• Spexig

Napp, för- och nackdelar?

Jag lutar åt att inte använda napp för att slippa leta borttappade nappar mitt i natten och på skogspromenaden och för att slippa problemet när de ska vänjas av med.

Vill dock gärna höra era erfarenheter med för- och nackdelar. Tex läste jag nånstans att napp kan motverka plötslig spädbarnsdöd, stämmer det?

• Svar på tråden Napp, för- och nackdelar?
  • carola1977

ja det är nytt att de tror att napp kan motverka psd.
    vår dotter har inte napp helt enkelt för att hon inte vill ha. vi är glada för det när man hör andra som måste gå upp 100 ggr/natt och stoppa in nappen som barnet spottat ut och inte vet hur de får in den i munnen igen.

• syrra

En fördel med att inte använda napp är att det inte "förvirrar" vid amningen. Rekommendationen är att vänta med napp tills amningen är etablerad.
    Nackdelen kan vara att du då blir napp om barnet har ett stort sugbehov eller att barnet väljer tummen i stället vilket ska vara ännu svårare att vänja sig av med.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • Gottegrisen

Min son tog aldrig napp och i dag är jag väldigt lycklig över det. Det var en period på en två-tre veckor som var riktigt jobbig när han hade stort sugbehov och inte hade lärt sig att mysamma (utan att det kommer mjölk). All övrig tid har varit toppen att slippa tänka på nappar som ska med och som du skriver att de trillar ur på natten eller så tappas de på gatan och blir smutsiga. Jag har också läst att en brittisk studie visade att napp minskade risken för psd men där gjordes ingen statistisk skillnad om man ammade eller samsov med bebisen i nappfallet och personligen (OBS! väldigt ovetenskaplig åsikt) tror jag att man uppnår samma effekt om man samsover med barnet och låter det amma fritt även på natten. Av denna anledningen kommer jag inte att introducera napp till plutten i magen heller som jag känner i dag.

• mammapåheltid

det har jag osså läst att det va en läk som hade forskat i detta o såg att nappen hjälpte mot psd. den påminde dem om att andas. något sånt va det.

jag själv har napp barn. tycker inte det e så jobbigt att leta napp på natten. nu har jag två extra liggandes sidan om mig om jag inte hittar den han hade. sen säger jag hällre napp än tumme! Nappen kan man slänga men tumme sitter alltid kvar...

• syrra

Jag har aldrig behövt leta napp på natten till mina barn. De har haft den för att somna på kvällen och sedan har de spottat ut den.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • Asereht

Efter att ha haft ett nappbarn och tre som inte använt napp kan jag bara se fördelar med att välja bort nappen. tvärtom vad många tror så blir man inte automatiskt "napp" åt barnet pga att man inte inför "plastnapp". Hur stort sugbehov bebis har varierar kraftigt från bebis till bebis och deras personligheter.

Jag tänker som så att napp är något vi kommit på och tillfört. Inget som bebis vet något om och har behov av från början alltså. Dessutom så hade vi ett helsike med avvänjning av nappen osv med den äldsta. Nappen påverkar bla tänderna och ger lätt överbett så tandläkarna förespråkar inte napp.

Jag ahr ammat mina barn och ingen av dem har använt eller använder mig som napp. Ingen av dem har heller tagit till tummen som substitut. Barn som inte får napp tar inte automatiskt till tummen (eller andra fingrar heller för den delen), det beror helt på barnet. Ett barn som ges napp kan ju vägra nappen och ta tummen istället. Det finns inga garantier.

Jag tycker man ska fundera över varför man ger nappen, jag har full förståelse för att man ger napp till ett barn med väldigt stort sugbehov för att underlätta tillvaron. Men jag har mindre förståelse för att man petar in en plastplupp i munnen på en nyföd utifall att den skulle få sugbehov.

Min åsikt, jag gillar inte napp.

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
  • Storasyrran

Våra flickor ville inte ha något alls de första sex månaderna, sedan hittade den ena av dem en napp och fastnade, den andra sin tumme. Nu är de snart fyra, napptjejen har lagt av med den, medan vi sliter för fullt med tumtjejen - klar fördel napp när det gäller att sluta. Sedan måste jag säga att jag blev lättad när de började använda något att suga på, äntligen hade man något att ta till i nödfall. Vi har varit restriktiva med användandet, napp på dagen har aldrig varit OK. Jag har aldrig varit uppe på natten och letat efter napp, det har hon fått sköta själv.

• Mintan

Jag har bara positiva erfarenheter av napp. Sonen fick napp efter bara någon dag, amningen fungrade bra innan. Det var som en lite befrielse att kunna ge napp eftersom han hade ett sådant sugbehov.
    När han sedan var åtta månader så ville han plötsligt inte ha nappen något mer.

• Talullahbell

fördel- Att dom blir tysta

Nackdel - Det är dåligt för tänderna om dom har dom för ofta + att det kan vara ganska jobbigt att avvänja!

Lea & Emma
  • Spexig

Tack för massa bra åsikter. Får fundera vidare, kanske helt enkelt lättast att vänta och se.

• Mitt Hjärta i magen

Kommer köpa napp att ta me till BB o så får vi se om h*n vill ha de eller inte!

• Gottegrisen

Man rekomenderar att vänta med napp tills barnet är 4 veckor för att det annars kan störa amningen (måste inte göra det men det KAN göra det) så vill du amma så är det bra att vänta med att introducera napp, amningen tar oftast några veckor på sig innan den flyter på för både mamma och barn.

• Spexig

Ah, okej. Dåså, då är det ju verkligen ingen brådska att skaffa ev napp.

• FruSöderström

I och med att jag själv sög på tummen tills jag var 7 år gammal så ser jag helst att våra barn tar napp. Jag har aldrig fått gå upp och stoppa in någon napp som åkt ut, min dotter blev heller inte "tuttförvirrad" och hör och häpna; inga problem med avvänjningen. Hon gav bort dem till tomten på julafton som i sin tur skulle dela ut dem till alla bebisar som behöver dem. Inga problem!

Jag kan inte se nackdelarna som det sägs finnas med napp, så mitt råd lyder; använd napp!

• simåne

vi väntade med napp i 3 veckor med vår dotter. Vi ville egentligen inte börja alls men hon hade sånt himla sugbehov så jag fick ha henne vid bröstet dygnet runt. Så länge men är medveten om hur ofta barnet använder napp och vid vilka tillfällen, alltså att man inte låter dem leka med napp i eller vänta på saker, så tror jag inte det är skadligt alls. Vi började vänja vår dotter vid att man bara har nappen på natten vid 6 månaders ålder och sen har det blivit rutin.

• mammapåheltid

det där med att vänta med napp i antal vec angående amningen o sånt går isär.... när min dotter hamnade på neo så gav dem henne napp direkt för att stimulera sugreflexen så att dem skulle komma igång med amningen fortare.. så det e nog olika vart man hamnar på för nåt sjukhus tydligen.

• Mymlan74

Det där med att nappen ploppar ut ur munnen på små sötnosar är ganska vanligt. Ännu värre är det om man använder nappar med ring istället för knopp. Ett tu tre så får de tag i ringen och drar ut nappen ofrivilligt.... Jag tycker att nappar med knopp har funkat bäst!

• Gladskit

För oss blev napp sista utvägen när sonen höll på att suga sönder mina bröstvårtor. Han var inte hungrig utan ville bara snutta hela tiden och det funkade inte till slut.

Numera har han napp och snuttefilt när han ska sova, men sen när han somnat tar jag ut nappen. Vi har aldrig behövt stoppa in den på nätterna, utan han sover bra utan.

Svar på tråden Napp, för- och nackdelar?