• Little Ms Chatterbox

Han vill ha en pinjata(stavning?!) på sin födelsedag! Hur får jag tag på en sån?

På sin 5-årskalas vill sonen ha en sån där sak som man slår sönder och det ramlar ut godis. Var kan jag få tag på en sån? Vad kan det kosta tro?
    Fyller man i godis själv om jag skulle får tag på nätet? Hur stavas det, så jag verkligen kan hitta en på nätet.
    Om jag skulle få för mig att göra den själv, hur skulle jag då göra och vilket material är bäst?

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Svar på tråden Han vill ha en pinjata(stavning?!) på sin födelsedag! Hur får jag tag på en sån?
  • educated ninja

piñata
    gjord av papier maché...

• educated ninja

jag kan rekommendera att du gör papier maché på en stor rund grej, typ hink eller nåt, gör en lagom botten och lämna ett hål i halsen där du sedan fyller på med godis och paljetter och konfetti, sedan gör du huvud och ben och svans och sånt

• SmultronÄngel

Tror att jag för ett tag sen såg att sådana såldes på Butterix, men vet inte om det finns där fortfarande.

• Little Ms Chatterbox

Tack för svaren. Hmmm.... STHLM området, där bor pappa och han har sagt att han ska komma till sonens födelsedag som inträffar under påskhelgen, han skulle kunna ta med sig den. Gäller bara att få honom att gå med på det, tror inte att han tycker det är motiverat.
    -"Krims krams!"

Om man gör i papier maché, måste man inte ha hönsnät som stöd då? Hur ska man kunna slå sönder den då?

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • lilla79

jag tog en stor ballong, blåste upp den och la en massa lager små tidningsbitar som jag ´klistrade med hjälp av en "smet" på mjöl och vatten. Tog lite tid att torka och var ganska kladdigt men billigt och kul. När den sedan var helt torr tog jag en kniv och skar ett litet hål i toppen och petade ner en massa godis.

Svar på tråden Han vill ha en pinjata(stavning?!) på sin födelsedag! Hur får jag tag på en sån?