• Tess76

Känslig mot tomat och paprika

Dottern har då och då eksem som jag får smörja med kortison. Nu har hon börjat få utslag = eksemen blossar upp när hon äter tomat och paprika. Vi har gjort allergitester på massor med mat och sädeslag, kvalster och pälsdjur, men dom säger att det inte är något. Enligt sjukvårdsupplysningen ska vi leka lite detektiver själva, och vi har nu slutat ge tomat och paprika. På dagis behöver dom ett läkarintyg till köket, men hur ska dom kunna få det när testerna inte visar något?
    Någon som känner igen problemet? Har det gått över?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Svar på tråden Känslig mot tomat och paprika
  • taksi

Japp, vår dotter är känslig mot tomat. Problemet är väl att det faktiskt inte är någon riktig allergi, utan en sorts överkänslighet som växer bort med åren. Vid 3-årsåldern försökte vi sätta in tomat igen och det fungerade ett par veckor. Sedan kom utslagen tillbaka, så nu kör vi utan tomat igen.

Dom verkar inte vidare värst flexibla på din dotters dagis om dom kräver läkarintyg för att inte ge henne tomat och paprika! Det borde vara välkänt tycker jag att små barn ofta är överkänslig mot röda grönsaker (i synnerhet tomat) och att det är något som växer bort. Kanske kan ni prata med läkarna om det, eftersom dom flesta allmänläkare brukar känna till att överkänslighet mot tomat inte är någon riktig allergi? Då kan dom nog ställa upp och skriva ett intyg för att göra dagis nöjda!

Lycka till!

• Lejån

Japp, här är en tjej som blir knallröd om hon äter färsk tomat! Tomat i mat som är varm går bra men inte färsk. Hon är även allergisk mot ägg och överkänslig mot mjölk.

Vi fick höra samma som er, att vi skulle hålla koll själva på vad hon reagerade på. Inte det lättaste!

Men köket ska inte behöva intyg, det sa de på läkarmottagningen här. Det är så vanligt att barn är allergiska/känsliga så de ska kunna acceptera det utan läkarintyg. Här skriver de inte ens ut något intyg utan förskolan får isf ringa till läkaren.

• Tess76

I nuläget har dom nöjt sig med att vi sagt till att inte ge tomat och paprika på dagis, men när vi undersökt själva och kommit fram till vad hon inte kan äta så ville dom ha läkarintyg. Jag ska ringa läkaren och se vad dom säger. Tusen tack för era svar!

• Curlingmorsan

Vår dotter reagerade på bla röd paprika. På BVC sa dom att vissa barn kan vara överkänsliga mot röda saker. Så vi uteslöt allt rött ett tag, röda grönsaker (råa), röd saft, röda godisar, röd sylt.... ja allt rött helt enkelt. Var inga problem att få dagmamman att inte ge henne röda saker. Det som var i maten var ju inga problem, det var ju kokt och att undvika tex råa grönsaker och sylt var ju inte så svårt. Tycker det låter konstigt att erat dagis inte är mer hjälpsamma. V undvek allt rött i ca 2 månader och sen har vi succesivt börjat igen, men vi undviker fortfarande röd paprika och ger henne inte mycket rött åt gången.  Lycka till!

• Tess76
    ebbabebbasmamma: uteslöt ni allt rött även om hon inte reagerat på t ex röd sylt innan? Vi testade med lingon, men det hände inget så det går ju bra. Hon har tidigare kunnat äta jordgubbar, nu vet jag inte för vi har inte gett henne det på länge.
  • Curlingmorsan

Ja vi uteslöt allt rött, säkert onödigt men vi ville vara på den säkra sidan. Vi visste ju inte riktigt vad det var hon reagerade på. Nu får hon röd mat igen, men inte färsk tomat och paprika. I lördags åt vi en cheesecake (ingen hemmagjord utan från frysdisken på ICA) och på den var det någon jordgubbskräm/gele och den fick hon utslag av. Har inte testat vanliga färska jordgubbar så jag vet inte hur det går.

• Siri2006

Min lillasyster tålde ingen orange eller röd mat när hon var i dagisåldern. Det gick över av sig självt. Hon tålde inte heller mjölk. Var helt enkelt extra känslig.

Det finns ett ämne i all röd (och orange mat) som man kan vara känslig mot.

Svar på tråden Känslig mot tomat och paprika