• Elvira

Hur få i en 2,5 åring alvedon, som vägrar?

Jag har en 2,5 årig flicka som är supersvår att ge alvedon. Suppar vägrar hon, dvs hon tar i med alla krafter, trots 40 grader. Upplöst i vatten/saft är också svårt. Med möda kan man ofta få i henne alvedonlösningen under några timmar, men det är ju inte så effektivt.

Hur gör ni andra? Är jag för mjäkig?

Tacksam för svar!

PS. hon har feber nu DS.

• Svar på tråden Hur få i en 2,5 åring alvedon, som vägrar?
  • sandra1984

Min tös är 5 år..hon vägrar all alvedon.
    Köpte alvedon som smakade gott som smälte i munnen,det vägra hon.
    Flytande alvedon med jordgubbsmak.Hon vägrade.
    Piller i rumpan,aldrig.

Jag har faktiskt ingen aning hur annars man kan göra...
    Vi har provat med glass efteråt och allt möjligt.

• Morbid Mistress

Vi har också haft problem med det. Lösningen för oss blev när hon kom över 15kg och man kunde ge henne sugtabletterna med alvedon som har kommit. Vi löser upp en sån i lite saft och det går betydligt mycket lättare eftersom vi inte behöver lika mycket vätska samt att de inte ger någon bismak. Bor ni inte i närheten av ett jourapotek så kan det ju vara svårt att få tag på nu. Innan så gav vi med våld eftersom hon var tvungen att få i sig.

• Lola2barnsmamma

Kan du inte prova en annan sort?? Ipren eller Panodil.. lite dyrare men värt det! Ett tag gick bara Panodil hem här

Ser varje dag som om den vore den sista!!
  • Sugarplum

Har Panodil med jordgubbs smak, det enda som funkar för vår kille =)

• Aprilia

suppar ger vi, man får hålla fast, men det viktiga är ju att febern sjunker

• fröken Anna

Har alltid gett suppar i rumpan. Helt suveränt.

• Panodil

Jag kan oxå rekommendera sugtabletterna med jordgubbssmak.
    Vi löser upp den på en matsked med vatten och sedan slinker det ner som ingenting!

Värt ett försök!
    Kan ju blanda det med saft som någon skrev.

• taco

Ge suppen i rumpan när hon sover.

• sicksack

Vår son blir helt galen när han ska ta alvedon med, men det funkar ok bra om han får dricka själv, inte ur medicinkopp eller ås utan ur ett vanligt glas. Vi nämner heller inte ordet medicin för det blir så laddat. Ibland har han fått välja mellan att vi ska spruta in alvedon med en sån medicinspruta eller att han får dricka själv och då väljer han dricka själv. Stackarn det är ju som att välja mellan pest eller kolera, men då tar han iaf medicinen.

• Nudel

Jag gav febernedsättande (brufen) till min son på drygt 2år i ett vanligt glas och frågade
    om han ville ha "juice" (brufen är orangefärgat). Det gick minsann ner utan problem

Fasst det kanske smakar bättre än just alvedon.. men det är ju alltid värt ett försök iaf

• Elvira

Hej, tack för alla svar!

Jag lyckades faktiskt peta in en supp i rumpan nu när hon sov djupt. Hon vaknade inte!

Skall köpa hem panodil med jordgubbsmak, det var ett bra tips!

• 3barnsmor35

Jag kör supp i rumpan, några sekunders illvrål mot kämpandet i mun och svälja - mkt lättare.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • sessanrosa

testa roliga gls, roliga sugrör , min såon funkar det med om han får dricka ur våra snapsglas !!! och sendan får något gott efter. och bäst funkar det om han får dricka själv och inte med tvång ,,,testa lite ni kommer nog på nått som hon gillar......Lycka till kramar ida och david

• Lilla Pe

Vi brukar hälla Alvedonen i kvällsvällingen om det bara är till kvällen hon ska ha. Hon har aldrig märkt något, och just vällingen nekar hon aldrig till, hur sjuk hon än är. Har inte hittat info någonstans att det inte ska funka i varm dryck, och vällingen är ju egentligen inte så mycket mer än ljummen. Så gör vi

• morzan4

Suppar är det bästa. Har de hög feber så är det ju dessutom risk för att barnet kräks upp all Alvedon eftråt. Håller med Mama Bean att det är ingen fara om de skriker några sekunder, sen är det ju över.

• Upptagen

Vi kör alltid med spruta, visst protesterar hon (hon protesterar bara hon ser att jag tar fram flaskan...), men hon får i sig allt och det går framför allt fort både för henne och mig.

• MaNiMi

Vi löste problemet med illasmakande flytande medicin och suppar med att ge sonen tabletter ist. Å utan att krossa utan han fick svälja dem hela vilket gick jättebra på en gång. Å medicinbråken försvann helt å blev mkt smidigare då han ofta åt penicillin. Han var då 2,5-3 år gammal.
    nu är det ju så att inte alla fixar detta
    hans lillebror har precis lärt sig svälja hela tabletter och han är 12 och vi fick öva och öva med dextrosoltabletter som han vågade små flisor av i taget (de smälter juh)

• Moisen

min dotter älskar c vitamin brus, hon är 5 år...så jag fintar henne och tar en halv c vitamin och en halv brus alvedon! funkar skitbra!

• Marco och Mathias mamma

Vi brukar blanda flytande alvedon i lite saft eller juice och det går ner utan protester...

Svar på tråden Hur få i en 2,5 åring alvedon, som vägrar?