• Mimic

När började ni låta era barn gå på stan själva?

Min dotter som snart fyller nio har önskemål att få gå själv på stan. Hon hittar i centrum utan problem. Vi bor i en liten småstad.Jag tror nog hon skulle klara det galant att gå och knalla runt själv men är väl lite "mammaharig" och vågar inte släppa taget riktigt.. När började ni låta era barn gå på stan själva?

• Svar på tråden När började ni låta era barn gå på stan själva?
  • tisteln

Växte själv upp i en småstad. Första gången jag var på stan själv med en kompis, så gick jag i 5:an.

• Majsan70

Oj, skall se om jag kommer ihåg det??

De var väl runt 9-10 år när de fick åka själv. Inte in till centrum av Göteborg, men till Frölunda torg som ligger närmast. På bio o sånt började de oxå gå vid 10 års åldern, men är det sent så hämtar jag alltid.

MEN, de får inte åka dit för att bara dra runt, utan de måste ha en orsak så att säga. De har hitintills skött det fläckfrittt och sonen som fyller 15 snart rör sig fritt över hela staden och även sent på kvällen även om jag ofta hämtar då.

• Avelyn

Min son fyller 10 år i år och har hittills aldrig varit på stan själv. Kanske för att de innebär bussåkande för att komma dit och det tror jag inte han klarar riktigt ännu. ( Hålla reda på busstider och sådant: ) Kanske jag som är överbeskyddande. Kollar i denna tråd litet. Kanske det är dags för mig att låta sonen få lite frihet..

• Tufselina

Vi bor i ganska stor stad med gator med mycket trafik, min äldsta dotter, 13 år har inte fått gå i stan på egen hand, däremot har jag släppt iväg henne på ett stort köpcenter när jag varit där och handlat samtidigt. Inte så att jag inte litar på henne men "mammaharig" är jag absolut:)

• halstabletten

Vi bodde i en storstad när jag var i mellanstadieålder, och då fick jag inte gå på stan själv. När min lillasyster var i samma ålder hade vi flyttat till en småstad, och hon fick gå på stan i sällskap med en kompis när hon gick i 5:an.

Om du tror att tjejen din är redo, tajma in det så att du har ärenden på stan samtidigt, och att du har mobilen på utifall att (plus att du lämnar, hämtar- har mao mer koll.)

Sedan är det väl flera saker man ska ta i beaktande, såsom hur pålitlig omgivningen är, hur väl din dotter hittar, vem hon umgås med & hur pålitliga de är (snatteri förekommer rätt ofta i den åldern), m.m.

• Tigerpluttis

Vi bor på Södermalm/Stockholm och min 10åring går själv till och från skolan varje dag och hem till sina kompisar. Han tar även tunnelbanan hem till sin pappa när han är där. Får gå till närliggande parker med sina kompisar också och även hem till dom. Han får röra sig ganska fritt där jag vet att han hittar MEN han får inte vara ute efter sex på kvällen

• Englainnan

min son som är 11 år började gå själv på stan när han var 10 år. Flickan är 9 år och vill gå själv på stan men hon får allt vänta tror jag.

• cicci85

jag började gå på stan själv när jag gick i 4:an. mamma gjorde så att de första gångerna va hon med men gjorde nåt annat och vi träffades vissa tider. Sen började jag och kompisra åka själva med bussen in!
    Vi bodde på landet och stan är uppsala

• ebben

vi bor i en yttepytte by! med en "storgata" med butiker,2 mataffärer 2 klädaffärer o en skoaffär ,typ. INTE alls stort.
    Min dotter är 10 år o har fått gå på kiosken själv typ i nåt år.har varit o köpt ett par liter mjölk åt mig några gånger mm!
    beror så mycket på hur pass stprt det är,o hur pass mogen barnet är.

• Bella74

Min dotter blir 10 i höst och hon får gå på stan med någon kompis, inte ensam. Sen beror det väl på hur moget barnet är och var man bor. Vi bor i en småstad.

• mommi75

Min dotter är väldigt mogen för sin ålder. Hon och lillebror åker till och från skolan varje dag.Hon fick även åka till gamla stan(från farsta strand) och möta upp min bror där och hon har även vart och badat med en kompis på ett bad som man måste åka till stan för att komma till. Jag tror man måste som förälder känna efter och sen att man känner sitt barn väl så man vet att om man säger en tid dom ska va hemma att dom verkligen kommer då. Min dotter rör sig ganska fritt men får ej va ute ensam efter det blitt mörkt ute.

Svar på tråden När började ni låta era barn gå på stan själva?