• Pelilla

Bara jag som tyker folk har fått dille på konstiga namn??

Vad har det tagit åt världen när man hellre döper sitt barn till Cosmos, Grimm eller Månfare?? Är de vanliga namnen på väg att försvinna för att folk har fått för sig att konstiga namn är bättre och att folk minns dem bättre? Funderar de på att de kan bli mobbade för sitt namn som de säkerligen inte ens har velat heta i deras -hittills liv? Vad tycker ni, är det bara en kändistrend som kommer försvinna eller är det något som kommer bli normen när man döper sina barn?
    Är för alla aspekter på den frågan, alltså inget klagande eller moraliserande, mest intresserad av vad folk tycker.

• Svar på tråden Bara jag som tyker folk har fått dille på konstiga namn??
  • Destiny86

Men om några år är ju de namn som är ovanliga nu vanliga.Tänk lite längre=)

• plutto

Precis vad jag tänkt! I mitt jobb ser jag väldigt många "barnnamn" och det ena är mer udda än det ändra...
    Många barn har ju "vanliga" tilltalsnamn och sen ett "artistnamn" som mellannamn...

• Pelilla

Nja, men just de namn jag nämnde är nog inga namn som kommer bli så hemskt vanliga. Jag ville bara höra vad andra tyckte, det finns många namn som sätter trender och blir moderna, så har det alltid varit, nu mende jag de extremt konstiga namnen.

• Pelilla

Plutto: Ja, jag jobbar på dagis, skolor och fritids så man ser ju många namn man kan undra över, även om det inte innebär en negtiv mening alltid så är vissa namn skrämmande tyvärr.

• Disela

men för ett två år sedan var det ju uteslutet att döpa sina barn till beda eller bruno, men nu är det ju helt accepterat det med. och jag känner att det är samma sak, konstiga namn i mina öron. ursvenska namn eller amerikanska, du tror inte att barn kommer på saker att mobba varandra för om du nu skulle heta kalle eller månfare?

• plutto

Ofta är det ju fantasinamn... Min arbetskompis pratade om att på 70-talet fick hon inte döpa sitt barn till Tina "för det var ett smeknamn"... Vilken skillnad. Nu släpper de igenom vadsomhelst...

• Zeahawk

Kan ju lätt säga att jag hade skjutit mina föräldrar om de ens bara hade tänkt tanken att döpa mig till Darin eller Zlatan... Iofs har jag ett namn som inte var så vanligt på 70-talet när jag föddes, men det är hyfsat poppis idag...

Jag kan väl tycka att det är OK om man döper ett barn till något sådant i andra eller tredjenamn, men allvarligt talat, hur många ungar tror ni kommer att vara glada att vara döpta efter ett "three-hit-wonder" eller en överreklammerad fotbollsspelare? Min storebror föreslog att jag skulle döpas efter hans favoritlärare, jag kommer aldrig att förlåta honom för det... ;) Som straff får han inte bli gudfar! haha

• Zeahawk

disela: bruno är ett gammalt namn, det är inget ovanligt...

• plutto

Fast Zlatan betyder ju "gullgosse" på serbokroatiska...

• Pelilla

Disela: Som sagt menade jag EXTREMnamnen, vissa namn är faktiskt helt tokigt att döpa sina barn till, men det är MIN åikt, det var därför jag startade denna tråd -för att höra vad andra tyckte, inte bli skälld på eller gjord till åtlöje för min åsikt.

Svar på tråden Bara jag som tyker folk har fått dille på konstiga namn??