• Mumsa

BB i Skåne

Vi får välja mellan MAS, Lund och Ystad, men vad ska vi välja? Jag känner mig sugen på Ystad, men har ingen erfarenhet alls av KK i Lund eller Ystad. MAS känns inte alls trevligt, men det är ju mer att väga in än hur trevligt det verkar. Vi har inte varit på besök på de olika ställena än. Vad har ni för positiva eller negativa erfarenheter av dessa BB?

Kramisar Mumsa

• Svar på tråden BB i Skåne
  • Rose77

Tja, jag har själv fött i Malmö, och var fullt nöjd. Kommer även att göra det nu med nästa. Personalen var helt underbara. Och jag övervädge öven som du men jag kom iaf fram till att i slutändan skulle jag ändå välja första bästa :)

• Mumsa

flyttar upp eftersom det försvann ner så snabbt...

• Skånetjej

Vi väljer också mellan de BB:na samt i Helsingborg. Har ännu inte varit på besök men det blir nu framöver. Har vänner som fått barn på alla ställena och Ystad kändes ju verkligen hemtrevligt! Men det känns som att det är säkrare att välja något av de andra ifall något skulle gå riktigt fel. (lilla hypokondrikern inom mig pratar) =) De andra har toppenvård vägg i vägg medans du då kanske får åka ambulans med den lille till ex. Lund. Min syster tex. fick för tidigt och hade valt Ystad, men de bad henne att åka direkt till Lund för att de inte hade de resurserna.

Ja, mycket att tänka på!! =) Sen när det är dags vet jag inte hur det känns, det kanske blir det närmsta alternativet oavsett vad man valt innan...=)

Lycka till!! KRAM

• Lilla Linnéa

Hej!

Jag födde mon dotter på MAS för 1 år sedan. Valde mellan Lund och MAS. Dock blev det MAS eftersom det låg så nära. För min del var det lite skrämmande att sitta i en bil och åka flera mil när det väl är dags. Vi bodde 5 minuter från MAS så det kändes tryggt.

Hade hört mkt gott om Lund men knappt hört ngt om MAS.

Hur som helst så var personalen väldigt trevliga och vi blev bemötta på ett mkt bra sätt! Det kändes som jag var i goda händer.
    Vi hamnade på patient hotellet sedan och där trivdes vi mkt bra!

• MollyMus

Har bott i Lund och alla där talar sig varma om bb i Ystad, ska tydligen vara något extra! Lycka till!!!

• Mylo

Hej
    Jag har fött mina tre barn och i augusti även det fjärde på Ystads BB. Det har varit både bra och dåligt tycker jag. Har man en enkel förlossning är det kanon men om man har en seg och utdragen så är det väl inte så bra..
    Då utgår jag från mina erfarenheter.
    Första barnet var just seg och utdragen. Var på BB i 2,5 dygn innan han kom och det jag ser som negativt med det är att man ska föda sååå naturligt som möjligt vilket jag håller med om. Men att inte bli igångsatt förrän efter hot om att byta BB när man varit vaken i mer än 2 dygn tycker jag är dåligt. Man har ju knappast någon kraft kvar då att ens röra sig.
    Mina andra två förlossningar har varit enkla och har gått väldigt bra.
    Ja mina erfarenheteroch tankar bara..
    Hoppas att du blev klokare. Fråga annars..

Kram

• Zebra

Vi har varit och kollat både i Ystad o på Mas.
    Ystad verkar kanon,så om det inte är snöstorm eller jag har så ont att jag inte pallar 1 timme i bilen så blir det Ystad.

Läste precis på ngn nyhets sida att Mas kk hade varit över fullt i 2 veckor och att dom just skickade vidare till Lund o Ystad.

• hjartat73

Ystad är har jag hört är väldigt bra men de har ingen neotalavd (eller hur det stavas) därför valde jag MAS och för att min sambo har inget körkort och själv köra till Ystad med värkar var inte lockande *skrattar*. Fast så här efteråt så hade jag inga värkar när jag hamnade på förlossningen utan blev igångsatt pga vattenavgång.

Kramar

• fyrbarnsmamma

Tycker själv att Ystad BB är suveränt och har fött alla våra fyra barn där.
    Tänker även föda detta barnet där och kan absolut rekommendera Ystad om man har en komplikationsfri graviditet......Kram...

• Fyra

Personalen på MAS är helt underbar!!! Rekomenderas varmt.

• TANKGIRL

Helsingborgs BB är norra Europas finaste BB enligt vår barnmorska.
    Med bubbelbad, fina inredda rum med havsutsikt å personalen har alla akupunkturutbildning... fint patienthotell (egenvård) vi var där å tittade på det förr förra veckan.
    Det åk från hela skåne för att få föda i Hbg.
    www.helsingborgslasarett.se/4.134b07ef1a1ecf4df7fff4304.html

gå in å titta...kramiZ

• PrincessOfIce

Jag bor visserligen inte alls i Skåne men vi hade planer på att vår son skulle födas i Ystad som både jag och min mamma som jag vara nere och kollade läget där nere med hade hört så jättemycket bra om att föda barn just på Ystad..
    Dock blev det KS här uppe i Stockholm som sonen föddes på men det var kul att veta att det finns ett sjukhus nere i Skåne som verkar vara jättebra...

• vanja77

På KK Lund är dom helt underbara *ler stort*
    Går på spec mödravården där men har även träffat personal nere på förlossningen, den är trevlig och inte allt för stor samt till stora delar nyrenoverad...... Mycket gott intryck från min sida

• Jen75

Vi hade tänkt föda i Ystad om det inte blir att den lille kommer tidigare el att man får komplikationer på resans gång.
    Men alla som fött på Ystad BB säger det är underbart & jag har hört att all perstonal har akupunktur utbl.
    Ja vi får väl se vad som händer

• Mumsa

Tack för alla svar! Det blir till att åka runt på alla tre sjukhusen, men som det känns nu blir valet Ystad i första hand och Lund i andra hand.

Kramisar Mumsa

• niclina

jag är själv född i Lund och mamma har tyckt att det har varit bra..vi är sju syskon o alla är födda där..dem har ju all hjälp man behöver..

• Tavi

Jag födde min son i Ystad, dom var helt underbara. Men har man några komplikationer innan (v35) tar dom inte emot en i Ystad. Jag är osäker på vilken vecka.men dom berättar om du hälsar på. Jag väntar babys nr 2 och hade tänkt att välja Ystad igen.

Har en väninna som har goda erfarenheter från Malmö MAS.

• Blåbär

har bara hört gott om lund, vi ska kolla där först. Känns tryggt att föda där allt finns på plats!

• Angelica

Jag har fött 3 barn på MAS o har mitt fjärde på väg. jag kan bara säga att jag har mycket gott att säga om MAS, jag har alltid blivit mycket väl omhändertagen där. Jag har förvisso inget att jämföra med men är väldigt nöjd. Det enda jag kan känna som blivit sämre med åren är patienthotellet. Men själva förlossningen är bra.

Svar på tråden BB i Skåne