• Anonym

dyr fackavgift?

upptäckte just att facket har dragit över 1200 kr från mitt konto. att de har höjt avgiften vet jag ju men 1200 kr är ju absurt. Hade räknat med runt 600 kr. vad har hänt? jag är med i hrf. fler med samma "problem" och som har en förklaring?

• Svar på tråden dyr fackavgift?
  • Tummen75

behöver du verkligen vara med i facket? hrf har ju mycket egna avtal...

• Tummen75

behöver du verkligen vara med i facket?

• Sannive

ÄR det det fakliga avgiften, eller A-kasseavgiften som de har dragit?
    Det kan vara retroaktivt från 1 januari, och det är baserat på din inkomst.

• Anonym

nja vet inte hur stor skillnaden blir om jag bara är med i akassan. detta är både akassa och fackavgift. de drog i feb 350 kr nånting tror jag. Denna månaden var en hutlös höjning. måste ringa dem i morgon.

• Anonym

de drog 350 kr i jan menar jag

• Sannive

Ring imorgon, men med tanke på de nya reglerna skulle det inte förvåna mig om avdraget stämmer.

A-kassan är man med i för att få hjälp om man blir arbetslös. Du behöver inte vara med i facket för att vara med i A-kassan. Facket är de som ser över dina intressen som arbetstagare gentemot arbetsgivaren.

Vill du övergå till att bara vara med i A-kassan, måste du vara väldigt tydlig i detta så att de inte missförstår och avskriver dig från båda.

• Anonym

ja det tål ju att tänkas på om det ska vara så jäkla dyrt att vara med i facket.

kom just att tänka på ett brev jag fick från hrf i veckan, det stod nått om avgiften och hur den skulle dras denna månaden, men dumma jag läste ju inte ordentligt och nu har jag väl slängt det brevet. suck

jaja jag får väl ringa dem i morgon
    tack för svar

• A o E

Vi får betala in A-kassan själva sen årsskiftet så på jobbet drar de bara fackavgiften numera. A-kassan får man hem inbetalningskort på. Då är det lätt att skilja på det. :)

• Carisma95

Men från 350 till 1200 låter ju extrem mycket..?!
    Vilket fack är du med i ?

Jag är med i SIF och min avgift höjdes från ca 250 --> 515:-

Be true to yourself and you will never fall...
  • Tess76

Jag är med i SIF:s A-kassa och har tidigare betalat ca 1200 kr/år. Nu har dom höjt även a-kassan och jag får betala 345 kr/mån vilket blir 4140 kr/år. Så visst är det en rejäl höjning!

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Carisma95

Jag tolkade TS som att de var per månad...eller..?

Be true to yourself and you will never fall...
  • sudalijo

Det är A-kasse avgiften som höjts. Jag betalade förut 349, nu 620.

Visst det är en ganska stor höjning, men om jag blir arbetslös så får jag iaf pengar så att vi klarar oss.

TS:
    Det var inte så att dom drog höjningen för flera månader denna gång - som en engångsgrej? Att du nästa gång får betala "normal" avgift inkl höjningen?

• Tummen75

Jag är med i livs och betalade 114kr innan och nu 381kr. Jag trodde att alla kassor hade samma avgift?!

• A o E

Som jag har förstått är det bl.a. antal medlemmar som reglerar avgiften. Alltså att stora fackförbund kan ha lägre avgifter, men det gäller kanske inte alltid.

Själv är jag med i ST och det är ju ett hyffsat stort fackförbund. A-kassan är totalt 315 kr. (Grundavgift (alla medlemmar) 84 kr + Förhöjd finansieringsavgift (alla utom helt arbetslösa)231 kr.)
    Fackavgiften är 205 kr.
    Totalt betalar jag alltså 315+205=520kr till Fack OCH A-kassa. Helt okej tycker jag!

Men inse att många som söker nytt jobb kommer att börja kräva lön utifrån nivå på fack- o A-kasseavgift!!!!!

• sophiie

Jag tänkte jobba lite extra då jag har aktivitetsstöd. Räknade ut att jag skulle under passet tjäna ca 1000 kr , o gick in på kommunals hemsida, de skulle dra 420 kr ifrån lönen.

Så om jag jobbar 7 timmar under en månad så får jag ut ca 270 kr!!!!

Vill jag då jobba extra?? NEJ!!

• Mi Ni Mi
    Jag gick ur facket och med i bara a-kassan.
    Vi får INGET stöd alls i konflikter vi haft.
    Facket ställer sig alltid i slutet på arbetsgivarens sida ÄVEN om det strider mot vad de sagt till oss innan.
    Ärligt talat så för min del är facket bara skit.
    1200:- låter väldigt mycket tycker jag
    Tre barns mamma med fötterna på jorden och huvudet i molnen
  • Mi Ni Mi

Tilllägg... Jag är / var medlem i kommunal

Tre barns mamma med fötterna på jorden och huvudet i molnen
  • Anonym (JAG)

Jag är oxå med i HRF... Har tidigare betalat 366/mån.
    I måndags drogs det 890kr från mitt konto till ´HRF!!!!!
    Vill bara tillägga att jag är arbetslös o får ut runt 7800kr/mån i akassa!!!
    Hur i helvete ska den här ekvationen gå ihop!
    Ska förvisso kontakta facket för att gå ur det o bara va med i akassan....
    Men jag tycker ändå att det här var lite väl saftigt!!!

• Anonym (JAG)

Andledningen till att jag stannat kvar i facket var pga av hemförsäkringen som ingick!!!
    Men nu kan jag mig tycka att jag borde tjäna på att täckna en egen?
    För inte kan väl en hemförsäkring kosta mer än vad facket nu drar för mig va?
    Vet ju inte hur mycket av pengarna som går till HRF som går till facket resp. akassan.
    Någon som vet???
    O någon som vet vad en hemförsäkring kostar på ett ungefär i månaden???

Svar på tråden dyr fackavgift?