• kudden

Lekar för en 10-månaders önskas!

Har fått hjärnsläpp när det gäller att hitta på nya saker att göra när man är hemma. Lillen börjar bli trött på sina gamla leksaker, och jag vill hitta på ngt mer än bara läsa pekböcker och sjunga (inte för att det är tråkigt men variation är ju kul...)
    Har gjort lite egna leksaker, försökt stapla klossar osv men med föga intresse

Några tips? Vad gör ni för lekar?

• Svar på tråden Lekar för en 10-månaders önskas!
  • snillis

tomma toarullar, kastruller med slevar, tidningar, ja, i stort sett allt du har hemma är kul i den åldern.
    Låt han/hon rota i ett ofarligt köksskåp.

• MamsenMia

Tittut är ju en riktig hit :)
    Sedan så sista veckan bara så härmar min dotter typ allt jag gör. Så just nu är roligaste leken att hon låtsas att nysa, hon har sett mig göra det. Så alla lekar där hon lär sig nåt nytt motoriskt tycker hon är kul.
    En annan favvolek, som hennes mamma inte tycker om är att hämta saker, ta sig till toaletten oh öppna locket, kasta ner det hon har med sig...... hittat diadem, pennor, hårband, fjärrkontroll i toan sista dagarna....grrrrrrrrr

Absolut roligast är i alafall att träffa andra barn....så öppna förskolan är en hit!

• Sofia75

Tips: Leka i kökslådorna, sitta i diskhon (alternativt stå på stol vid diskhon) o leka med vattnet, allt som har med vatten att göra är bara så kul... Vi har skruvat upp rör på väggen som lilleman rullar bollar i, han älskar knoppussel, öppna skåp o plocka med allt som finns där i, stå vid källardörren o leka med nyckeln i nyckelhålet.... Vad gör vi mer, busar i sängen, dammsuga är jättekul osv Just det, lilleman är 11 månader! Leksaker är inte så populära just nu faktiskt. Han har ett fisherprice garage som han älskar och bollarna, det är väl de enda leksakerna, och pusslen såklart

• MissLilo

här e en favorit att snoka i lådor...:D Nyklar e roliga att vifa med..speciellt när de slår i marken.

Prutar på magen.....
    maracas e roliga att spela med.

• kudden

Sofia 75:

Ja, det kanske är en fas där leksaker inte är så kul för tillfället!? Upptäckarlusten kanske hägrar. Jag får krypa runt hemma med honom Nya leksaker har vi inte råd med...

Tack för tipsen! Några fler?

• MissLilo

Har bok "lek med din baby"...finsn över 60 lekar för arn mellan 9 - 12 månader.

Ska försöka skriva ner några..om barne tilpter et. :D

• Sofia75

kudden: Japp, det är bara att krypa på Leksaker kan man hitta så många roliga hemma, så ha inte dåligt samvete för att ni inte har råd att köpa nya....

• MissLilo

TITTA JAG KAN HÄLLA

- sitt på golver tillsammans med babyn. Placera två papperskartonger med lite torra frukostflingor i framför er. Havregryb går oxå bra.

- Visa babyn hur man kan hälla från den ena bäggaren till den andra. Låt bebyn försöka själv.

- Små barn måste öv länge på att lyckas. De tycker oxå om att äta det om finns utanför.

- nästa steg är att låta bebyn hälal vattne. men det kommer längre fram.

BEBYN LÄR SIG KOORDINATION

-------------------------------------------------------------------

BURKAR O ASKAR

- Burkar kan användas tll mycket, och det kommer väl till pass när man ska hjälpa bebyn att öva sina händer.

- Leta reda påett par burkar med lock. Visa bebyn hur man tar av locket coh sedan ätta på det igen.
    Använd burkr av olika storlekar och material.

- Burkar kan var bra att ha leksaker, klossar och klädnypor i. Visa bebyn hur man släpper ner salkerna i burkarna och hur man vänder dem upp o nner för att få ut innehållet igen.

- burkar an oxå vara roliga till leksakstelefoner, hattar och megafoner.

- Håll en burk framför munne och prata i dn . Säg bebyns namn.

LÄR SIG KOORDINATION

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SLÄPP KLÄDNYPAN

- I den här leken gälle det att släppa ner en klädnypa i en burk.

- Man kan oxå använda en mjölkpaket med avskuren överdel.

- Vissa bebyn hur hon kan släppa ner klädnypan genom öppningen.Och vissa hur hon kan vända upp o ner för att få ut klädnypan

LÄR SIG ATT HA SKOJ

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RULLA TILLBAKA DEN

- behöver ha en mjuk tygboll.

- Sitt ner på golvet och rulla bollen till bebyn.

- Fatta bebyns händer och vissa hur man ska rulal tillbaka bollen.

- Det här är en rolig lek för bebyn och snart kommer hon att ha lärt sig att rulla tillbaka bollen.

- När beyn e stor nog att kasta leksaker ur sängen ä hon str nog att leka detta.

LÄR SIG ATT RULLA EN BOLL

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

KUL MED BAND

- plocka fram tre utav bebyns tre favoritleksaker.

- Vissa bebyn hur hon sa dra i banden för att dra till sig leksakerna.

- Be henen ge dig en leksak. LÄgg hennes hand på bandet hon måste dra i för att få ta i leksaken. Du kanske måste hjäpa ttill i början.

- Efter några försäk kommer hon kunna dra i banden självmant.

- Be henne ge dig alla leksaker med badn, ett i taget,

- Pröaatt gömma en leksak så att bara bandet syns. Be henne vissa var leksaken finns och vissa hhr hon ska dra i bandet för tt få leksane.

LÄR SIG ATT FÖKLJA INSTRUKTIONER

• kudden

Tack för tipsen kära ni!

MissLilo: Det verkar vara jättebra lekar! Känns kul för en själv att engagera honom att lära sig något. Då kanske man har mera tålamod att göra det igen och igen... )

• MissLilo

kan skriva mer till dig om du har lust...finsn över 50 lekar kvar som förslag i boken.

• MissLilo

fick den genom go bokens bokklubb. FIck den grattis när man blev medlem.

Men den hetter "LEK med ditt barn"
    E 250 lekar för 0 - 12 månaders bebisar.

KAnske finns att hitta beg på blocket elller tradera annars.

• gravid72

Min dotter älskar att pilla med magneterna på kylskåpet, jag placerar dem i olika höjder så hon kan nå den, hon flyttar runt och plockar bort! Hett tips när man måste vara i köket själv!

• HanneH

Bra tråd. Roliga saker vår dotter gillar.
    - Krypa på golvet snabbt och jag låtsas jaga henne, säger "nu kommer jag och tar dig". Hon skrattar så hon kiknar.
    - Blåsa på något så att det rör sig, ex ett ljus eller ett tunt papper som hänger ner.
    - spela på läppen.
    - olika smackljud med munnen.
    - vara på öppna förskolan, sjunga och titta på andra barn.
    - gunga på gunghäst.
    - riva torn som jag byggt av klossar.

• kudden

Kylskåpet verkar perfekt!!

MissLilo!: tacka din lille/lilla för lånet av din tid det tog att skriva ned alla lekar!

/leksugen

• kudden

Tillägg till kylskåpsmagneterna: Det verkar vara jättebra men en liten varning om tex magneten lossnar från "dekorationen" eller om den är liten - har hört att det är livsfarligt om barnet råkar svälja flera magneter! Det kan gå hål på tarmarna om magneterna sedan fastnar i varandra!

Svar på tråden Lekar för en 10-månaders önskas!