alls lika ofta som innan

Svar på tråden Barn som bits (och tycker det är busigt kul)