• Lady Bling

Behöver tips på pastasås eller gratäng med kassler och ädelost!

Ok, detta är vad jag har hemma bland annat: Kassler, blåmögelost, pasta, ris, mjölk, mozzarellaost, lök. Har en liten närbutik i närheten där jag kan komplettera om det är något som saknas.

Finns det någon som har något tips/recept på en god pastasås eller gratäng som jag skulle kunna göra till middag med dom ingredienser jag har och ev något mer? Vad mer behöver jag köpa i så fall?

Snabba tips mottages tacksamt eftersom det börjar bli middagsdags nu! Glad

• Svar på tråden Behöver tips på pastasås eller gratäng med kassler och ädelost!
  • Jesslan

Gör en vanlig vit sås typ mjölk och mjöl koka upp lägg i ädelosten och kassler låt koka tills osten är smält Kalasgott

• Catchie80

Min sambo brukar göra en svingod pastasås på kassler. Han tar kassler, purjolök och gör en ostsås.

Becamel sås (Fräser smör och mjöl och häller i mjölk under omrörning)
    River ned ost (tex den mögelost ni har om du hellre vill det än vanlig ost)
    Kryddar med salt och peppar

Pasta till

MUMS!

(Obs, jag vet inte hur det blir med mögelost, vi kör vanlig riven ost vi blandar ned)

• Catchie80

ja, nästan exakt som mamma29 skriver då...

• Lady Bling

Tack så mycket för era snabba svar Mamma29 och Catchie80!Skrattande

Är det ok att göra själva såsgrunden på bara mjölk eller skulle det vara godare om jag skulle köpa exempelvis matlagningsgrädde istället?

Hur mycket ost/ädelost ska man ha i så det blir lagom till hur mycket vit sås/bechamelsås?

Själv älskar jag ädelost, men sambon är lite mer tveksam, vill inte att det ska bli för "stark" mögelsmak för honom.

• appius81

Ska göra en pastagratäng idag med kassler o ädelostsås fast jag har ju köpt Keldas färdiga och receptet finns på arla.se. Men det blir nog bra med tanke på att du har de ingredienserna hemma att göra egen sås

♥ (¯`°?.¸ ♥Snart är h*n här! Bf 3 mars♥¸.?°´¯) ♥
  • Lady Bling

appius81: Tack för ditt svar! Glad

Såg att pastan nästan var slut, så jag och dottern gick ner till snabbköpet och köpte pasta. Det blir nog pastasås, det går snabbare än gratäng.

• idalin

jag har alltid ädelost på tub hemma = mjukost. det använder jag i pastasåser och till en "ugnsrätt" med kassler och ädelostsås. det är ingen gratäng direkt. det är kokta sommargrönsaker i botten , sen skivad kassler ovanpå, sist tömmer man över såsen med ädelost i. äts med potatis. vill du ha receptet?

• idalin

glömde ju att skriva att ädelost på tub är ju mycket mildare än vanlig ädelost. det är därför jag kör med den, för egen del. med tanke på din sambo också...

• Lady Bling

idalin: Ja tack, jag vill gärna ha receptet! Har ingen sån ädelost hemma nu, men gör gärna den rätten någon annan dag.Glad

• emtono

Åh, nått som är jätte gott och super enkelt;

Blanda mosad/riven ädelost med cremefraiche (behövs ej kryddas nå)
    Lägg skivad kassler i en ungsform, bred ädlost röran ovanpå, kör i ung tills det är genomvarmt och har fått liiite färg
    servera med ris och en grönsallad! Mums!

• Lady Bling

Tack för tipset emtono! Glad Det låter gott!

Svar på tråden Behöver tips på pastasås eller gratäng med kassler och ädelost!