• ominte

Kan man betala en ny räkning på gammal faktura?

Hittar inte hyresavin och det verkar omöjligt att komma fram på hyresvärdens telefon.

Jag undrar om man kan betala räkningen på gammal faktura (ocr-numret alltså)? Kommer pengarna in på kontot hos dem ändå eller försvinner pengarana på vägen eftersom jag använder gammalt ocr/referens-nr?

• Svar på tråden Kan man betala en ny räkning på gammal faktura?
  • lugnåsbo

ha ha... va lustigt, min mamma ringde precis nyss och fråga samma sak....

Jag tror inte man kan det vi har iallafall olika ocrnummer varje månad, men det kanske inte alla har...

• blonde redhead

De kommer in på kontot, men det kan ju vara svårt för hyresvärden att hitta den och se att du betalt för denna månaden.

• Birgitta2

Många räkningar har olika ocr-nummer. Dvs mina hyresavier har olika ocr nummer för varje månad. Ett tips är att ringa värden och få ett nytt nummer. Det är bara att säga att räkningen försvunnit, men hyran skall ju in. Du är inte den första som ringer om detta. Det kan jag garantera.

• Zelin

Hyresvärden kommer inte att veta att pengarna är från dig och kommer att skicka ny avi med påminnelse osv. Det bästa är att få det nya ocr-numret på en gång.

• zera

pengarna försvinner inte på vägen men däremot så kan du inte vara säker på att hyresvärden vet att pengarna är från dig, För att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska vänta tills du får tag i hyresvärden så att du kan få det nya ocr numret muntligt av honom,

• Raven74

skriv medd och ditt personnr

• listo

OCR-numret brukar vara olika från gång till gång, därför är det ytterst osäkert att skriva in ett gammalt OCR. Pengarna kommer troligen fram till mottagaren, men det kan bli väldigt svårt för dem att se från vem.

Däremot kan du ju (på de flesta internetbanker i alla fall) skriva ett meddelande istället för OCR-nummer. Då kan du skriva personnummer på den som har kontraktet, alternativt namn, adress och lägenhetsnummer om det får plats.

Men allra bäst är att vänta tills du kan få det riktiga OCR-numret från hyresvärden.

• Birgitta2
    Raven74 skrev 2007-02-27 10:00:20 följande:
    skriv medd och ditt personnr
    Oftast går inte det. Många räkningar är spärrade för meddelanden och ocr-nr måste användas.  Men du KAN testa skriva i meddelanderutan, men jag tvivlar på att den går att skicka.
  • abnocto

Jag har samma OCR nummer på mina men det verkar vara olika. Har du inte kvar fler räkningar så du kan jämföra flera månader?

• Birgitta2
    abnocto skrev 2007-02-27 10:05:40 följande:
    Jag har samma OCR nummer på mina men det verkar vara olika. Har du inte kvar fler räkningar så du kan jämföra flera månader?
    Man kan kika på gamla betalningar på internetbanken och se vilka ocr-nummer du haft tidigare. Är det samma, så kan du använda samma. Är de olika, så måste du skaffa nytt.
  • Comedia

Du KAN ju betala med ett gammalt OCR nummer, resultatet borde bli en dubbelbetalning av en gammal hyra. Om du inte får tag på det rätta nummret så skulle jag göra det och sen ringa och berätta hur jag gjort så fort som möjligt. Pengarna kommer på det sätter iaf hamna på rätt kundkonto hos dem. Men som sagt, då är det viktigt att du kommer ihåg att ringa och prata med någon på reskontran hos din hyresvärd.

• flixflax

Jag jobbar med avisering. Många gör så att de använder fel OCR. Det krånglar ju till det, men det går.

Svar på tråden Kan man betala en ny räkning på gammal faktura?