• Birgitta2

Små smörgås-snittar

Jag fyller 50 (Hurra för mig!). Och jag kommer ha en liten tillställning hemma med några väl utvalda gäster.

Istället för den vanliga smörgåstårtan och så, tänkte jag göra små smörgåssnittar. Ni vet små trekanter med lite gott på.

Jag har redan ett par stycken i form av lax, creme fraiche och rödlök. En snitt med lite ägg och ansvjovis. Men jag behöver fler förslag!

Gärna tips och bra recept på goda pajer också!

Så slå era huvuden ihop och hjälp mig här!

Kramisar
    Birgitta

• Svar på tråden Små smörgås-snittar
  • Comedia

Nu är jag grymt oinspirerad vad det gäller pålägg, men personligen så ääälskar jag när man gör snittar av tunnbröd och skär små rullar av. Mumma!

Grattis förresten!!

• Julias mamma

Snittar med:

* rökt skinka och pepparrot
    * lax med röra av senap, creme fraiche, svartpeppar

• Elinore

vanliga engelska snittar, dvs med vitt bröd, smaksatt mjukost och gurka

hamburgerkött plus pepparrotsvisp

parmaskinka med soltorkade tomater (sååå gott )

mjukost med massa hackade örter i... gärna dill

mjukost med hackade oliver

• Freiya

parmaskinka e ju jättegott, så det hade jag kört på.
    sen brukar ju brieost och salami bli en hit :)

och grattis!

• pepsimax

tonfisk,kokt ägg(mosas) majonäs och lite aromat.Rör ihop till en röra.Ha på 3kanter lr ännu hellre på tunnbröd och rulla ihop o skär.
    Och GRATTIS på födelsedagenGlad

• Birgitta2

Tack snälla! Nån som har recept på nån god paj också?

• LCroft

Stort grattis!

En jättegod salt paj kan jag bidra med

Botten:

125 g margarin eller smör
    2 1/4 dl vetemjöl
    1/4 dl vatten

Blanda ihop och tryck ut i en pajform. Behöver inte förgräddas.

Fyllning:

1 burk fetaost (brukar ta Arlas 10 %)
    150 g djupfryst spenat avrunnen (kan man lämna bort om man vill)
    Broccoli i bitar
    Lite purjolök
    Strimla lite god skinka

Lägg allt i pajen och häll på en stanning av:

4 ägg
    1 dl mjölk
    1 burk smetana

In i ugnen på 200 C i ca 30-40 minuter

Vill man ha en vegetarisk variant är det bara att lämna bort skinkan.

• Jennnyn

Har ett recept på underbart goda tunnbrödssnittar!

Blanda en burk creme fraiche med 0.5-1 dl kaviar (ex kalles), en stor finhackad rödlök och ganska mycket dill. Bred detta på tunnbröd som du sedan rullar ihop, sveper in i folie och sätter in i frysen. Tas sedan fram ca 30 min innan de ska serveras och skär i lagom stora bitar. Enkelt och brukar alltid uppskattas

Annat tilltugg som är gott är att skära fetaost i kuber och linda parmaskinka runt. Sätt sedan en tandpetare i varje bit.

Rökt eller gravad lax med pepparrotsost (typ Cantadou). Bred på osten och rulla i hop och skär sedan i småbitar och i med en tandpetare.

Hoppas du får en trevlig fest

• Birgitta2

Whiii, vilka underbara förslag och tips ni kommer med! Jag visste väl att detta var stället att komma med min fråga. Jag har suttit flera kvällar med totalt hjärnsläpp. Här skall donas, fixas, handlas och pysslas. Och jag skall minsann ha världens goaste snittar och små tilltugg tack vare er raringar!

• Jennnyn

TACOPAJ (4 port)
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    50 g smör
    1 1/2 dl mjölk

Fyllning 1
    500 g köttfärs
    1 påse tacokrydda

Fyllning 2
    1 burk cremefraiche
    2-4 msk majonäs
    2 hackade tomater
    1 hackad grön paprika

Gör pajdegen och tryck ut i en pajform. Ställ kallt en stund. Fräs köttfärsen och häll på tacokryddan. Rör ihop creme fraiche, majonäs, hackade tomater och paprika.
    Lägg köttfärsen i pajskalet. Bred sedan över cremefraiche-röran. Lägg lökringar och skivade tomater längst upp och sedan på med riven ost.
    Grädda i 225 grader i ca 20 min.

• LCroft

Mumsiga småpajer ...bra till bjudningar!!

Deg: 3 dl mjöl
    125 g margarin
    2-3 msk vatten
    *tryck ut degen i små aluminium pajformar
    * förgrädda pajskalen 15-20 min 200`

MEXICANA (VARM):: Bryn 400g köttfärs. Blanda med het eller mild tacosås. Sjud ett par minuter. Rör i 2 dl riven ost. Häll över blandningen i förgräddade pajskal. Strö på riven ost och tärnad paprika. Grädda 7-10 min 225*.

LAX-LYX (KALL): Blanda 100g finstrimlad färskrökt lax, med 2 hårdkokta hackade ägg, 2 dl gräddfil, 2 msk klippt dill och lite svartpeppar. Bred ut blandningen i ett kallt förgräddat pajskal. Stick i salladsblad, citron och dil.

• Bettiz

Åh, detta var ju perfekta tråden för mig! Jag har tänkt mig något liknande på min sambos 40-årsfest om ett par veckor.

Ett smarrigt tilltugg som jag har tänkt mig:

Brieost-bitar som man lindar chorizoskivor runt, och fäster med tandpetare. Det är gott!

• Birgitta2
    Bettiz skrev 2007-02-27 15:12:43 följande:
    Åh, detta var ju perfekta tråden för mig! Jag har tänkt mig något liknande på min sambos 40-årsfest om ett par veckor.Ett smarrigt tilltugg som jag har tänkt mig:Brieost-bitar som man lindar chorizoskivor runt, och fäster med tandpetare. Det är gott!
    Hrrrmmm.... min tråd alltså... du får bara tjuvkika lite lite grand bara... med ena ögat.
  • Bettiz

Okej! Förlåt... *håller händerna för ögonen och kikar mellan fingrarna när du inte ser*

• Comedia

Birgitta, nu börjar det låta riktigt gott här. Får jag komma på kalaset?!!

• Birgitta2
    Comedia skrev 2007-02-27 15:43:22 följande:
    Birgitta, nu börjar det låta riktigt gott här. Får jag komma på kalaset?!!
    Du är så välkommen!
Svar på tråden Små smörgås-snittar