• Greys

När ska man gå tillbaka till dagis ?

Var hemma hela förra veckan med sonen som hade feber. Idag lämnade jag honom på dagis igen.
    När min man hämtade på dagis talade personalen om att han hostar ibland, näsan rinner ibland och att han bajsat löst en gång. Min man blev lite sur eftersom han tyckte att det blev lite "gnälligt", så han frågade om sonen hade varit glad och pigg, ätit och sovit, och det var inga problem, det hade gått så bra hela dagen och han hade "orkat med " dagis.
    Jag tycker att det är så svårt att veta när det är ok att gå tillbaka till dagis efter man varit hemma.
    Det känns fel att vara hemma med en tvååring som hostar 1 gång i timmen...samtidigt som man inte vill gå tillbaka för tidigt. Det är ju viktigt att barnen orkar med en hel dag på dagis.

Vad tycker ni som jobbar inom barnomsorgen, lämnar vi för tidigt ? Var går gränsen med lös mage och rinnande näsor ? Det känns som man skulle var hemma hela tiden om man skulle gå efter näsan :) Tacksam för svar !

• Svar på tråden När ska man gå tillbaka till dagis ?
  • Lishon

Hosta kan ju sitta i länge så det behöver man inte vara hemma för. Samma gäller för snuva. Allmäntillståndet bör beaktas. De bör orka med en hel dag med aktiviteter och utevistelse. Det här med lös mage är ju känsligt. Man är ju extremt noga när det handlar om magsjuka. Då är det 48 timmar efter senaste diarrén eller kräkningen som gäller. Kanske ditt barn var lös i magen på grund av förkylning och då är det nog ingen fara. Har barnet ont i magen och bajsar oftare än vanligt är det kanske en idé att hålla honom hemma annars tycker jag att det borde vara ok att lämna.

• gambia90

Rinnande näsa och lös mage samt lite hosta är anledning nog att hålla barnet hemma ycker jag. Tänk på smittan!

• Annicapannika

Fast lös i magen kan barn vara länge. När vi fick magsjuka när sonen var ett och ett halvt var han lös i magen i nästan ett år eftersom tarmfloran blivit skadad, det kan bli så. Snoriga och hostiga är i princip alla barn nu. Kolla almäntillståndet på honom, orkar han en hel dag på dagis med lek så tycker jag absolut att han kan vara där!

• izabelle32

Vår son hostar hela vintern tycker jag, då skulle han aldrig kunna vara på dagis om han skulle stanna hemma för det. På hans dagis är det så kinkiga ibland, vi skulle aldrig lämna honom om allmän tillståndet var dåligt men lite hosta får man tåla på små dagisbarn under vinterhalvåret.

Stolt mamma till Aaron & Levi
  • jule

jag jobbar som förskollärare å min rekommendation som jag även följer när d kommer till min egna dotter är följande:

* alltid en feberfri dag innan lämning till förskola.

*se till allmän tillståndet. visst kan ett barn va snorigt å hostigt men d e ju d flesta barn under vinterhalvåret men d betyder ju inte att barnet är hängigt. sen är d iofs en viss skillnad att vara i barngrupp kontra hemma om man har dessa symptom, vissa barn blir ju väldigt trötta i förskolan men verkar väldigt pigga hem när d e förkylda så d e lite kruxigt.

* vid magsjuka, ska man ju helst vara hemma två dagar extra trots att magen är i form igen just för att d e så smittsamt.

vet inte om personalen menade att ni hade tagit m sonen för tidigt, de kanske bara ville upplysa om hur han hade varit under dagen så att ni själva skulle kunn avagöra hur ni kände. och är man som förälder osäker så kan man ju lämna på morgonen å tala om att man e osäker men d går bra att ringa om d märker att han inte orkar. så brukar jag göra för jag håller m dig i att hålla ett barn hemma för lite hosta å snuva känns onödigt om allt annat fungerar.

• henlin

Jag som pedagog tycker att det är skillnad på vilken avdelning barnet går på. Är det en småbarnsavdelning där fröknarna konstant får springa och torka en näsa hela tiden så tycker jag att det barnet borde stanna hemma tills näsan inte rinner mer. Det är ju här som barnen har sakerna i munnen och på så vis kan föra smittan vidare lättare.
    På en syskonavdelning så är det omöjligt att hålla barnen hemma vid lite rinnande näsa eller lite hosta, för då skulle man få vara hemma jämt. Så länge barnet orkar med verksamheten så tycker jag att det skall få ta del av den. Men var drar man då gränsen för detta. Det är ju trots allt en väldig skillnad på att vara hemma med kanske mamma, pappa och en lillebror än att vara i lokaler där det vistas 19 andra barn plus fem vuxna, med stim och stoj. Se till hur dagen ser ut på förskolan. Är det gymanstik just den dagen kanske jag bör hålla Julia hemma för hon orkar nog inte med det.
    En annan viktig sak är att man kanske kan få ha lite kortare dag den första dagen man kommer tillbaka, om det är praktiskt möjligt dvs. Det är jobbigt att komma tillbaka om man varit sjuk en vecka och man fortfarande är lite snorig, rosslig och hostig. Man kan ju ge barnet halva dagar då....Lite tips från lilla mig som vill barnet väl...

Svar på tråden När ska man gå tillbaka till dagis ?