• AndiPandi

Magnetkameraundersökning på spädbarn

Vår älskade lilla dotter ska genomgå en magnetkameraundersökning inom kort för att ta reda på mer om den troliga ryggmärgsskada hon har. Hon kommer vara två månader när undersökningen görs. Finns det någon här med erfarenhet av sådana undersökningar på så små barn? Hur funkar det att fasta ett spädbarn egentligen? Eller skulle det vara möjligt att genomföra undersökningen utan att söva om hon sover tillräckligt djupt? Oerhört tacksam för era erfarenheter. Kram Andipandi

• Svar på tråden Magnetkameraundersökning på spädbarn
  • Mosaik

hej där.. min son william gjorde magnetröntgen när han var 11 månader, det gick bra. han var tvungen att sövas eftersom han var såppas gammal då, din lilla e ju bara två månader o jag har hört om de riktgit små barnen kan genomgå röntgen utan sövning om de sover riktgit djupt, men det bankar ju o lever så hemsk så de e nog inte så troligt att de klarar av att sova så länge o hårt på egen hand.
    fastan går säkert bra, ammar du? har för mig att om man ammar behöver bebin inte fasta lika länge...kan ha fel.. hoppas du får bätre svar av någon
    lycka till

• utstuderad

Jag gjorde undersökningen på min son när han endast var ett par dagar gammal, han fick sövas det var aldrig tal om något annat för barnet var tvunget att ligga helt stilla och det gör barnen inte i den åldern. Vad jag kan minnas så fasta han inte speciellt långt innan minns inte exakt hur länge, men det var aldrig några bekymmer.

• jasminen

Min yngre son var på mr då han var 5månader och de sövde honom,jag fick vara med hela tiden ända tills själva undersökningen,då var två anestesiskötare/läkare med honom.
    När han rullades ut från undersökningsrummet och skulle till uppvaket var han halvvaken och helt groggy De sa att han inte fick äta nåt på x antal timmar efteråt men han skrek och var så arg och hungrig så väl på uppvaket fick jag amma honom,då blev han nöjd och låg i sin säng och pratade så vi fick gå upp till avdelningen igen och vänta på att få gå hem..
    Att fasta innan gick rätt bra,men visst var han hungrig!Napp använde han inte då ännu,så det var att försöka få hans uppmärksamhet på annat.
    Jag vet inte hur de gör med en som är så liten,men såhär gjorde vi.
    Sen vid 7månader genomgick han en operation som också gick helt bra
    Lycka till!

• Eliama

Min dotter har gjort 2 MR. Första när hon var ett par dagar gammal, den andra när hon var 1 mån. Hon sövdes inte någon av gångerna. Däremot var hon nyammad, riktigt mätt och dåsig. Ville dock inte somna till den andra undersökningen så då fick hon lite lugnande för att hon skulle vara trött och ligga still. Undersökningarna gick jättebra. Så riktigt små barn behöver inte sövas, de sover ju ofta rätt tungt av sig själva. Lycka till med undersökningen!

• sudalijo

Min dotter gjorde sin första MR när hon var ett par veckor. Dom sövde henne. Hon har varit nedsövd varje gång tills hon var 4,5 år. Man brukar få amma fram till 2 timmar innan det är dags att söva. Fick iaf jag göra........

Lycka till!

• Lm71

Elias var också endast 1,5 månader när han genomgick MR, han sövdes inte heller, däremot fick han glukos för att vara nöjd... Han hade fastat utifall att man skulle behöva söva honom,men det gick som sagt var ändå...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Nygge

Sonen gjorde sin första undersökning när han var ett par dagar gammal. Nymatad och hade fått lite lugnande. Nu när han är sex månader måste han sövas, och fasta också förstås.

Svårt att veta om det fungerar att inte söva när hon är två månader. Personalen har ju säkert stor erfarenhet och jag skulle lita på deras rekommendation, men kontrollera med dem tycker jag.

• AndiPandi

Tack snälla för alla råd! Har precis pratat med barnneuroavdelningen och sköterskan där säger att jag bara får amma fram till 04.00 och vi har inskrivningstid 7.30. Sen tar det ju ett tag innan själva sövningen också. Känns som det kommer bli jobbigt. Kram!

• syrra

man behöver inte söva barnen helt utan det kan räcka med att ge dem lite lugnande, vi söver sällan de barn som vi gör MR på utan de får något som heter Kloralydrat som gör dem trötta. De ska då ha ätit innan så att de är riktigt mätta. Det finns något som kallas för bröstmjölksnarkos och då är barnet ny ammat/matat oftast sover barnet då och sedan lindar man in barnet så att det ligger tryggt och stilla.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • giusti

Min dotter gjorde en magnetkameraundersökning när hon var sex månader. Jag tycker att det gick ganska bra. På så små barn så brukar man få en tid tidigt på morgonen så fastan var inget större problem. Vi gav bara nattmålet lite tidigare den dagen och sen var Emilia så trött när vi gick upp tidigt så hon sov mest. Det jobbigaste med hela undersökningen var att söva henne. Det känns så hemskt att hålla henne i sina armar och känna henne somna in när de ger henne narkosen. Det gick däremot snabbt och det är ju ingenting som hon har ont av efteråt. Hör gärna av di om du har fler frågor. Lycka till.

Svar på tråden Magnetkameraundersökning på spädbarn