• Alvi

Teckentråden 2

Nu kommer jag här igen med en teckentråd!
    Såg att den gamla var stängd...

www.teckenhatten.com/
    www.la-vision.se
    www.sit.se/net
    www4.ur.se/teckensprak/
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp
    medlem.spray.se/teckenforlaget/
    bam-sprakteknik.se/
    www.butiken.sit.se/Detail.asp.
    www.teckenhatten.com/prodblad_OlleMia.pdf
    www.sit.se
    www.teckna.ecsweden.se
    www.ling.su.se/tsp/weblexikon/weblexikon.html
    www.bittech.se
    isaacsverige.forum24.se/
    sisu.blogg.se/151206185908_massa_bilder_p_lil...

• Svar på tråden Teckentråden 2
  • Alvi

... och anledningen till att jag startar en tråd nummer två är såklart för att jag har en fråga...

Liljas logoped tycker att vi ska börja teckna meningar nu, istället för bara stödord.
    Dvs "Jag vill ha mjölk" istället för bara "mjölk".

Men när jag ska säga en hel mening, som nyss "Såg du en moped?" - det blir ju så låååångsamt för att man själv (och Lilja) ska hänga med i alla tecken...!
    Man känner sig skitfånig...! Hur gör ni, talar ni oxå lååångsamt för att hinna med med alla tecken, (och för att leta efter dem i huvudet medan man talar) eller kör ni bara de ord ni kan klockrent??

Känns som att Lilja idiotförklarar mig när jag säger "Såg du.... eeen ... moped???"...

• Ylvisen

Kan nog egentligen inte svara på din fråga men de råd/instruktioner vi har fått när vi tecknar till Felix (ds) är att det räcker att teckna "såg" och "moped" i just den meningen som du skrev ovan. Men jag vet inte hur mycket din dotter "behöver" så klart.  Håller med dig om att det känns som om det går så sakta ibland, men man kanske jämför med teckenspråk som går så fort, men de kanske inte heller var så snabba ibörjan...

Kram och lycka till!

• Bobline

Om du ska anv dövas grammatik så tecknar de inte småorden. tror oxå att det räcker med se och moped.

• cmolin77

Ylvisen, tecknar Felix tillbaka, har för mej att han är snart 1? Vi har precis börjat teckna med Vincent, men jag tycker det är svårt att få till det naturligt. Vi har 6 tecken som vi kör med (mamma, pappa, sova, äta, dricka o bada).

Någon som har några råd för att komma igång med det själva? Vi ska gå på teckenkurs i slutet av April/början av Maj? Men det är ju långt dit...

• gråtruten

Vi tecknar då rakt inte ALLA ord i vardagen.

Vi använder stödorden i meningarna och visst går det långsamt.
    Men det är ju bara bra med tanke på hur fort vi egentligen rabblar på utan att teckna.
    Så jag ser det bara positivt att bromsas ner i vardags-stressen.

Ev. vid sagor brukar jag passa på att teckna fler ord än i vardagspratet, eller om man sitter och ritar eller äter.

Kan berätta att Felix storasyster är en tjej som pratar ganska tyst. Men hennes fröken säger att hon pratar så långsamt och tydligt att alla i klassen hör henne jättebra. Detta tack vare den långsamma takten. Och det är nog tecknandets förtjänst.

Det kommer så småning om!
    Fortsätt teckna bara, det ger sig.

Lycka till
    /CArina

• Mosaik

hej där, tänkte höra med er experter. vi håller ju på med tecken nu, går en kurs. men jag tänkte att jag ville ha en egen lättläst teckenbok, med tydliga bilder o förklaringar. som man har som lathund liksom.
    nån som har tips på en bra bok och vart jag kan beställa den. tyckte de sidorna var lite krångliga här uppe

• gråtruten

Knubbisen!

När vi gick kurs på hab så rekommenderade de "Teckenkommunikation grundordbok" från bam språkteknik.
    Jag gillar den. Den har bilder med till tecknet + textförklaring.
    Den är uppdelad i "teman" ex. mat, djur, kläder osv
    Den är i ca A4 format, så det är ingenting man stoppar i handväskan.
    Den hittar du som TS hänvisar till:
    bam-sprakteknik.se/
    Här finns även en CD-skiva där man kan skriva ut teckenillustrationer till egna bilder om ni vill göra eget material ex. bild på familjemedlemmar + deras personliga tecken.

Vill du ha en mindre variant finns ju Fickhatten, där är det bild + ord. Ingen längre förklaring.
    Här är länken till Fickhatten:
    www.teckenhatten.com/prodblad_FickHatten.pdf

Lycka till
    /Carina

• seaside

SKulle vilja tipsa om en bra sida:

http://www.ellasforlag.com/

Både spel och böcker med tecken för barn i olika åldrar.

Har själv ett barn med DS (20 mån)

Någon som kan hjälpa mig att lägga till den på listan.TACK!

• Nifelheim

När jag tecknar och ska säga som i exemplet: "Jag vill ha mjölk" Tecknar jag: JAG, vill och mjölk, i början går det såklart sakta men med tiden blir det mer naturligt

• Alvi

Tack tack för era svar!!  Det är svååårt att få till tecknandet naturligt...!
    Vad tror ni, är Teckenhatten vettig för mer tecknande än stödord, eller ska man ta till nåt tyngre artilleri? Kan såklart fråga Liljas logoped, men jag testar här först.

Det enda vi har än så länge är boken som gråtruten skriver om, "Teckenkommunikation grundordbok" från BAM Språkteknik. Prima bok, men jag skulle gärna ha lite mer "action" i min teckenträning...

Svar på tråden Teckentråden 2